ابراهیم فلاحی با بیان اینکه کمبود ویتامین D۳ در کشور شایع است، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد کمبود ویتامین D دارند.
وی اضافه کرد: ویتامین D۳ در غذاها کم است و منابع غذایی آن لبنیات پرچرب بوده  و مقدار کمی هم از این ویتامین در تخم‌مرغ وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه ویتامین D۳ محلول در چربی است و در مواد غذایی مقدار آن کم است که باید به صورت مکمل استفاده شود و یا مواد غذایی را با این ویتامین غنی‌سازی کنیم، افزود: غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D۳ یکی از طرح‌ها برای جبران کمبود این ویتامین است.

فلاحی با اشاره به اینکه  شیر کم‌چرب و نیم چرب می‌تواند ماده غذایی خوبی برای غنی‌سازی با ویتامین D۳ باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه این ویتامین محلول در چربی است باید در محصولاتی اضافه شود که چربی داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: دوغ نیز یکی از نوشیدنی‌هایی است که می‌توان آن را با ویتامین D۳ غنی کرد.

وی بیان کرد: همچنین روغن‌ها را هم می‌توان با ویتامین D۳ غنی‌سازی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: فسفر و کلسیم نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه، شکلی است که باعث کمبود (Shortage)کلسیم و پوکی استخوان می‌شوند و افزودن ویتامین D۳ به نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه که منبع غذایی خوبی نیستند، اشتباه است.

فلاحی تصریح کرد: کمبود ویتامین D۳ در پوکی استخوان نقش اساسی دارد و در خیلی موارد با سرطان‌ها در ارتباط است و در افراد چاق  میزان ویتامین D۳ کمتری وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه  ویتامین D در جذب کلسیم موثر است، خاطر نشان کرد: افرادی که این ویتامین در بدنشان کم است جذب کلسیم کمی دارند و غنی‌سازی لبنیات با ویتامین D می‌تواند جذب کلسیم را افزایش داده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

فلاحی با بیان اینکه مصرف ویتامین D۳ تا دو سالگی به صورت قطره از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی استفاده می‌شود، گفت: سنین بین ۲ تا ۱۲ سالگی هر دو ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی برای پیشگیری (prevention)استفاده کنند، از ۱۲ سال تا ۷۰ سال ماهی یک عدد و از ۷۰ سال به بالا هر دو هفته یک عدد قرصی۵۰ هزار واحدی D۳ مصرف شود.

وی عنوان کرد: چنانچه کسی دچار کمبود ویتامین D۳ شده با تجویز پزشک باید هفته‌ای یک بار قرص ۵۰ هزار واحدی را در طی ۱۰ هفته مصرف کند و همه افراد باید مکمل ویتامین D۳ دریافت کنند.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 64



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها