نگارعلی_ کمیته بازار آزاد فدرال پس از اینکه نرخ بهره معیار خود را از ابتدای همه‌گیری کووید نزدیک به صفر نگه داشت، اعلام کرد که نرخ‌ها را یک چهارم درصد یا ۲۵ واحد پایه افزایش خواهد داد.

این اقدام نرخ بهره را اکنون به محدوده ۰.۲۵- ۰.۵ درصد می رساند و بلافاصله هزینه های تامین مالی را برای بسیاری از اشکال استقراض افزایش می دهد. مقامات فدرال رزرو اعلام کردند که افزایش نرخ بهره با رشد اقتصادی کندتر در سال جاری همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

معرفی سه گروه ذینفع در طرح صیانت/ چه کسانی آماده نفع اقتصادی طرح صیانت هستند؟

رهن آپارتمان‌های ۷۰ تا ۸۰ متری با چه مبلغی ممکن است؟

فروش لپ‌تاپ ۲۳۱ میلیونی در بازار / جدول نرخ‌ها

گفتنی است که افزایش نرخ بهره تنها با یک مخالف تصویب شد. جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس که خواهان افزایش ۵۰ واحدی بود؛ این کمیته آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۸ نرخ ها را افزایش داد، سپس مجبور شد در ژوئیه بعد عقب نشینی کند و کاهش را آغاز کند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از نشست خود اشاره کرد که کاهش ترازنامه نیز ممکن است در ماه مه آغاز شود و گفت که این روند می تواند معادل افزایش نرخ بهره در سال جاری باشد.

گفتنی است که بانک مرکزی نرخ وجوه فدرال خود را در روزهای ابتدایی همه‌گیری برای مبارزه با تعطیلی که اقتصاد و بازارهای مالی ایالات متحده را فلج کرد و ۲۲ میلیون آمریکایی را به خط بیکاری فرستاد، کاهش داد.

اما عوامل بی‌شماری دست به دست هم داده‌اند تا فدرال رزرو کنترل تورم را به رشد اقتصادی ترجیح دهد؛ روند کنونی افزایش قیمت‌ها، با سریع‌ترین سرعت ۱۲ ماهه خود در ۴۰ سال گذشته، با تقاضایی تغذیه می‌شود که به مراتب بیشتر از دوران همه‌گیری‌ است. سطوح بی سابقه محرک های مالی و پولی – بیش از ۱۰ تریلیون دلار – با افزایش تورم همزمان شده است و جنگ اوکراین به افزایش شدید قیمت نفت دامن زده است، اگرچه در روزهای اخیر قیمت این طلای سیاه کاهش یافته است.

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره عبارت است از نرخی که بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به دلیل ارزش زمانی پول و نرخ تورم) از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین در شرایط متعارف بازار، به منظور جبران فرصت‌های سرمایه‌گذاری وام‌دهنده، ممکن است مبلغی به عنوان حداقل سود مورد انتظار وام‌دهنده به این نرخ اضافه گردد.

نرخ بهره یک ابزار حیاتی سیاست پولی است و در هنگام برخورد با متغیرهایی مانند سرمایه‌گذاری، تورم و بیکاری در نظر گرفته می‌شود. بانک‌های مرکزی کشورها در صورت تمایل برای افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف در اقتصاد کشور، نرخ بهره را کاهش می‌دهند. با این حال، نرخ بهره پایین به عنوان یک سیاست کلان اقتصادی می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است منجر به ایجاد یک حباب اقتصادی شود که در آن حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها به بازار املاک و مستغلات و بازار سهام منتقل می‌شود.

نرخ بهره چگونه می تواند تورم را کنترل کند؟

وام‌ها، اوراق قرضه و سهام برخی از ویژگی‌های پول را شامل می‌شود و در عرضه پول گسترده گنجانده شده‌است؛ با تنظیم  نرخ بهره مؤسسه دولتی می‌تواند بر بازار تأثیر گذارد تا مجموع وام‌ها، اوراق قرضه و سهام صادر شده را تغییر دهد. به‌طور کلی، نرخ بهره واقعی بالاتر، عرضه پول گسترده را کاهش می‌دهد و بنابر نظریه کم هزینه، افزایش در عرضه پول منجر به تورم می‌شود.

بازار طلا چه واکنشی به افزایش نرخ بهره نشان خواهد داد؟

در حالی که طلا به عنوان یک پوشش تورمی در نظر گرفته می شود، به شدت به افزایش نرخ های بهره ایالات متحده حساس است که هزینه فرصت نگهداری شمش های غیر بازده را افزایش می دهد.

بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار بر این باورند که از آنجایی که افزایش نرخ بهره اوراق قرضه و سایر سرمایه گذاری های با درآمد ثابت را جذاب تر می کند، پول به سمت سرمایه گذاری های با بازده بالاتر (مانند اوراق قرضه و صندوق های بازار پول) می رود و زمانی که نرخ ها بالاتر می رود از بازار طلا خارج می شود. بنابراین، هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می دهد، باید ضعف در طلا را به دنبال داشته باشد.

همان طور که همزمان با تشدید انتظارات کاهش نرخ بهره در ایالات متحده از ابتدای هفته گذشته تا امروز طلا در بازارهای جهانی کاهش قیمت چشمگیری را تجربه کرد؛ گفتنی است که قیمت طلا از ابتدای امروز تاکنون کمی افزایش یافته است.

نرخ بهره افزایش یافت/ بازارهای مالی چه واکنشی نشان خواهند داد؟

چه بر سر نفت خواهد آمد؟

طلای سیاه پس از آنکه از بشکه ای ۱۲۵ دلار گذر کرد روند نزولی را درپیش گرفت و شیوع دوباره نوع جهش یافته ویروس کرونا در چین و ترس از کاهش دوباره تقاضا روند قیمت ها در بازار نفت را نزولی کرد به طوری که هر بشکه نفت خام  برنت در حال حاضر ۹۹ دلار و ۶۷ سنت قیمت خورده است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر قیمت نفت اما آشکار نیست با این وجود یکی از تئوری‌های اساسی تصریح می‌کند که افزایش نرخ بهره هزینه‌های مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد که باعث کاهش زمان و هزینه‌ای که مردم صرف رانندگی می‌کنند، می‌شود. تعداد کمتری از مردم در جاده ها به معنی تقاضای کمتر برای نفت است که می تواند باعث کاهش قیمت نفت شود.

۲۲۳۲۲۷

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها