هنگامی که یک زن باردار است، یک عضو، به نام جفت، مواد مغذی و اکسیژن را از خون مادر به خون نوزاد منتقل می کند. جفت منطقه ای وسیع را پوشش می دهد و به رحم مادر متصل می شود. بند ناف جفت را به نوزاد متصل می کند.

ناحیه جلویی رحم قدامی در نظر گرفته می شود. ناحیه پشتی خلفی است؛ فوندال دیوار بالا است و سمت راست و چپ رحم جفت جانبی است. مهم نیست جفت در کدام ناحیه رحم قرار دارد، اما اگر قسمت پایین آن خیلی پایین باشد، وقتی زمان تولد نوزاد میرسد برای جنین سخت است سر خود را به سمت پایین برگرداند (خطرات پایین بودن جفت در بارداری). داشتن جفت خلفی به این معنی است که در هنگام بارداری و زایمان مادر خونریزی بیش از حدی را تجربه می کند.

جفت خلفی چیست؟

رحم در میان استخوان های لگنی مادر قرار می گیرد. وقتی جفت مادر خود را به رحم بر روی دیواره پشتی متصل می کند، جفت خلفی نامیده می شود. این قسمت رحم درست در نزدیکی ستون فقرات مادر است. هنگامی که تخمک بارور می شود، نزدیک به آن ناحیه رحم باقی می ماند و از آنجا رشد می کند. “خلفی” نشان دهنده پشت و “قدامی” به معنای جلو است.

آیا جفت خلفی طبیعی است؟

همانطور که جنین شروع به رشد می کند، رحم هم رشد می کند. جفت قدامی و خلفی برای نوزاد و مادر طبیعی هستند. وقتی جفت در حالت عمودی رحم است، باعث می شود جفت خلفی باشد. هنگامی که جفت در دیواره پشتی نسبت به قسمت فوقانی رحم قرار دارد، جفت خلفی در نظر گرفته می شود. این بهترین مکان برای جنین است، زیرا باعث می شود جنین در هنگام تولد به راحتی به موقعیت قدامی حرکت کند. در حالی که جنین با ستون فقرات مادر مواجه می شود، تاج سر نوزاد می تواند راه را برای کانال تولد فراهم کند.

چگونه موقعیت جفت خلفی تغییر می کند؟

هنگامی که یک زن باردار است، سونوگرافی برای تعیین محل جفت و محل آن نسبت به دهانه رحم انجام می شود. تغییر محل جفت در طول بارداری طبیعی است. در نیمه راه بارداری، جفت ۵۰٪ فضای روی سطح رحم را می گیرد. در هفته ۴۰ ، جفت فقط از ۱۷ تا ۲۵ درصد سطح رحم را می گیرد. 

در سه ماهه سوم بارداری، سر نوزاد شروع به حرکت به سمت منطقه لگن می کند تا برای زایمان آماده شود. 

چه زمانی باید نگران موقعیت جفت باشیم؟

هنگامی که جفت در جهت دهانه رحم رشد می کند، جفت سر راهی نامیده می شود و می تواند منجر به نگرانی شود. جفت ممکن است خود را از بخش ناپایدار دهانه رحم به سمت قسمت پایین رحم جدا کند. این امر می تواند باعث بروز زایمان زودرس و عوارض ناشی از خونریزی شدید شود.

در صورتی که سونوگرافی در ابتدای بارداری نشان دهد جفت در قسمت پایین رحم است معمولا جای نگرانی وجود ندارد. با پیشرفت بارداری جفت به سمت بالا حرکت می کند. همچنین نباید درباره جفت خلفی نگران باشید. بعدا در بارداری این موقعیت جفت می تواند مشکلاتی ایجاد کند. جفت سر راهی به این معنی است که دهانه رحم پوشیده شده و جنین قادر به زایمان طبیعی نیست. جفت سر راهی زمانی رخ می دهد که دیواره رحم به سمت نیمه دوم بارداری کشیده شود و خونریزی بیش از حد ایجاد می شود. بررسی محل جفت در بارداری بسیار مهم است زیرا مشخص می کند مادر می تواند زایمان طبیعی داشته باشد یا سزارین.

چه موقعیتی از جفت خلفی ممکن است نگران کننده باشد؟

اگر جفت در قسمت پشتی رحم به سمت قسمت بالای رحم قرار داشته باشد موقعیت آن طبیعی است. این موقعیت به کودک اجازه می دهد تا قبل از زایمان به سمت موقعیت زایمان حرکت کند. جفت می تواند موقعیت خود را در بارداری تغییر دهد و تغییر موقعیت کاملا طبیعی است. با این حال، اگر جفت به سمت دهانه رحم باشد نگران کننده است زیرا می تواند منجر به زایمان زودرس یا خونریزی بیش از حد شود.

در مراحل ابتدایی بارداری، ممکن است درباره موقعیت جفت نگران نباشید. پزشکان موقعیت جفت را در حین بارداری به دقت مورد بررسی قرار می دهند، زیرا موقعیت جفت می تواند تعیین کند آیا زایمان طبیعی است یا سزارین.

 www.newhealthguide.org   www.theindusparent.com و  

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 25,250



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها