طی دو دههٔ گذشته بازار خودروی چین همواره رشد داشته اما در سال ۲۰۱۸ فروش خودرو در این بازار بزرگ برای اولین بار از دههٔ ۹۰ با کاهش مواجه شده است. هرچند در شروع سال ۲۰۱۸ همچنان بازار روند مثبتی داشت اما در نیمهٔ دوم سال، علیرغم کاهش مالیات، کاهش فروش آغاز شد و بازار چین سال ۲۰۱۸ را با فروش ۲۷٫۵ میلیون دستگاه خودرو به پایان رساند که حدود یک میلیون دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده و کاهشی ۳٫۷ درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب روند مثبت بازار خودروی این کشور که از ابتدای دههٔ ۹۰ آغاز شده بود، سال گذشته پایان یافت. در همین حال، رشد اقتصادی چین نیز طی سال ۲۰۱۸ به دلیل تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده کاهش داشته است. البته مقامات چینی با سیاست‌های پولی از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند اما بااین‌حال بازار خودرو همچنان در مسیر اُفت قرار دارد به‌گونه‌ای که فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویهٔ امسال نیز کاهش قابل‌توجه ۱۶٫۳ درصدی را نسبت به ژانویهٔ ۲۰۱۸ تجربه کرده است.

سرعت رشد بازار خودروی چین پس‌ازآنکه ۳۰ درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داد، از سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است. رونق بازار خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته دو مشکل اصلی یعنی آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است و به همین دلیل آیندهٔ این بازار به‌وضوح به راه‌حل‌هایی برای این دو مشکل بستگی دارد. در این رابطه، دولت چین تمرکز خود را از میزان تولید به ترکیب پیشرانه‌ها گذاشته و به‌تدریج انگیزه‌هایی برای خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف ایجاد می‌کند. در این راستا، از ژانویهٔ ۲۰۱۷ عوارض خودروهایی با حجم موتور بیش از ۱٫۶ لیتر از ۵ درصد به ۷٫۵ درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، دولت چین در می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که از اول ماه جولای همان سال عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، در بازار خودروی چین همچنان رقابت سختی در جریان است و خودروسازانی داخلی و خارجی برای کسب سهم بیشتر از این بازار بزرگ باهم در نبرد هستند. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید با پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید.

۱۰- بایک

فروش: ۹۰۰,۴۶۶ دستگاه

گروه خودروسازی بایک که در پکن واقع است و برندهای مختلفی مثل سنوا و هوانسو را در اختیار دارد، سال گذشته موفق به فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار چین شده که کاهش قابل‌توجه ۱۶٫۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

۹- گریت وال

فروش: ۱,۰۵۳,۵۶۱ دستگاه

گریت وال علاوه بر برند خودش، دو برند هاوال و WEY را هم در اختیار دارد. فروش این شرکت در سال ۲۰۱۸ در چین کمی بیش از یک میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی ۱٫۳ درصدی را تجربه کرده است. عمده فروش این گروه خودروسازی متعلق به هاوال با ۷۶۶ هزار دستگاه است. هرچند فروش برندهای گریت وال و WEY در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته اما کاهش ۹٫۸ درصدی فروش هاوال، فروش کل گروه را با کاهش مواجه کرده است.

۸- چانگان

فروش: ۱,۱۶۷,۳۶۸ دستگاه

چانگان دومین خودروساز چینی پرفروش در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این شرکت اما طی سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱٫۱۶ میلیون دستگاه رسیده که کاهش قابل‌توجه ۱۶٫۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این کاهش فروش، فاصلهٔ چانگان با گریت وال کمتر شده و اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است چانگان جایگاه خود را به گریت وال واگذار کند.

۷- هیوندای-کیا

فروش: ۱,۱۷۲,۷۴۹ دستگاه

گروه خودروسازی کره‌ای کیا-هیوندای حضور نسبتاً پررنگی در بازار چین دارد و از طریق جوینت ونچر، محصولات زیادی را مخصوص بازار این کشور تولید می‌کند؛ اما فروش این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین کاهش ۲٫۶ درصدی را تجربه کرده و به ۱٫۱۷ میلیون دستگاه رسیده است. در این سال فروش کیا تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده اما هیوندای با کاهش فروش ۳٫۹ درصدی مواجه شده است.

۶- هوندا موتور

فروش: ۱,۴۶۰,۵۰۴ دستگاه

هوندا در بخش برندها، پس از فولکس‌واگن، دومین برند پرفروش بازار چین محسوب می‌شود. البته هوندا با برند لوکس خود یعنی آکورا هم در بازار چین حضور دارد اما تقریباً کل فروش این شرکت در چین توسط برند هوندا صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که از مجموع فروش ۱٫۴۶ میلیون دستگاهی، تنها ۸ هزار دستگاه متعلق به آکورا است. این در حالی است که فروش آکورا در سال ۲۰۱۸ در چین کاهش چشمگیر ۴۳ درصدی را تجربه کرده اما بااین‌حال مجموع فروش هوندا ۲ درصد افزایش داشته است.

۵- رنو-نیسان

فروش: ۱,۴۸۰,۳۵۸ دستگاه

اتحاد رنو-نیسان سال گذشته موفق به فروش ۱٫۴۸ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین شده است که افزایش ۶٫۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. بدین ترتیب رنو-نیسان و با یک رتبه ارتقاء، خود را به جایگاه پنجم رسانده است. عمده فروش این گروه در چین متعلق به نیسان با ۱٫۲۳ میلیون دستگاه بوده که افزایش ۷٫۷ درصدی داشته درحالی‌که فروش رنو با ۳۰ درصد کاهش به تنها ۵۱ هزار دستگاه رسیده است.

۴- گروه تویوتا

فروش: ۱,۵۳۹,۸۹۵ دستگاه

گروه تویوتا هم مانند هوندا با دو برند تویوتا و لکسس در بازار چین حضور دارد. این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین مجموعاً ۱٫۵۳ میلیون دستگاه فروش داشته که افزایش قابل‌توجه ۱۴٫۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. دراین‌بین، عمده فروش گروه متعلق به تویوتا با ۱٫۳۷ میلیون دستگاه بوده درحالی‌که فروش هم با ۲۶٫۶ درصد افزایش به ۱۶۵ هزار دستگاه رسیده است.

۳- گروه جیلی

فروش: ۱,۶۴۷,۵۲۰ دستگاه

گروه جیلی که مالکیت شرکت سوئدی ولوو را در اختیار دارد و به‌تازگی برند لینک‌اندکو را هم تأسیس کرده، پرفروش‌ترین خودروساز چینی در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ با افزایش چشمگیر ۱۷٫۷ درصدی به ۱٫۶۴ میلیون دستگاه رسیده و بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن تویوتا به جایگاه سوم رسیده است. البته همچنان جیلی با ۱٫۳۸ میلیون دستگاه، پرفروش‌تر برند این گروه محسوب می‌شود اما فروش لینک‌اندکو هم افزایش فوق‌العادهٔ ۱۹۰۰ درصدی را تجربه کرده و به ۱۲۰ هزار دستگاه رسیده است.

۲- جنرال موتورز

فروش: ۳,۹۷۰,۶۰۷ دستگاه

جنرال موتورز با برندهای شورلت، بیوک، کادیلاک، بائوجون و وولینگ در بازار چین حضور قدرتمندی دارد و دومین خودروساز پرفروش این کشور محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸ اما فروش جنرال موتورز با ۴٫۴ درصد کاهش به ۳٫۹۷ میلیون دستگاه رسیده اما همچنان اختلاف بسیار زیادی با جیلی دارد. پرفروش‌ترین برند این گروه در چین وولینگ با ۱٫۱۱ میلیون است درحالی‌که بیوک با ۱٫۰۶ میلیون دستگاه، بائوجون با ۸۷۹ هزار دستگاه و شورلت با ۶۷۹ هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۸ فروش بائوجون ۱۳٫۹ درصد و فروش بیوک ۱۳٫۱ درصد کاهش داشته اما در عوض فروش شورلت ۱۲٫۴ درصد و فروش کادیلاک ۳۳٫۷ درصد افزایش یافته است.

۱- گروه فولکس‌واگن

فروش: ۴,۲۸۸,۸۸۱ دستگاه

گروه فولکس‌واگن همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین را در اختیار دارد. این گروه بزرگ با برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی حضور بسیار قدرتمند و گسترده‌ای در بازار چین دارد. فروش گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ در بازار این کشور با ۲٫۱ درصد افزایش به ۴٫۲۸ میلیون دستگاه رسیده و فاصلهٔ خود با جنرال موتورز را بیشتر کرده است. بخش عمدهٔ فروش این گروه در چین توسط برند فولکس‌واگن با ۳٫۱۷ میلیون دستگاه صورت گرفته درحالی‌که آئودی ۶۸۲ هزار دستگاه، اشکودا ۳۵۲ هزار دستگاه و پورشه ۷۹ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸

رتبهخودروفروش ۲۰۱۷فروش ۲۰۱۸کاهش/افزایش
۱گروه فولکس‌واگن۴,۱۹۹,۲۳۳۴,۲۸۸,۸۸۱۲٫۱
۲جنرال موتورز۴,۱۵۳,۰۸۹۳,۹۷۰,۶۷۰-۴٫۴
۳گروه جیلی۱,۴۰۰,۰۰۷۱,۶۴۷,۵۲۰۱۷٫۷
۴گروه تویوتا۱,۳۴۱,۴۴۶۱,۵۳۹,۸۹۵۵٫۶
۵رنو-نیسان۱,۳۹۱,۲۳۰۱,۴۸۰,۳۵۸۶٫۴
۶هوندا موتور۱,۴۳۲,۰۱۳۱,۴۶۰,۵۰۴۲٫۰
۷هیوندای-کیا۱,۲۰۴,۳۳۸۱,۱۷۲,۷۴۹-۲٫۶
۸چانگان۱,۳۹۶,۳۹۵۱,۱۶۷,۳۶۸-۱۶٫۴
۹گریت وال۱,۰۶۷,۴۷۹۱,۰۵۳,۵۶۱-۱٫۳
۱۰بایک۱,۰۸۳,۵۱۶۹۰۰,۴۶۶-۱۶٫۹

منبع: focus2move

نوشته پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ اولین بار در اروند پلاک | قیمت روز انواع خودرو | شرایط فروش خودرو. پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 88



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها