به گزارش خبرآنلاین،  محسن بهاروند گفت: وزارت امور خارجه پیگیر جنایت آمریکا در موضوع شهادت سردار سلیمانی است.

وی گفت: رسیدگی به یک جرم ابتدا در محاکم داخلی و سپس بین المللی انجام می‌شود برای همین نهادهای مختلف با هم هماهنگ هستند مثل قوه قضائیه، سپاه پاسداران به عنوان نهاد ذی‌نفع، دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات و سایر نهادها در حال تکمیل تحقیقات قضایی مربوط به ترور شهید قاسم سلیمانی هستند.

بهاروند افزود: این تحقیقات جزئیات زیادی دارد و ممکن است با همکاری دستگاه‌های مرتبط به عراق و سوریه سفری داشته باشیم تا تحقیقاتمان کامل شود و پس از اتمام تحقیقات، اقدامات بین المللی خود را شروع خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه از همان ساعات اولیه‌ای که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند در وزارتخانه با حضور معاونان جلسه‌ای تشکیل شد گفت: از طریق ارسال نامه به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد اقدامات و اعتراضات دیپلماتیک انجام شده و در حال پیگیری است و تحقیقات ما در وزارت امور خارجه در حال تکمیل است و پس از آن اقدامات بین المللی انجام خواهد شد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: تحقیق قضایی باید دقیق باشد و نباید برای آن محدوده زمانی گذاشت.

بهاروند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت امور خارجه درباره روند رسیدگی به برخی پرونده‌های ورزشی و ادامه پیگیری در محاکم بین المللی از جمله قراردادهای ورزشی با بازیکنان یا مربیان خارجی و ارسال پرونده سوپر جام استقلال و پرسپولیس به محاکم بین المللی ورود و نظارتی دارد گفت: به شکل کلی از دیدگاه حقوق بین المللی قاعده‌ای به معنی عبور از محاکم داخلی وجود دارد.

وی افزود: یعنی تا زمانی که از دادگاه داخلی احقاق حق نکرده‌اید و یا در دادگاه داخلی شکایت شما را قبول و رسیدگی نمی‌کنند می‌توانید به دادگاه بین المللی شکایت کنید لذا اگر کسی بدون مراجعه به دادگاه داخلی به محاکم بین المللی مراجعه مستقیم داشته باشد این کار قانونی نیست.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه به جامعه ورزشی کشور پیشنهاد کرد محاکم قضایی ورزش را به نحوی که استاندارد و قانع کننده باشد در کشور ایجاد کنند تا ورزشکاری مجبور نشود به دادگاه بین المللی مراجعه کند.

محسن بهاروند همچنین درباره دادگاه لاهه و موضوع تحریم‌های آمریکا با اشاره به اینکه مبنای صلاحیت پیمان مودت بود گفت: دیوان دادگستری لاهه به عنوان بالاترین مرجع قضایی بین المللی، تحریم‌های امریکا را در برخی حوزه‌ها اصولاً غیر قانونی می‌داند و از آن خواسته و می‌خواهد برخی از تحریم هایش را براساس قانون لغو کند.

وی تاکید کرد: متأسفانه بخش‌هایی از دولت امریکا فعلاً به قواعد بین المللی پایبندی ندارد و مشکل یکجانبه گرایی آمریکاست.

بهاروند ادامه داد: با تشکیل سازمان ملل متحد همه کشورها پایبندی خود را به آن اعلام کردند، اما دولت آمریکا همیشه تزی به نام استثناگری آمریکا داشته و با یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن اصول و ارزش‌های بین المللی متأسفانه به تعهدات خود عمل نکرده است بطور نمونه اگر آمریکا ادعا کند موارد بهداشتی و قضایی تحریم نیست این ادعای غلط و پوچی است چرا که وقتی شما تبادلات پولی و بانکی ندارید و نمی‌توانید چیزی را پرداخت کنید چه فرقی می‌کند تحریم باشید یا نباشید.

معاون وزیر امور خارجه افزود: به هر حال ما کشوری هستیم که همیشه از بحران‌ها توانسته ایم عبور کنیم و می‌توان گفت مردم ما با بقیه جهان متفاوت هستند و در حالت بحران توانسته ایم خودمان را به جلو ببریم و در حال حاضر به نحوی داریم این کار را انجام می‌دهیم، اما این چیزی از مسئولیت امریکا به خاطر نادیده گرفتن قواعد و اصول کم نخواهد کرد.

310311

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 26

برچسب‌ها

, ,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها