از یزد :  محسن عباسی در نشست خبری برخط خانه مطبوعات و رسانه های استان یزد اظهار کرد: ساکنان بافت تاریخی در طولانی مدت سطح بالاتری از فرهنگ را خواهند داشت چرا که میراث فرهنگی یک جامعه، کانون تغذیه کننده فرهنگ آن جامعه است.
وی افزود: بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی، یزد بیشتر از همه شهرها بر سر زبان افتاد و به عنوان پدیده ای نو ظهور در بحث گردشگری در دنیا از آن یاد شد.
عباسی هرفته تاکید کرد: ثبت جهانی یزد برای ما یک فرصت مهم و ویژه ایجاد کرده است البته نه از جهت مالی بلکه از آن جهت ویژه که توجه جامعه محلی، ملی و بین المللی را به یزد جلب کرده است و اگر ما سال گذشته بیش از ۲ میلیون گردشگری داخلی داشتیم یعنی اسم یزد در کشور شنیده شده است.
وی در ادامه به فشار تحریم ها به حوزه گردشگری اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود اینکه با دشواری های سیاسی مواجه بودیم ولی توانستیم در معتبرترین دانشگاه های دنیا مانند سوربن، ساپینزای ایتالیا و دانشگاه پلی تکنیک میلان سخنرانی داشته باشیم و یزد را به جهانیان معرفی کنیم.
مدیرپایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: ثبت جهانی یزد این تریبون را در اختیار ما گذاشت تا تمدن خود را معرفی کنیم به گونه ای که تنها اثر میراث جهانی ایران که اجازه انتشار اخبار آن در روزهای اوج کرونا توسط یونسکو محقق شد یزد بود و این در حالی است که در کل دنیا فقط ۳۰ اثر تاریخی این شانس را پیدا کردند.
وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه گذاری تبلیغات حرف اول را میزند، افزود: فضای شهر یزد مشکلاتی برای تقویت روابط بین المل دارد و آن هم قوانین و مناسبات اداری دست و پا گیر است، اگر قرار است از این حوزه افق توسعه صنعت سبز گردشگری را رقم بزنیم باید امور اداری را تسهیل کنیم و افکار عمومی هم باید بدانند هزینه کردن در روابط بین الملل سرمایه گذاری است و ما باید دائم میزبان نمایندگان کشورها باشیم.
این عضو شورای شهر یزد گفت: شهرداری در حوزه حفاظت در یزد پیشگام بوده به طوری که ۲۵۰ بنای تاریخی توسط شهرداری مرمت شده است و علاوه بر آن امکان حضور بخش خصوصی را نیز فراهم کرده است.
عباسی هرفته با بیان اینکه آفت کارفرهنگی را نگاه سیاست زده می دانم، گفت: ترس از آن می رفت که شیطنت برخی کشورها وضعیت ثبت جهانی یزد را به خطر بیاندازد همانطور که رژیم صهیونیستی و آمریکا بعد از ثبت جهانی یزد از یونسکو خارج شدند اما این نگرانی برطرف شد و هم اکنون رابطه بسیار خوبی با یونسکو برای گزارش های ادواری برقرار است.
وی با بیان اینکه یزد در اکثر اجلاس های یونسکو کرسی دارد، افزود: اجلاس هایی که مرکز میراث شهرهای جهانی ترتیب می دهد بارها از ما برای کنفرانس دعوت کرد و این نشان می دهد یونسکو ما را باور کرده و عملکرد ما در زمان بعد از ثبت جهانی خوب بوده است.
وی با اعلام اینکه استفاده از دانش و تجربه در تداوم تکنیک های سنتی و حذف سیمان اتفاق ساده ای نبود که در یزد صورت گرفته است، بیان کرد: امروز کارگاه های خشت فعال هستند به طوریکه در زمینه مرمت بیش از تعهدات ما به یونسکو بعد از ثبت جهانی یزد کار انجام شده است. نکته جالب تر اینکه مردم بسیار جلوتر از مدیران شهری در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی قدم بر می دارند.
وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی نیازمند کار بیشتری هستیم ولی در حوزه مرمت پیشتازیم، افزود: در شهرهای دیگر معمولا ساکنین حوزه بافت تاریخی کم برخوردار هستند ولی جامعه محلی یزد از میزان بالایی از فهم حفاظتی برخور دارند و مردم بر ارزش های میراث جهانی یزد اشراف دارند به طوری که یک مغازه تجاری در خیابان سید گل سرخ یزد در حال ساخت مغازه اش با خشت است و اینها مواردی است که برای آینده شهر جهانی یزد امید بخش است.
عباسی هرفته بیان کرد: ثبت جهانی یزد برای مردم یزد رونق اقتصادی شهر و اشتغال را به همراه داشت و بیش تر هم خواهد شد.
عباسی با بیان اینکه بزودی موج توریست به کشور سرازیر خواهد شد، تاکید کرد: باید زیرساخت ها را فراهم کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل ظاهر شویم چرا که یونسکو و جامعه جهانی ما را باور کرده است.
وی در خصوص امکان کمک مالی از سوی یونسکو به بافت تاریخی گفت: یونسکو یک سازمان فرهنگی است و طبیعتا سرمایه زیادی را برای هزینه کردن ندارد و فقط در شرایط ضرورت این کار را انجام می دهد و ما نیز تاکنون کمک مالی مستقیم از یونسکو دریافت نکردیم و فقط فرصت هایی را برای تبلیغات در اختیار ما قرار داده است..
وی با اشاره به اینکه یونسکو هیچ تعهدی را قبال ثبت بافت تاریخی یزد بر ما تحمیل نکرده است، افزود: تعهدات ما به یونسکو مانند مناسب سازی معابر برای کودکان و افراد کم توان یا معلول و زنان باردار پیشنهادات ما بود و در حال حاضر هم در انجام آنها پیشرو هستیم.

46

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 3

برچسب‌ها

, , ,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها