وزارت امور خارجه لهستان برای حضور خبرنگاران در این نشست سامانه‌ای را در تارنمای دولت تعبیه کرده بود که در آن مشخصات فردی متقاضیان، از محل سکونت و اطلاعات گذرنامه گرفته تا نام خبرگزاری و اطلاعات مرتبط در این رابطه مورد پرسش قرار گرفته بود. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه لهستان، متقاضیان تا یکم فوریه فرصت داشتند تا فرم درخواست خود را برای شرکت در این اجلاس تکمیل کنند.

خبرگزاری ایرنا نیز تقریباً از ابتدای طرح برگزاری این اجلاس درصدد بود تا در راستای پیشبرد اهداف حرفه‌ای خود، در این اجلاس شرکت و تحولات را رصد و گزارش کند.
اولین درخواست ایرنا پیش از پایان مهلت تعیین‌شده از طریق سامانه به دولت لهستان اعلام شد وچندی بعد وزارت خارجه این کشور طبق رویه ‌های معمول، دریافت این درخواست را با ارسال ایمیلی تائید کرد.

در این پیام آمده بود تصمیم نهایی درباره اعطای مجوز ورود به کنفرانس و اطلاعات مرتبط خبری متعاقباً اعلام خواهد شد اما تا به امروز که این نشست گشایش می یابد، پاسخی دریافت نشده است. پس از پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، یک مسئول رسانه دیروز اعلام کرد که برای برگزاری نشستی در این ابعاد، مجوز ورود خبرنگاران به‌صورت سازمان‌یافته اطلاع‌رسانی شده است. او توصیه کرد که مراتب از طریق تماس با وزارت امور خارجه لهستان پیگیری شود.اما این مسیر هم به در بسته خورد و پس از تلاش‌های مکرر برای ارتباط با بخش رسانه‌ای وزارت امور خارجه لهستان، هیچ‌کس پاسخگو نبود.
نشست صلح و امنیت خاورمیانه از امروز به مدت دو روز در حالی در ورشو برگزار می‌شود که علاوه بر انصراف کشورهایی مانند روسیه، لبنان و عراق از حضور در آن، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس به بهانه تحولات برگزیت این اجلاس را زود ترک می‌کند. از فرانسه و آلمان هم قرار است دیپلمات‌های سطح پایینی شرکت کنند.فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم این نشست را که از همان ابتدا متوجه شد تلاشی از سوی آمریکا برای اتخاذ رویکرد خصمانه علیه ایران است، بایکوت کرده بود.

اگر چه آمریکا برای جلب نظر اروپا دستور کار این نشست را از تمرکز روی ایران تغییر داد اما همچنان کشورهای بزرگ اروپایی علاقه ای برای حضور در این نشست نشان نداده اند. 
گفتنی است که ایرنا اولین رسانه‌ای بود که گزارش داد فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

همزمان هزاران تن از فعالان ضد جنگ بین‌المللی از اروپا، آمریکا و آسیا در طوماری از کشورهای اروپایی درخواست کردند از شرکت در آنچه «کارزار پمپئو علیه تهران» دانستند، خودداری کنند.
این فعالان سیاسی، دانشگاهی و اجتماعی سرشناس ازآمریکا و اروپا، در این طومار بابیان اینکه هدف نشست ورشو مهیاکردن زمینه‌ای برای درگیری غیرضروری با ایران است، تأکید کردند: «به‌جای نشستی برای مقابله با ایران، ما از جهان می‌خواهیم که به ایالات‌متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران فشار بیاورد و تحریم‌های مخرب علیه ایران را مرتفع کند».

در بخش دیگری از این طومار با سرزنش کردن رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل خروج از برجام، آمده است: «ما از شما می‌خواهیم که در این نشست شرکت نکنید و در عوض، نشست دیگری را با تمام کشورهای منطقه ازجمله ایران، میزبانی کنید. این خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و افزایش خصومت‌ها علیه ایران است که بر بی‌ثباتی منطقه افزوده و اکنون نیز تهدید می‌کنند که می‌خواهند نبرد فاجعه‌بار دیگری را در خاورمیانه شروع کنند».

اکنون بی‌پاسخ گذاشتن درخواست ایرنا برای شرکت در این نشست، این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که نشست یادشده نه‌تنها به گفته وزیر خارجه کشورمان یک سیرک شکست‌خورده است بلکه در دو روز آینده باید در صحت‌وسقم اخباری که از این نشست منتشر می‌شود، تردید کرد.

49311

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 98



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها