پدیده‌ای شایع در فصل امتحانات که گریبانگیر دانشجویان می‌شود

مصرف تنقلات و هله هوله یکی از خطرناک‌ترین کار‌ها برای سلامت بدن است، عاداتی اشتباه که در شب‌های بلند زمستانی و هنگام مطالعه شیوعی بالا دارد.

همزمان با نزدیک شدن فصل امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاه‌ها عادات روزانه بسیاری از دانش‌آموزان تغییر می‌کند،‌ در این بین یکی از مشکلات شایع بین افراد بدخوابی و برهم خوردن ساعت خواب و استراحت، استرس و نگرانی و افزایش بیش از اندازه مصرف مواد خوراکی فاقد ارزش تغذیه‌ای وفست فودهاست.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند، فقدان خواب کافی سبب می‌شود تا افراد به خوردن مواد خوراکی ناسالم به ویژه فست فود‌ها تمایل پیدا کنند.

محققان در این پژوهش با بررسی تصویر MRI مغز داوطلبان دریافتند، آن دسته از افرادی که شب‌ها خواب ناکافی داشته‌اند بیش از دیگران به خوردن مواد خوراکی ناسالم، انواع شیرینی، شکلات، پیتزا، فست فود و خوراکی‌هایی از این دست علاقه‌مند بوده‌اند.

نتیجه‌های این بررسی نشان می‌دهند، رابطه‌ای مستقیمی بین چاقی و محرومیت از خواب وجود دارد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند خستگی، احساس خواب آلودگی و اجبار به بیدار ماندن سبب تحریک هورمون‌ گرسنگی دربدن و تمایل به مصرف خوراکی‌های شیرین، پرانرژی، پرچرب و نمکی می‌شود.

اختلال در عملکرد طبیعی بدن می‌تواند در عرض بازه نه چندان طولانی سبب چاقی و افزایش وزن بدن شود.

محققان در این تحقیق به بررسی رژیم خوراکی، ساعت خواب و بیداری حدود ۳۲ دانش آموز کاملاً سالم درباز ۱۹ تا ۳۲ سال پرداخته‌اند.

در این آزمایش میزان استرس، فعالیت‌های مغزی و سطح هورمون دانش آموزان فردای شبی که درآن به مصرف میان وعده‌های ناسالم در نیمه شب پرداخته اند مورد تحلیل قرار گرفته است.

شب‌هایی که دانش آموزان دیر استراحت کرده و مشغول مطالعه یا پژوهش بوده‌اند بیش از سایر مواقع به مصرف نوشابه، چیپس، پفک و سایر مواد خوراکی ناسالم گرایش پیدا کرده‌اند.

کارشناسان با بررسی اسکن مغز دانش آموزان در ۲ دسته که مواد خوراکی سالم و ناسالم مصرف کرده‌اند، تفاوت‌هایی در بخش آمیگدال و هیپوتالاموس مغز آن‌ها شناسایی کرده‌اند.

آمیگدال، ناحیه‌ای از بخش خاکستری مغز و مسئول پاداش دهی در برابر رفتار‌های مختلف است. در این بین ناحیه هیپوتالاموس نیز به کنترل اشتها می‌پردازد.

کارشناسان به افراد به ویژه دانش آموزان توصیه می‌کنند در روز‌های پایانی مانده به شروع امتحان‌ها دوره کلی روی مطالب درسی انجام دهند و مطالعه را برای شب امتحان نگذارند.

مصرف مواد خوراکی سالم از جمله میوه و سبزیجات تازه، شکلات تلخ، چای سبز، قهوه به میزان مناسب، آجیل، دانه‌های غلات و حبوبات و نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند سبب افزایش انرژی و بازده ذهنی برای مطالعه و به یاد آوردن مطالب درسی شود.

خواب به میزان کافی در فصل امتحان‌ها سبب جایدهی مناسب مطالب در سلول‌های مغزی و تقویت حافظه بلند مدت فرد می‌شود و به این ترتیب فرد کمتر دچار مشکل فراموشی نکته‌ها در جلسه امتحان می‌شود.

برای کاهش استرس، استحمام با آب گرم و انجام تکنیک تنفس دیافراگمی سبب جلوگیری از بالا رفتن ضربان قلب و فشارخون خواهد شد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای کنترل وزن خود در دوره امتحان‌های پایان ترم هر روز وزن خود را اندازه گیری کرده و در صورت اضافه وزن سریع یا کاهش وزن ناگهانی با متخصص مشاوره انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 46



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها