به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت با محوریت وزارت بازرگانی، در راستای ارتقای آگاهی و اشراف هرچه بیشتر بازرگانان اعم از تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات ، شرکت های حمل و نقل ،کارگزاران گمرکی، حق العمل کاران و پیمانکاران (خدمات فنی و مهندسی ) به مقررات و الزامات قانونی مرتبط با این امور، ایفای تعهدات در سیستم بانکی ، فرایند تشریفات سفارش واردات و صادرات، دسترسی به اطلاعات و مقررات عمومی صادرات و واردات سالانه را با انتشار مجموعه ای از مقررات واردات و صادرات برای ایشان میسر ساخته است.

 لازم به ذکر است مقررات صادرات و واردات در این وزارت خانه، چند دهه قدمت دارد و شامل قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۲/۰۷/۰۴ می شود که کلیه احکام دائمی را پیش روی فعالان در تجارت خارجی قرار می دهد .

 در معدود مواردی تغییراتی در این قانون رخ داده که مقوله استرداد (drao back ) از آن جمله است  است؛ ضمن تصویب آخرین نسخه قانون گمرک در آبان ماه ۱۳۹۰ در بخش مربوط به استرداد،  قانون صادرات و واردات از یک ثابت معنا داری برخوردار شد.

 البته آیین نامه اجرایی این قانون یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شده است .

 در این کتاب، رئوس و عین مواد و یا تبصره هایی بر گرفته از قوانین و مقرراتی که واردات و صادرات کالا و خدمات توام با کالا ، شامل دانش فنی و تکنولوژی که حسب مورد در ارتباط با کالاهای ورودی و خروجی کاربرد دارند و عدم آگاهی از آنها موجبات ایستایی کالا در جریان تشریفات گمرکی را موجب می گردد؛ همچنین کتاب مربوط به قانون و مقررات صادرات و واردات؛ پیشاپیش افراد را متوجه اهمیت رعایت مقررات می کند.

به طور کلی مجموعه دانستنی ها در فرآیند تشریفات از مرحله بازاریابی سفارش ، قرارداد ، ثبت سفارش در سازمان دولتی ( وزارت صمت و …. ) عقد قرارداد حمل، بیمه، بازرسی و حصول انتقال کالا به مقصد در واردات و ارسال محموله های صادراتی  در این مجموعه پیش روی مخاطبین قرار گرفته است.

افزون بر این، شرایط ورود و یا صدور حقوق و عوارض ورودی یا صدوری ، الزامات قانونی و آیین نامه ای که در مورد هر یک قلم یا گروه کالاهای گوناگون در بیش از ۷۰۰۰ خط تعرفه ای ۸ رقمی ممکن بوده و جداول پیوست بر اساس یک تعرفه ( نمانکلاتور ) بین المللی موسوم به HS  ، در این کتاب قابل دسترسی است.

 این کتاب در قالب کنوانسیون هایی در خصوص مواد روان گردان شیمیایی ، مواد مخرب لایه ازون، بازیافت ها ، موادی که در ساخت سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی کاربرد دارند، به مخاطب هشدار داده و به وارد کنندگان پیشنهاد می دهد قبل از سفارش ، عدم تطابق مواردی را که قصد ورود و یا صدور آن را دارند بررسی کنند تا  از مواجهه با مشکلات احتمالی مصون بماند. 

 تعرفه های ترجیحی و نیز موارد مشمول استاندارد های اجباری ، بطور مبسوط به تفکیک کالا های مختلف هم در  بدو ورود و هم در همگام صدور در این کتاب ذکر شده است.

براین اساس، این کتاب به نوعی  نقشه راه صادر کنندگان و وارد کنندگان در بعد مقررات و فرآیند های تشریفات اداری بوده و در مجموع کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات است که وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای وظایف قانونی خود برای  آگاهی عمومی منتشر می کند.  

۲۲۶۲۲۶

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 61



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها