سعید نمکی سه شنبه ۲۶ آذر در نشست با مسئولان استان همدان، اظهار کرد: استان همدان از دیرباز، مهد علم، فرهنگ، دین، تقوا و الگوی بزرگ توسعه ای جهان بوده، فرهنگ اسلامی و توسعه آن به شدت مدیون سرزمین همدان قدیم است و اگر به الگوهای معماری زمان عباسی در تمدن اسلامی توجه کنید می بینید که به شدت تحت تأثیر الگوهای توسعه ای همدان قدیم است.

وی افزود: خوشبختانه شاهد همدلی و وفاق بین مسئولان استان همدان هستیم و متأسفانه این وحدت را در مناطق دیگر، کمتر می بینیم. امروز روز همدلی و وفاق ملی است و دشمنان ما با همه سلایق برای ضربه زدن به ایران، متحد شده اند و دوستان ما بر سر مسائل جزئی و ابتلا به سیاست زدگی در این شرایط حساس ملی، کمتر همدلی دارند.

نمکی اضافه کرد: روزی که به وزارت بهداشت رفتم به همکارانم گفتم شماها همه خدمتگزاران نظام سلامت هستید و بنده، وزیر بهداشت همه مردم اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، معتدل، شیعه، اهل سنت، زرتشتی، کلیمی، مسیحی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم و مبادا دچار سیاست زدگی شوید و حتی مطالبات به حق یک نماینده مخالف دولت یا بنده، تحقق پیدا نکند.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها با تمام متحدین خود تمام همت خود را به کار گرفتند تا ایران را به زانو درآورند و تلاش های زیادی کردند و تصور می کردند که کار نظام جمهوری اسلامی ایران، سه ماهه تمام است اما تا زمانی که حرمت خون شهدا و دعای نیمه شب یک پدر و مادر شهید و یا یک جانباز و معلول قطع نخاعی وجود دارد، تردید ندارم که این نظام بیمه شده و کسی نمی تواند آن را به زانو در بیاورد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز با وجود اینکه همه راه ها توسط آمریکا بر ما بسته شده اما میزان کمبود دارویی در کشور، یک سوم روز مشابه در سال گذشته است و تا تیرماه سال آینده، داروهای اساسی، مواد اولیه شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اتاق های عمل ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۸۱۰۰ تخت در ۶۶ بیمارستان جدید کشور افتتاح می شود، گفت: بیشترین تعداد تختی که در یکسال مورد بهره برداری قرار گرفته بود، ۴۵۰۰ تخت بیمارستانی بود، امسال ۸۱۰۰ و سال آینده ۶۰۰۰ تخت با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته در کشور افتتاح می شود و تعداد تخت های بیمارستانی کشور از ۹۶ هزار تخت تا قبل از دولت یازدهم به ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی افزایش پیدا می کند که حاصل لطف خدا، حمایت های مقام معظم رهبری، دلسوزی نمایندگان مجلس و تلاش همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری ها و کمک های مردمی است.

نمکی ضمن تأکید بر لزوم توجه ویژه دانشگاه ها به تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر بستری در گام دوم طرح تحول نظام سلامت، تصریح کرد: تعداد دستگاه های دیالیز در استان همدان در مدت زمان کوتاهی به دو برابر افزایش یافته و اگر آهنگ رشد فشارخون بالا و نارسایی کلیوی ناشی از فشارخون و دیابت با این سرعت باشد، ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز نیز پاسخگوی نیاز مردم در استان همدان نیست. باید قبل از اینکه بیمار محتاج دیالیز و یا بستری در بخش های ویژه شود، او را دریابیم.

وی گفت: در کشور سالانه حدود ۹۷ تا ۱۰۰ هزار مورد از مرگ و میر به علت فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن است و خوشبختانه بسیج ملی کنترل فشارخون، نتایج بسیار درخشانی داشت به گونه ای که دو میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شدند و اثرات آن در آینده در مورد بستری در بخش های ویژه بیمارستان ها و نیاز به دیالیز، به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

نمکی با بیان اینکه هر سال از ۳۸۰ هزار مورد مرگ مردم ایران، ۳۱۳ هزار مورد مربوط به بیماری های غیرواگیر است، افزود: کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، تنها توسط وزارت بهداشت قابل انجام نیست و نیاز به همکاری بین بخشی است؛ به عنوان نمونه وقتی در زمان چیدن گردو، افراد از بالای درخت به پایین می افتند، درمان این افراد بر عهده وزارت بهداشت است و در هیچ یک از مراحل دیگر آن، دخالتی نداریم و یا در مورد کاهش تلفات و مصدومیت های ناشی از حوادث جاده ای، وزارت بهداشت نقش حداقلی دارد.

وی بیان کرد: از استانداران به ویژه استاندار همدان به عنوان رئیس کمیته پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تقاضا دارم که با کمک رئیس دانشگاه علوم پزشکی، برنامه و نقشه ای را طراحی کنند که چگونه با مشارکت دستگاه های اجرایی می توانیم به پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برسیم، نقاط پرخطر جاده ای را شناسایی و در جهت رفع آن حرکت کنیم، چه آموزش هایی را به مردم ارائه کنیم که به خاطر چیدن گردو، سلامتی و جان خود را به خطر نیندازد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری با اشاره به توسعه تخت های بیمارستانی در استان همدان، اظهار کرد: نخستین گامی که هر رئیس دانشگاه علوم پزشکی باید بردارد، جلب رضایت مردم باشد. خدمات بهداشتی و درمانی باید با عشق پزشک و پرستار به مردم ارائه شود و باید انگیزه پرسنل را افزایش دهیم و سرزده از بیمارستان ها بازدید کرده و از دردهای مردم از نزدیک آشنا شویم و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

وی افزود: در برخی از بیمارستان های شیک می بینیم که در برخی موارد، همراهان بیماران ناراضی هستند، پول گرفته اند اما یک پتو به او نداده اند که در این صورت تمام زحمات ما به هدر می رود. گرچه سپاسگزار همکاران شریفم هستم و همکارانی از ما ۱۷ ماه اضافه کار و کارانه دریافت نکرده اند و یک لحظه روی خوش خود را به بیمار دریغ نکرده اند اما برخی اوقات، تعداد محدودی از همکاران ما، دل مردم را می شکنند و تقاضا دارم که نظارت بر حوزه درمان، افزایش پیدا کند و اگر دل شکسته ای به بیمارستان آمد و برگشت، در قیامت بنده باید پاسخگو باشم.

وزیر بهداشت به استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و تقاضا دارم که اجرای این موارد در استان همدان به عنوان استان پیشتاز اجرایی شود البته خوشبختانه در حال حاضر ۶۰۰ راهنمای بالینی تهیه و ابلاغ شده است.

وی از بیماری های غیرواگیر، بیماری های واگیر مانند بیماری های مشترک انسان و دام، ایدز، بیماری های دهان و دندان، سلامت سالمندان، سلامت مردان، بهداشت روان، توجه به وضعیت سلامت حاشیه شهرها به عنوان تهدید های حوزه بهداشت یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند و هیچ راهی برای مقابله با آن به جز آموزش نداریم و تنها راه ارزان قیمت پرفایده برای پیشگیری از ایدز، آموزش عمومی است که باید برای آن، وقت بیشتری بگذاریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص های سلامت دهان و دندان وضعیت بسیار نامناسبی در کشور دارد و به همین علت، طرح مدارس عاری از پوسیدگی دندان را در کشور راه اندازی کردیم چرا که بیشترین هزینه کمرشکن مردم بینوا و تهیدست، مربوط به هزینه های دندانپزشکی است و برنامه وزارت بهداشت، راه اندازی مدارس عاری از پوسیدگی دندان است که در نمین اردبیل اجرای آزمایشی آن انجام شد و امسال تمام کشور، تحت پوشش این طرح خواهند رفت. حدود ۳۲۰۰ یونیت دندانپزشکی به همراه ۳۶۰۰ دندانپزشک بخش دولتی در نوبت بعدازظهر و شب باید در خدمت مردم باشند و زنان باردار و شیرده و همچنین دانش آموزان به صورت رایگان، از این خدمات بهره مند شوند و برای سایر افراد نیز این خدمات با تعرفه ای بالاتر از تعرفه دولتی، ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه سلامت روان باید به شدت مورد توجه همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد، گفت: مردم ما افسرده هستند که عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است. طی۴۸ ساعت گذشته از دو دانشگاه، حوادث تلخی به ما گزارش شده است. باید فضا را شادتر کنیم و بارها مقام معظم رهبری فرمودند که باید فضای جامعه را بانشاط کنیم و از دل مردگی و افسردگی پرهیز کنیم و اینقدر سیگنال مأیوس کننده به مردم ندهیم و محیط را شاداب تر کنیم. افسردگی ام المرض است که می تواند موجب اعتیاد، از هم پاشیدگی خانواده و بسیاری از مسائل دیگر شود.

نمکی با اشاره به اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» اظهار کرد: تا زمانی که اداره سلامت را جامعه محور، مردم محور و اجتماع محور نکنیم، ماندگاری آن دچار اشکال خواهد بود. از هر خانواده یک نفر که همان بانو و محور خانواده است به عنوان سلامت یار یا سفیر سلامت انتخاب می شود و به این بانوان آموزش می دهیم که چگونه مصرف نمک را محدود کنند، ورزش منظم در خانواده راه اندازی کنند، به واکسیناسیون های دوره ای توجه کنند، به سلامت مردان توجه داشته باشند و این افراد درمان های اولیه و توانبخشی را با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور، فرا می گیرند.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰ سال به امید زندگی مردم ایران اضافه شده اما کیفیت زندگی ما در حال حاضر افت داشته است. در دوران های گذشته، همه غصه ها را پیش مادربزرگ ها خالی می کردیم اما امروز چهره های شاداب و روح های آرام و امیدبخشی های سابق را از افراد مسن جامعه نداریم. متأسفانه افراد مسن را در سرای سالمندان و کودکان را مهدهای کودک می گذاریم در حالیکه این دو نسل در دوران گذشته، با هم بودند و ما با یک مدل غربی بسیار نامناسب، بین این دو نسل را برش زده ایم و باید پیوند خویشاوندی قوی گذشته و کیفیت زندگی را در بین آنها تقویت کنیم.

نمکی افزود: امیدواریم که تا پایان دولت دوزادهم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت در کشور داشته باشیم البته دکتر تدروس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت که چندی پیش به ایران سفر کرده بود وقتی از این طرح باخبر شد، گفت که ایران تبدیل به نخستین الگوی جهانی در این کار بزرگ خواهد شد.

وی تأکید کرد: دانشگاه ها امروز نیازمند فضای بانشاط هستند. با دانشجو باید مهربانانه تر از قبل، برخورد کرده و آنها و اساتید را نوازش کنیم. محیط دانشگاه، محیط عشق ورزی و محبت است. متأسفانه کیفیت آموزشی در دانشگاه ها، افت زیادی کرده است و باید این وضعیت را دریابیم، مقاطع کاردانی و رشته هایی مانند اتاق عمل و هوشبری را دوباره احیا و دوره های کوتاه مدت ارائه خدمت را راه اندازی کنیم چرا که با منابع تربیت یک فرد دارای مدرک PHD می توان ۲۰ تا ۲۵ نیروی کاردان و بهیار تربیت کرد.

وزیر بهداشت در پایان ضمن ابراز خرسندی از کاربردی بودن پژوهش ها در دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: پژوهش ها باید کاربردی باشند و گره ای از مشکلات کشور باز کنند. مشکلات منطقه ای باید شناسایی و برای پیدا کردن راهکار به دانشگاه ها داده شوند. پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دست مایه های اصلی ما هستند که می توانیم در شرایط تحریم به خوبی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

۴۷۲۱۲

hotnews • دسته‌بندی نشده • 4 سال پیش • dahio.com • 20

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها