به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شورایاریها، انجمن های محلات هستند که از دیرباز برای کمک به انجمن شهر سابق یا شورای شهر فعلی در محلات مختلف تشکیل می شدند و اکثرا از معتمدان محله، کسبه خوشنام و اهل مسجد و بازار بودند. در 5 دوره اخیر تشکیل شورای شهر تهران، انتخاب این افراد از طریق صندوق رای و با مصوبه شورای شهر انجام شد که آخرین آن، در دوره پنجم و در روز 4 مرداد ماه جاری برگزار شد.

در ابتدای برگزاری انتخابات، سازمان بازرسی کل کشور هشدار داد این انتخابات غیرقانونی است زیرا قانون مدون ندارد و نباید برگزار شود ولی حمایت همه جانبه دولت، باعث برگزاری انتخابات شورایاریها در تهران آن هم به صورت الکترونیک شد.

انتخابات شورایاریها به اندازه ای مهم بود که سخنگوی دولت از آن به عنوان پاسخ ملت ایران به توطئه ها یاد کرد و تمدید دوباره ساعات رای گیری نشان داد مردم محلات تهران برای انتخاب انجمن محله خود، اصرار زیادی دارند. با این وجود برخی حرف و نقل ها از جمله صندوق های خاموش الکترونیک در حوزه رای گیری نشان می داد حساسیت روی سلامت این انتخابات هم زیاد است.

در نهایت، شورایاریها با حضور 510 هزار نفر از شهروندان تهرانی در پای صندوق های رای، رسمیت یافتند و چند ساعت پس از رای گیری هم نتیجه انتخابات شورایاریها مشخص شد.

این در حالی بود که سخنگوی شورای شهر گفته بود برای اعلام نتیجه انتخابات شورایاریها فقط چند ساعت زمان لازم است تا منتخبات محلات، شناخته شوند. با وجود رای گیری از بیش از نیم میلیون شهروند تهران، باز هم به نظر می رسد که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران عجله کرد و پس از 12 ساعت بعد از اختتام رای گیری، اسامی منتخبان، عکس و تعداد آرای آنها در محلات تهران را روی سایت مربوط به انتخابات شورایاریها، منتشر کرد.

اقدامی که باعث اعتراض برخی از نامزدها شد و آنها شکایت به شورای شهر بردند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم مجبور شد اعلام کند این نتایج غیرقطعی است و منتخبان باید منتظر رسیدگی به شکایت معترضان باشند تا نتیجه نهایی مشخص شود.

واقعیت این است که تجربه ارزشمند شورایاریها در تهران نشان داد شورایاریها با توجه به استقبال مردم در این شرایط خاص، وظایف بسیار سنگینی دارند. باید شور و نشاط بیشتری داشته باشند و تعامل بیشتری را با شهروندان نشان دهند.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم به خبرآنلاین گفت: ما به محض این که مراحل رسمی انتخابات به پایان برسد به همراه اعضای شورای شهر و اعضای ستاد اجرایی با شورایاران، جلسه رسمی بزرگ خواهیم داشت و انشالله در جلسات شورای شهر در هر جلسه یک شورایاری، گزارش اقدامات خود را در محلات ارائه می دهد. این کار را برای همه ۳۵۰ محله در نظر گرفته ایم و برنامه داریم در هر جلسه دست کم یک تا دو شورایاری، گزارش اقدامات خود در محلات را در صحن علنی شورای شهر بیان کنند.

با وجود اعلام نتایج غیرقطعی انتخابات شورایاریها، ولی باز هم دستگاه قضایی نسبت به قانونی بودن این انتخابات تردیدهای جدی دارد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد باید منتظر اعلام رای دیوان عدالت اداری باشیم تا نسبت به اعلام نظر قطعی درباره سلامت و قانونی بودن این انتخابات اظهار رای کند.

او توضیح داد: وجود ابهام و ایراد در برگزاری انتخابات شورایاریها از نواحی مختلف مطرح شده است. هم سازمان بازرسی ابهام داشته هم برخی مقامات دولتی و حتی اعضای شوراها ابهام داشتند، برخی از حقوقدانان ما ایراد داشتند که انتخابات باید به موجب قانون باشد و وقتی قانونی نداریم، برگزاری محل ایراد است، عرضم این است از ناحیه گروه‌های مختلف و حقوقدانان در بخش‌های مختلف ایراد مطرح بوده است. بازرسی در وهله اول باید تذکر می‌داد که درباره غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها تذکر داده است. اما جلوگیری وظیفه سازمان بازرسی نیست. قبلا وعده داده بودند تعیین تکلیف می‌کنند تا مجلس مصوبه داشته باشد یا نداشته باشد. چون قرار بود مجلس این کار را انجام دهد، اقدامات بعدی انجام نشد تا یک مرتبه نوبت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها رسید. بایستی منتظر باشیم تا نظر دیوان عدالت اداری را بدانیم. پیشداوری درباره رای دیوان عدالت اداری نمی کنیم و آیا اینکه عطف به ماسبق و ابطال انتخابات می شود یا نه را باید صبر کنیم. انشالله دیوان عدالت اداری تصمیم خواهد گرفت و البته دوباره وعده دادند در مجلس از طریق شورای عالی استانها اقدام به قانون گذاری می کنند.‎

با وجود این تردیدها، باز هم وزارت کشور از تجربه انتخابات الکترونیک در شورایاریها به عنوان یک تجربه ارزشمند یاد می کند.

سامانی سخنگوی وزارت کشور درباره برگزاری روش الکترونیک در انتخابات آینده گفته است: استفاده از دستگاه احراز هویت الکترونیک موجب می شود هرگونه سوء استفاده از جمله رای دادن های تکراری و یا رای دادن با شناسنامه متوفی یا جعلی به طور کامل ناممکن شود، همچنین در استفاده از صندوق‌های اخذ رای الکترونیک که موجب می‌شود اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک انجام شود در حال رایزنی با شورای نگهبان هستیم و امیدواریم بتوانیم با نظر مثبت شورای نگهبان در برخی از شعب از این صندوق‌ها استفاده کنیم.

هر چند به نظر می رسد باید منتظر رای نهایی دیوان عدالت اداری ماند تا تجربه انتخابات پنجم شورایاری ها، بدل به اتلاف منابع، پول و انرژی شهر نشود.

۴۷231

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 48



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها