شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه‌ای به بررسی ابعاد بحران ونزوئلا پرداخت.

بنابراین گزارش، در این جلسه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اولین سخنران از بین اعضای شورای امنیت بود. وی در ابتدای بیانیه خود، به گرسنگی مردم ونزوئلا و مهاجرت زنان این کشور از سر استیصال اشاره کرد.

وی دولت مادورو را دولتی مافیایی خواند و گفت که ۳ میلیون ونزوئلایی مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا گفت در حالی که کشورهایی چون روسیه، چین، سوریه و ایران از دولت مادورو حمایت کرده‌اند، آمریکا در کنار مردم ونزوئلا و رئیس‌جمهور موقت این کشور (خوان گوایدو) می‌ایستد.

وی کشورهای حامی مادورو را متهم کرد که چون خود دموکراسی ندارند از مادورو حمایت می‌کنند!

پمپئو کوبا را هم به داشتن نقش مستقیم در بدتر شدن شرایط ونزوئلا متهم کرد.

نماینده انگلیس نفر بعدی بود که شروع به خواندن بیانیه کرد. وی مدعی شد که سوسیالیسم مادورو، کل ونزوئلا را تخریب کرده و منجر به گرسنگی مردم این کشور شده است.

نماینده بریتانیا دولت مادورو را فاقد مولفه‌های دموکراتیک دانست و صراحتا از تلاش‌های خوان گوایدو حمایت کرد. وی به مجلس موسسان که توسط مادورو ایجاد شده نیز حمله کرد.

به گفته او، انگلستان در حمایت از گوایدو شانه به شانه ایالات متحده می‌ایستد و او فردی است که می‌تواند ونزوئلا را از شرایط فعلی خارج کند.

سخنران بعدی نماینده پرو بود که خود از کشورهای آمریکای لاتین است. وی نیز به شدت از دولت مادورو انتقاد کرد و گفت آواره شدن مردم ونزوئلا ناشی از سیاست‌های وی بوده است.

نماینده پرو، تکیه مادورو بر قدرت را نامشروع خواند و گفت همین مساله شرایط را در ونزوئلا بدتر کرده است. وی خواستار پایان خشونت‌ها و همچنین آزادی زندانیان سیاسی در این کشور شد.

نماینده پرو نیز بر حمایت از مجلس ملی ونزوئلا تاکید کرد.

سخنران بعدی نماینده آفریقای جنوبی بود که به عکس نمایندگان قبلی، از دولت ونزوئلا حمایت کرد. وی خواستار احترام به روند قانونی در ونزوئلا شد که منجر به روی کار آمدن نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهور شده است.

وی از طرف‌های درگیر در بحران ونزوئلا خواست که در گفت‌وگوهای ملی شرکت کنند. نماینده این کشور آفریقایی همچنین در خصوص هرگونه اقدام خلاف قانون اساسی در ونزوئلا از سوی دیگر کشورها هشدار داد.

سخنران بعدی از گینه استوایی بود. وی تاکید کرد که وضعیت فعلی در ونزوئلا مساله‌ای داخلی‌ست نه تهدیدی برای امنیت بین‌الملل و این مسائل باید در چارچوب قانون اساسی ونزوئلا حل و فصل شود.

نماینده فرانسه، سخنران بعدی بود. وی گفت سه سال است که ونزوئلا به ورطه بحرانی بی‌سابقه سقوط کرده است. نماینده پرایس شرایط را در ونزوئلا هرج و مرج‌آمیز خواند.

وی بر مواضع مکرون مبنی بر لزوم برگزاری یک انتخابات شفاف ریاست‌جمهوری در ونزوئلا تاکید کرد. اگر تا هشت روز دیگر انتخابات اعلام نشود، فرانسه خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌رسمیت خواهد شناخت.

نماینده فرانسه نیز همچون پمپئو مدعی شد که مجلس ملی ونزوئلا تنها نهاد دموکراتیک موجود در این کشور است.

نماینده کویت به عنوان سخنران بعدی اظهار داشت که کشورش به دقت تحولات ونزوئلا را تحت نظارت دارد. وی بر لزوم احترام به آزادی بیان و تجمعات تاکید کرد و از همه طرف‌ها در ونزوئلا خواست تا منافع ملی را بر منافع دیگر ترجیح داده و به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند.

نماینده کویت تلاش کرد بین شرایط در ونزوئلا و آغاز بحران سوریه نوعی تشابه برقرار کند و در خصوص برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضات مسالمت‌آمیز هشدار داد.

اما واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، سخنران بعدی بود. وی همین جلسه شورای امنیت را نشانه‌ای از تلاش آمریکا برای تغییر رژیم در ونزوئلا خواند.

نبنزیا تاکید کرد که شورای امنیت در خصوص ونزوئلا توافق نظر ندارد. دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها چیز جدیدی نیست.

وی تصریح کرد که مردم ونزوئلا دولتی را برگزیده‌اند که دلخواه واشنگتن نیست و به ذکر نمونه‌هایی از دخالت آمریکا در کشورهای دیگر آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه و کوبا پرداخت.

نبنزیا با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی دولت مادورو خاطرنشان کرد که وقتی این تلاش‌ها با شکست مواجه شد، واشنگتن تصمیم گرفت که ونزوئلا را بی‌ثبات کند. آنهایی که در سرنگون کردن مادورو حتی با حذف فیزیکی شکست خوردند، اکنون سیاست فشار حداکثری علیه دولت ونزوئلا را به‌کار بسته‌اند.

در حال تکمیل …

۴۹۳۱۱

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 187



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها