دوم فروردین، عملیات فتح المبین
عملیات فتح‌المبین که یکی از عملیات‌های مهم دفاع مقدس بود در دوم فروردین سال ۶۱ با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع آغاز و ۱۰ روز بعد در تاریخ ۱۲ فروردین ۶۱ به پایان رسید.

با انجام عملیات فتح المبین ۲۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و دستیابی به چاه های نفت ابوغریب حاصل شد.همچنین ۱۵۰ دستگاه تانک ، ۱۷۰ دستگاه نفربر، ۱۶۵ قبضه توپ، شماری سلاح سبک و نیمه سنگین، یک سایت کامل موشک سام به همراه سه فروند موشک و انبوهی مهمات دیگر به دست نیروهای ایران افتاد.

علاوه بر این بیش از ۴۰۰۰ تن از نیروهای عراقی کشته و ۱۵۰۰۰ نفر دیگر نیز به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند.

به گفته سردار علایی عملیات فتح المبین علاوه بر اینکه عملیاتی بسیار موفق  بود عملیاتی پر غنیمت هم بود به طوریکه آنقدر برای ایران مهمات به جای گذاشت و سلاح و تجهیزات از دشمن غنیمت گرفته شد که تمام عملیات بیت المقدس تا فتح خرمشهر با مهمات به غنیمت گرفته شده از عملیات فتح‌المبین انجام شد.

دستگیری ملوانان انگلیسی در سوم فروردین
اما تعطیلات نوروز بعد از انقلاب حوادثی از جنس سیاسی و نظامی هم به خود دیده است به طوریکه روز جمعه، سوم فروردین ماه سال ۱۳۸۶، پانزده ملوان دریایی انگلیس که وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند توسط مرزبانان نیروی دریایی سپاه دستگیر شدند.

آن حادثه ۱۱  روز به درازا کشید اما در نهایت محمود احمدی نژاد رییس دولت وقت پس از گذشت ۱۱ روز از دستگیری ملوانان انگلیسی در روز آزادی آنها و در حالی که کت و شلوار بر تن ملوانان شده بود و سوغاتی هایی از ایران در دست هر یک از ملوانان انگلیسی بود، آنها را به طور رسمی بدرقه کرد.

نحوه برخورد دولت وقت با این موضوع انتقادات گسترده ای را درباره نحوه مدیریت این بحران و پایان دادن به آن به دنبال داشت.

۶ فروردین و نامه امام در عزل آیت الله منتظری
نامه امام (ره) در عزل آیت الله منتظری را می توان از دیگر حوادث سیاسی در ایام نوروز بعد از انقلاب دانست؛ روز ششم فروردین ۱۳۶۸ امام خمینی (ره) طی نامه‌ای به آیت الله حسینعلی منتظری، او را از سمت قائم‌مقامی رهبری عزل کردند. دو روز پس از این نامه آیت الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری استعفا کرد و امام نیز در همان روز طی نامه دیگری با این استعفا موافقت کرده تاکید کردند که در اسلام مصلحت نظام از مسائلی است که مقدم بر هر چیز است.

سال گذشته بود که حاشیه هایی در خصوص اصالت نامه حضرت امام (ره) مطرح شد که در این زمینه علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با خبرآنلاین گفته بود: برای من قابل قبول نیست نامه مربوط به آیت الله منتظری برای امام باشد.

بعد از این اظهارنظر بود که موسسه نشر تنظیم و نشر آثار امام خمینی با انتشار اسنادی اصالت نامه امام به آیت الله منتظری را تایید کرد.

۱۲ فروردین ۵۸ و رای ۹۸.۲ درصدی مردم به جمهوری اسلامی
شاید بتوان ۱۲ فروردین ۵۸ را شاخص ترین اتفاق سیاسی – تاریخی انقلاب اسلامی در ایام تعطیلات نوروز دانست. ۱۲ فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم در تقویم جمهوری اسلامی است چراکه در این روز با رای اکثریت قاطع مردم (۲/۹۸ درصد) نظام سیاسی کشور از سلطنتی به جمهوری تغییر پیدا کرد؛ رایی که تثبیت سندیت نظام شد.

کفتنی است در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی،  جمهوری دموکراتیک”، “جمهوری”، “حکومت اسلامی” از جمله نظام هایی بود که برای به رای گذاشتن مطرح می شد اما امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشت به طوریکه بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر تاکید کردند.

۱۷۲۱۹

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 228



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها