در این نوشته به بررسی انواع نبشی ها و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت و فاکتورهای انتخاب نبشی مناسب را توضیح خواهیم داد.

نبشی به چه شکل و چه کاربردی دارد ؟

نام نبشی برگرفته از نام نبش به معنی کنج و به نوعی پیچ می باشد. در یک نبشی ما دو دیواره یا به بیان صحیح تر بال داریم. این بالها با زاویه ای مشخص نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. اندازه ی بال ها و همینطور زاویه ی بین دو بال در کاربرد نبشی نقشی اساسی دارد و در اصل همین دو فاکتور است که مشخص می کند نبشی برای چه کاری ساخته میشود.

نبشی ها کاربردهای بسیاری دارند و استفاده از آنها منحصر به ساختمان سازی نمی باشد ولی به دلیل استفاده ی گسترده در ساختمان سازی و همین طور استفاده در سازه های صنعتی همچون پل ها و … بیشتر با نام نبشی های ساختمانی شناخته می شوند.

نبشی ها در ساختمان سازی به منظور اتصال تیر به ستون و … کاربرد دارند. نوع نبشی و جنس آن بستگی به موقعیت جغرافیایی محلی دارد که ساختمان در آن ساخته میشود.

یک کارخانه نبشی امکان تولید نبشی به دو صورت را دارد که اصطلاحا به آن فابریک یا پرسی می گویند. در نمونه های فابریک ،نبشی مستقیما از شمش تولید میشود و در نمونه های پرسی، نبشی ها با استفاده از پرس ورقه های فولادی و … روی یکدیگر تولید میشوند. ناگفته پیداست که نبشی های پرسی، مقاومت پایینی داشته و ممکن است در آینده سازه را با مشکل مواجه کنند. از این رو تولید چنین نبشی هایی با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.

از سویی دیگر مشاهده شده که در برخی از صنایع به منظور کاهش هزینه های تولید ، ورقه های فولادی و … را خم کرده و به اصطلاح آن را تبدیل به نبشی می کنند. چنین نبشی هایی مقاومت بسیار کمی دارند و به دلیل کیفیت نازل، امکان آسیب به سازه را به میزان قابل توجهی افزایش میدهند. بهترین نبشی موجود نبشی های فابریک هستند که بیشترین کیفیت و بیشترین طول عمر را دارند.

انواع نبشی از نظر جنس محصول

نبشی ها همچنین از نظر جنس محصول نیز دسته بندی هایی دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

نبشی فولادی

متداول ترین نوع نبشی ها، نبشی های فولادی هستند. این نوع نبشی ها امکان زنگ زدگی دارند و از این رو بیشتر در سازه هایی که خطر کمتری از نظر زنگ زدگی دارند، مورد استفاده قرار میگیرند. بیشترین فروش نبشی ها نیز شامل این نوع از نبشی ها می شود.

نبشی گالوانیزه

نبشی گالوانیزه با استفاده از فناوری های موجود گالوانیزه شده است و از این رو مقاومت آن در مقابل زنگ زدگی و رطوبت افزایش پیدا کرده است. از این نوع نبشی ها علاوه بر ساختمان سازی در سازه های دستگاه های صنعتی نیز استفاده میشود.

نبشی آلومنیومی

نبشی آلومینیومی نوع دیگری از نبشی است که بدنه ای بسیار مقاوم در مقابل زنگ زدگی دارد. از سویی دیگر این نوع از نبشی ها وزن بسیار کمی نسبت به نمونه های فولادی داشته و از این رو استفاده های خاصی از آنها صورت میگیرد.

انواع دیگر نبشی ها مانند نبشی های استیل و … نیز وجود دارند که بسته به نیاز و نوع کاربرد می توان از آنها استفاده کرد.

رنگ زدن نبشی ها

به منظور رنگ زدن نبشی ها از دو نوع رنگ به صورت معمول استفاده میشود :

رنگ الکترواستاتیک : رنگ الکترواستاتیک در بازار با نام رنگ کوره ای شناخته شده و سبب افزایش مقاومت فلز نسبت به رطوبت و زنگ زدگی می شود. چنین رنگی بیشتر بر روی نبشی هایی که در تولید تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند، استفاده میشود.

رنگ کامل : رنگ کامل یک لایه پوشش رنگ معمولی است که مقاومت چندانی به نبشی اضافه نخواهد کرد.

برند نبشی

برند از جمله فاکتورهایی است که در زمان خرید نبشی باید توجه ویژه ای به آن شود. برند های شناخته شده ی نبشی در بازار شامل نبشی فولاد نصر آذربایجان، نبشی های اصفهان و مشهد هستند.

برندهای شناخته شده با توجه به سهمی که در بازار دارند، سعی به استفاده از مواد اولیه ی باکیفیت در کنار تجهیزات مدرن می کنند تا روز به روز سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. برخی از تولید کنندگان همچون کارخانه فولاد نصر آذربایجان با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی خود، بخشی از تولیدات خود را به کشور های همسایه نیز صادر میکنند و ارز آوری قابل توجهی را برای کشور به ارمغان می آورد.

نبشی های ساختمانی و صنعتی از چه جنسی ساخته میشوند ؟

تولید نبشی در آذبایجان شرقی

آذربایجان شرقی از اصلی ترین قطب های تولید فولاد و نبشی در کشور محسوب میشود. این استان چند ده کارخانه بسیار بزرگ فولاد دارد که از آن جمله میتوان به فولاد نصر آذربایجان ، فولاد آذربایجان و … اشاره کرد. فولاد نصر آذربایجان که میتوان آن را جزو یکی از بزرگترین کارخانه فولاد تبریز دانست، با استفاده از مواد اولیه درجه یک و تجهیز خطوط تولید خود به تجهیزات مدرن اروپایی، محصولاتی همچون ناودانی و نبشی و تیرآهن و … را تولید می کند.

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 1

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها