ترجمه اختصاصی مجله جامع نوریاتو: پس از جمع‌آوری ۷۸ هزار عکس از بیش از ۴۷۰۰ عکاس سراسر دنیا، هیات داوران وردپرس فوتو ۲۰۱۹  فینالیست‌های سال ۲۰۱۹ را معرفی کرده است. اعضای هیئت داوران، ۴۳ عکاس را از ۲۳ کشور دنیا انتخاب کرده‌اند تا بهترین عکس خبری خودشان را به نمایش بگذارند. ۳۲ درصد از نامزدهای وردپرس فوتو ۲۰۱۹ زن‌ها هستند که نسبت به سال گذشته که زن‌ها فقط ۱۲ درصد شرکت‌کننده‌ها را تشکیل می‌دادند، افزایش قابل توجهی است.

 

 

وردپرس فوتو ۲۰۱۹، به خاطر حضور یک جایزه جدید هم شگفت‌انگیز است. علاوه بر جایزه وردپرس فوتو سال، که به بهترین تک عکس یک فوتوژورنالیست تعلق می‌گیرد، امسال یک جایزه اصلی دیگر هم اهدا می‌شود. جایزه داستان وردپرس فوتو سال به عکاسی تعلق می‌گیرد که ” با خلاقیت بصری و مهارت بالا بتواند یک داستان خبری با ویرایش و ترتیب‌دهی فوق‌العاده درمورد یک موضوع یا اتفاق باارزش خبری در سال ۲۰۱۸ تولید کند.”

 

وردپرس فوتو

“آکاشینگا – شجاع‌ها” برنت استیرتون، گتی ایمیجز – آکاشینگا یک یگان تکاوری است که به عنوان یک جایگزین برای حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته می‌شود. این یگان به جای مقابله با مردم، هدف آن همکاری با مردم به منظور دستیابی به منافع بلند مدت جامعه و محیط زیست اطراف آن‌ها است. آکاشینگا متشکل از زنانی است که سابقه محرومیت دارند. این گروه آن‌ها را قدرتمند می‌سازد، به آن‌ها پیشنهاد شغل می‎‌دهد و به مردم محلی کمک می‌کند به صورت مستقیم، از نگه‌داری محیط زیست منفعت ببرند. پترنولا چیگومبورا، یکی از اعضای یگان ضدشکار زنانه‌ای است که در پارک حیات وحش فوندوندو، زیمباوه درحال شرکت در تمرینات استتار است.

 

شش عکس فوق‌العاده برای بخش وردپرس فوتو ۲۰۱۹ و سه عکس نیز برای داستان وردپرس فوتو ۲۰۱۹ انتخاب شده‌اند. عکاس ایتالیایی مارکو گاوالازینی توانسته است به خاطر پوشش بحران انسانی در چاد، در بین نامزدهای نهایی هر دو بخش حضور داشته باشد. کاتالینا مارتین چیکو، تنها زن حاضر در رده‌های نهایی مسابقه امسال است. عکس او از یک زن حامله کلمبیایی(که پس از برداشته شدن قانون منع حاملگی توسط جنبش شورشی فارک گرفته شده است) توانست کاتالینا را در بین نامزدهای نهایی وردپرس فوتو ۲۰۱۹ قرار دهد.

 

علاوه بر دو جایزه اصلی، سه تک عکس و سه داستان نیز در هشت بخش مشکلات معاصر، اخبار عمومی، محیط زیست، طبیعت، پروزه‌های بلند مدت، پرتره، اخبار لحظه‌ای و ورزش نیز در بین نامزدها قرار داشتند که در قسمت دوم همین مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. در وردپرس فوتو ۲۰۱۹ عکاس‌هایی از آژانس‌های مهم مانند گتی ایمیجز، پاتوس و رویترز در کنار فوتوژونالیست‌های آزاد رقابت می‌کردند. برندگان نهایی ۱۱ آپریل ۲۰۱۹ در مراسم اختتامیه که در آمستردام برگزار می‌شود اعلام می‌شود.

 

مطالعه بیشتر: وقتی تخیل ممنوع باشد

 

شش نامزد نهایی وردپرس فوتو ۲۰۱۹

 

وردپرس فوتو

 

“دختر گریان در مرز” ، جان مور، گتی ایمیجز – خانواده‌های مهاجر از ریو گرنده مکزیک عبور کرده بودند که توسط مسئولان دستگیر شده بودند. یانا (که نزدیک تولد دوسالگیش بود) و مادرش جزئی از یک کاروان مهاجر بودند که سفر خودشان را ماه آپریل از جنوب مکزیک آغاز کرده بودند. یانا از هندوراس، درحالی که پلیس مرزی آمریکا در حال بازرسی بدنی مادرش است، گریه می‌کند. مک‌آلن، تگزاس، آمریکا، ۱۲ ژوئن.

 

تصاویر وردپرس

 

“حاملگی پس از ممنوعیت حاملگی فارک”، کاتالینا مارتین-چیکو، پانوس – از زمان امضای یک معاهده صلح بین دولت کلمبیا و جنبش شورشی فارک در سال ۲۰۱۶، افزایش حاملگی چشمگیری بین زنان چریک سابق وجود داشت. قبل از آن بارداری با زندگی چریک‌ها درتضاد بود و زنان مجبور بودند قبل در جنگ شرکت کنند و کودکان خودشان را به بستگانشان بسپارند. برخی هم ادعا می‌کنند که زنان مجبور به سقط جنین می‌شدند که فارک این ادعا را رد می‌کند. یورالدیس پس از اینکه ۵ فرزند دیگر خودش را طی مدت حضور در فارک سقط کرده بود، برای ششمین بار حامله شده بود. او می‌گوید توانسته است حاملگی پنجم را با پوشیدن لباس‌های گشاد، تا ماه ششم از فرمانده خودش مخفی کند.

 

مطالعه بیشتر: میدان: پنج سال بعد

 

جوایز وردپرس

 

“پسر المجیری”، مارکو گوالازینی، کانتراستو –  یک پسر یتیم، از کنار یک نقاشی دیواری که نارنجک‌اندازهای مسلح به موشک را به تصویر کشیده است عبور می‌کند. بول، چاد

 

مسابقات وردپرس

 

“ناپدید شدن جمال خاشقچی”، کریس مک‌گرت، گتی ایمیجز – ۱۵ اکتبر یک مرد ناشناس، در حالی که محققان سعودی به کنسولگری عربستان در استانبول می‌رسند، سعی می‌کند خبرنگارانی را که می‌خواهند ناپدید شدن جمال خاشقچی را پوشش دهند دور نگه دارد.

 

وردپرس

 

“قربانیان یک حمله شیمیایی در حال درمان در غوطه شرقی، محمد بدره، آژانس عکس خبری اروپا – در فوریه ۲۰۱۸، مردم غوطه شرقی که در حومه دمشق قرار دارد و یکی از آخرین مناطق شورشی تحت محاصره است، برای پنج سال تحت محاصره نیروهای دولت بوده‌اند. طی آخرین حمله غوطه شرقی زیر آتش موشک و بمباران هوایی بود و حداقل یک حمله شیمیایی در این منطقه اعلام شد. روستای الشیفونیه، ۲۵ فوریه ۲۰۱۸

 

مطالعه بیشتر: تصاویر برنده جایزه مسابقه عکس منظره

 

 

نامزدهای داستان وردپرس فوتو ۲۰۱۹

 

کاروان پناهجویان

 

کاروان مهاجر، پیتر تن هوپن، Agence Vu/Civilian Act – در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸، هزاران نفر از پناهنده‌های آمریکای مرکزی به یک کاروان که به طرف مرزهای آمریکا حرکت می‌کرد پیوستند. این کاروان که از طریق یک کمپین شبکه‌های اجتماعی مردمی جمع شده بودند ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸، سن پدرو سولای هندوراس را ترک کردند و با پخش شدن خبر، مردم از نیکاراگوئه، السالوادور و گواتمالا نیز به آن‌ها پیوستند. در این کاروان ترکیبی بود از کسانی که دچار سرکوب سیاسی و خشونت شده بودند و کسانی که به امید پیدا کردن یک زندگی بهتر، از شرایط اقتصادی کشورشان فرار می‌کردند. سفر به همراه کاروان باعث امنیت بیشتر در جاده‌هایی می‌شود که قبلا مهاجرها ناپدید یا دزدیده شده بودند و یک جایگزین برای قاچاقچیان انسانی بود که مبالغ بالایی برای این کار می‌گرفتند

 

کاروان‌های مهاجری، در زمان‌های متفاوتی از هر سال به سمت مرز آمریکا حرکت می‌کنند. ولی این کاروان طبق گفته آژانس‌های سازمان ملل، با بیش از ۷ هزار مهاجر که حداقل ۲۳۰۰ نفر آن‌ها کودک بودند، بزرگترین کاروان سال‌های اخیر است. در مسیر شرایط خیلی سخت بود و مردم در دماهای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد، حداقل روزی ۳۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کردند. کاروان به منظور اجتناب از گرما، هر روز ساعت ۴ صبح شروع به حرکت می‌کند. مانند دیگر کاروان‌ها، رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ با این کاروان هم مخالفت کرد. او این کاروان را تبدیل به یکی از نقاط کانونی گردهمایی‌های خودش کرد و از آن برای تاکید روی تصمیمش مبنی بر سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه و ساخت دیوار مرزی استفاده کرد.

 

در این تصویر که ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸ گرفته شده است، مردم برای اینکه سوار یک کامیون شوند، درحال دویدن هستند. برخی از راننده‌ها برای انتقال مهاجران، از آن‌ها پول می‌گیرند ولی برخی دیگر برای حمایت از آن‌ها، این کار را نمی‌کنند.

 

مطالعه بیشتر: رامبرانت و داستان عاشقانه غم‌انگیزش

 

مهاجران آمریکای جنوبی

 

“کاروان مهاجر”، پیتر تن هوپن، Agence Vu/Civilian Act – خانواده‌ها هنگامی که کاروان برای یک استراحت روزانه در کنار ریو نوویلرو در نزدیکی تاپاناتپک متوقف شده است، استحمام می‌کنند، لباس‌های خودشان را می‌شورند و استراحت می‌کنند.

 

مسابقات وردپرس فوتو

 

“کاروان مهاجر”، پیتر تن هوپن، Agence Vu/Civilian Act – یک پدر و پسر که پس از یک راهپیمایی طولانی روزانه خوابیده‌اند. جوچیتیان، ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸

 

وردپرس فوتو 2019

 

“بحران دریاچه چاد”، مارکو گولازینی، کونتراستو – یک بحران انسانی در حوزه رودخانه چاد در جریان است که به خاطر مجموعه‌ای از رقابت‌های سیاسی و فاکتورهای محیط زیستی ایجاد شده است. دریاچه چاد که زمانی یکی از بزرگترین دریاچه‌های آفریقا و خط زندگی ۴۰ میلیون نفر بود، دچار یک بیابان‌زایی عظیم شده است. به خاطر آبیاری بدون برنامه، خشکسالی رو به افزایش، جنگل‌زدایی و مدیریت نادرست منابع، اندازه این دریاچه طی ۶۰ سال گذشته، ۹۰ درصد کاهش یافته است. روش‌های سنتی تامین معیشت، مانند ماهیگیری از بین رفته است و کمبود آب باعث درگیری بین کشاورزان و دامداران شده است. گروه جهادی بوکوحرام که در این منطقه فعال است از سختی‌ها و قحطی موجود در منطقه منفعت می‌برد و به آن دامن می‌دهد. این گروه از روستاهای محلی برای عضوگیری استفاده می‌کند و این درگیری‌های طولانی مدت ۲٫۵ میلیون نفر را کشته است که با ناامنی غذایی تشدید می‌شود. در این تصویر، مردان درحال پارو زدن در یک نیزار در لبه رودخانه هستند.

 

مطالعه بیشتر: از شانته لوپ تا شرق هند با هنری کارتیه برسون

 

عکس وردپرس

 

“بحران دریاچه چاد”، مارکو گوالازینی، کونتراستو – ابوبکر امبومی، یک فعال ضدجهادی در ملی، چاد، زمانی که بوکوحرام قصد داشت همسرش را به گروگان بگیرد ۱۱ بار تیر خورد.

 

جوایز وردپرس

 

“بحران دریاچه چاد”، مارکو گوالازینی، کونتراستو – زن‌‎ها در حال جمع‌آوری آب از دریاچه

 

جایزه وردپرس فوتو

 

“بحران یمن”، لورنزو تاگنولی، کونتراستو، برای واشنگتن پست – پس از نزدیک چهارسال درگیری در یمن حداقل ۸٫۴ میلیون نفر در خطر گرسنگی هستند و ۲۲ میلیون نفر (۷۵ درصد جمعیت) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد. درسال ۲۰۱۴ مسلمانان حوثی، قسمت‌های شمالی کشور را به کنترل خودشان درآوردند و منصور هادی، رئیس جمهور کشور را مجبور به تبعید کردند. درگیری‌ها گسترش یافت و هنگامی که عربستان سعودی به همراه هشت کشور دیگر که اکثرا عرب سنی بودند حملات هوایی خودشان را بر علیه حوثی‌ها آغاز کردند اوج گرفت. در سال ۲۰۱۸ این جنگ از طرف سازمان ملل بدترین بحران انسانی ساخته دست بشر نام گرفت. ائتلاف عربستان سعودی یمن را محاصره کردند و محدودیت‌های سختی را برای واردات مواد غذایی، دارو و سوخت اعمال کردند که درنهایت به بحران انسانی حال حاضر انجامید. در بیشتر مواقع این شرایط نزدیک به قحطی به دلیل کمبود غذا اتفاق نیافتاد بلکه دلیل اصلی آن قیمت بالای مواد غذایی بود که به دلیل محدودیت واردات، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اقتصاد رو به نابودی، اتفاق افتاده بود.

 

 

مطالعه بیشتر: انشا مطلق و ساچمه‌های برهان وانی

 

وردپرس فوتو یمن

 

“بحران یمن”، لورنزو تاگنولی، کونتراستو، برای واشنگتن پست – در ۲۶ نوامبر، یک شبه نظامی در یک سنگر خط مقدم در بیرون شهر محاصره شده تعز ایستاده است. کمک‌های بشردوستانه فقط از طریق یک جاده که تحت کنترل ائتلاف سعودی است می‌تواند به شهر وارد شود.

 

یمن

 

بحران یمن، لورنزو تاگنولی، کونتراستو، وفا احمد حثیم (۲۵ ساله) پای چپ خودش را به دلیل حمله خمپاره‌ای به منزلش در منطقه استراتژیک بندر دریای سیاه در حدیده از دست داده است. این اتفاق در زمانی افتاد که گفتگوهای صلح در سوئد درحال رخ دادن بود.

نوشته نامزدهای نهایی وردپرس فوتو ۲۰۱۹ – قسمت اول اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 61



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها