اگر آمار فروش فیلم ها در دهه ۶۰ و ۷۰ را بررسی کنیم متوجه این نکته می شویم که آمار گیشه همه فیلم ها کاهش یافته. مثلا «عقاب ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در اکران اولش در سال ۱۳۶۴ در تهران۳۷۵ میلیون تومان فروخت که این مبلغ و در نهایت رقم نهایی فروش ۷۴۰ میلیون تومان با توجه به هزینه تولید و قیمت بلیت سینماها در آن زمان، این اثر را به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بدل کرد.

به گزارش سینماسینما ،طبق اسناد تاریخ سینما از سال ۱۳۴۵ که متوسط قیمت بلیت آثار سینمایی ۴۰ ریال (چهار تومان) بوده تا امروز که قیمت بلیت آثار سینمایی ۲۰۰هزار ریال (۲۰ هزار تومان) است شاهد رشد عجیب و غریبی در قیمت بلیت آثار سینمایی در ایران بودیم که البته تورم اقتصادی نیز در این رشد نقش مهمی ایفا می کند. چرا که میزان تورم اقتصادی در قرار گرفتن سینما در سبد کالای فرهنگی خانواده ها بسیار مهم است.

از این رو در اوایل دهه ۹۰ به دلیل کیفیت نازل اکثر فیلم های روی پرده و همچنین افزایش بدون توجیه قیمت بلیت سینماها چراغ سینماها می رفت که رو به خاموشی برود، اما این روند خوشبختانه ادامه پیدا نکرد و از سال ۹۲ شاهد افزایش فروش فیلم ها شدیم. پس از سال ۹۲ بود که مردم دوباره با سالن های سینما آشتی کردند و شاید همین گرایش مجدد مردم به سالن های سینما بود که باعث شد تا در چند سال اخیر شورای صنفی تصمیم به افزایش بهای بلیت سینماها بگیرد که البته میزان استقبال مردم از فیلم ها در روزهای سه شنبه که سینماها بلیت را به بهای نیم بها عرضه می کنند نشانگر آن است که برای بخش وسیعی از جامعه ارزان بودن بلیت سینماها اهمیت زیادی دارد.

بلیت سینماها تا ساعت ۱۵ نیم بهاست

بر این اساس آن طور که مهر گزارش داده، شورای اکران در جلسه اخیرش مقرر کرده به منظور حمایت از مخاطبان سینما و اجرای طرح تابستانی توسط شورای اکران، قیمت بلیت سینماها هر روز در سراسر کشور تا ساعت ۱۵ نیم بها شود.

شورای اکران با تایید مصوبه شورای صنفی نمایش فیلم مبنی بر حذف نیم بها بودن بلیت سینما در روزهای شنبه اعلام کرده; سینماهای سراسر کشور می توانند علاوه بر نیم بها بودن قیمت بلیت در روزهای سه شنبه، دو سئانس اول خود را تا قبل از ساعت شروع سئانس ۱۵ با هماهنگی دفتر پخش، فیلم مورد نظر خود را به صورت نیم بها اکران کنند.

براساس این طرح که از اول مرداد امسال لازم الاجرا خواهد بود طبق فروش آنلاین به محض تراکنش، سهم صاحبان سینما و پخش کننده فیلم ها مشخص و توزیع خواهد شد. همچنین به منظور هماهنگی بیشتر در نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فیلم و سینما مقرر شده انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش فیلم نشستی را پیرامون نحوه عملیاتی کردن و اجرای مصوبات قانونی به عمل آورند. در این جلسه قیمت اصلاح شده سینماها بر اساس درجه سینما (مدرن، ممتاز و درجه یک و دو) با احتساب ارزش افزوده مشخص و موردتایید شورا قرار گرفته که با توجه به تایید این مصوبه توسط ریاست سازمان سینمایی از اول مردادماه لازم الاجرا خواهد بود.

اجرای این طرح قطعا به عموم مردم این اجازه را می دهد تا با بلیتی ارزان به سینماها بروند و به حفظ هویت و استمرار این هنر در سالن ها کمک کنند، اما به نظر می رسد تنها راه جذب مخاطب بیشتر ارائه ارزان تر بلیت نیست و البته راهکار کاربردی تر و اصولی تر این است که فیلم های اکران شده آن قدر جذابیت داشته باشند تا مخاطبان رغبت کنند برای سینما هم پول خرج کنند.

به نفع مردم و سینما

حسین کشاری، مدیر سینما سپیده اجرای طرح بلیت نیم بها تا ساعت ۱۵ در سینماها را به نفع مردم و سینما دانست. او در گفت وگو با جام جم بیان کرد: این طرح از اول مرداد در سینماهای کل کشور اجرا می شود و سینما تیکت هم این طرح را به طور خصوصی برای مدیران سینماها ابلاغ کرده.

او در ادامه افزود: این طرح در مجموع هم به نفع مردم است و هم به نفع کلیت سینما. در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که مردم در وهله اول ترجیح می دهند مایحتاج اولیه زندگی شان را تامین کنند و بنابراین سینما رفتن به خودی خود از برنامه زندگی شان حذف یا کمرنگ می شود. در شرایط کنونی بلیت سینماها گران نیست، اما مساله اینجاست که وقتی جیب مردم خالی است، نمی توان از آنها توقع سینما رفتن داشت.

کشاری خاطرنشان ساخت: پیشتر طرح بلیت نیم بها تنها در روز سه شنبه ها اجرا می شد و خب شاید مردم سه شنبه وقت آزاد نداشتند، اما با اجرای این طرح در تمام ایام هفته، مردم از صبح تا سئانس ساعت ۱۵ (۳ بعدازظهر) می توانند به سینما بیایند. به شخصه اکثر مخاطبان این ساعت سینماها خانواده ها باشند و از آنجا که این طرح تابستانه است و دانش آموزان الان در اوقات فراغت شان به سر می برند اجرای این طرح قطعا مفید خواهد بود.

او در پایان تاکید کرد: الان از صبح در سالن ها ما با شش نفر هم که شده دستگاه آپارات را روشن می کنیم و این تعداد اگر به ۳۰ نفر هم برسد ما باز هم همین کار را انجام می دهیم. بنابراین تعداد مخاطبان بالا هرچند با بلیت نیم بها باز هم به نفع سالن های سینماست و سینما در این میان متضرر نیست.

روزنامه جام جم

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 40



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها