، در ادامه‌ تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینما به دلیل شیوع بیماری کرونا، اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون از سه هنرمند نقال دعوت کرد تا داستان‌های ایرانی کهن را به‌شیوه نقالی روایت کنند.

محمد معجونی در اولین نقل خود داستان «قنبر فتاح» را روایت می‌کند. این روایت داستان تلاش قنبر برای جنگ با حضرت علی (ع) است که در نهایت قنبر با شناخت از آن حضرت، در زمره مریدان ایشان قرار می‌گیرد و سال‌ها با او زندگی می‌کند.

بر همین اساس نقل «تیمور لنگ و حمله‌ی او به ایران»، داستان «قرچه سگزی و نبرد با رستم» و روایت «بیژن و منیژه» سه نقل دیگری است که از سوی معجونی در این طرح روایت خواهد شد.

امیرحسین انصافی دیگر هنرمند نقال نیز با روایت سه نقل، قصه‌ی «حمال تبریزی»، «پیر چنگی» و «کشتی نوح» علاقه‌مندان را به شنیدن داستان‌های ایرانی دعوت می‌کند.

انصافی در نقل «حمال تبریزی»، حکایتی از خلوص بندگی یک حمال و خواسته او از خدا و اجابت تمنایش را نقل می‌کند. «پیر چنگی» حکایت مطرب خوش آوازه‌ای است که جز خدای خود کسی را ندارد و روایت قصه‌ی حضرت نوح (ع) و ساختن کشتی برای نجات موجودات جهان از عذاب، دیگر نقالی‌ او است.

در همین حال فهیمه باروتچی با نقل «طوطی و مرد بقال» به روایت داستان شیرین طوطی سخن‌گو و شکستن شیشه‌ی روغن برای کودکان می‌پردازد.

هم‌چنین او داستان شفا یافتن «مرد کور»، قصه مرد تهی‌دستی را نقل می‌کند که از ثروت‌مندی طلب غذا کرده ولی مورد بی‌مهری واقع می‌شود اما مرد نابینایی همان فقیر را کمک کرده و دعای مرد فقیر نور را به چشمان مرد نابینا برمی‌گرداند.

قصه‌ی «حاتم طایی» دیگر نقالی این هنرمند است که در آن به پادشاهی بخشنده اشاره شده است که وقتی قصه بخشندگی حاتم را می‌شنود، حسادت کرده و دستور قتل حاتم طایی را می‌دهد.

یادآوری می‌شود این ۱۰ نقل به‌زودی در صفحه پرتال و صفحه‌ اختصاصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اینستاگرام منتشر خواهد شد.

۲۴۱۲۴۵

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 5



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها