تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و مرکز مطالعات سرطان مورس در سن دیگو با روش درمانی موسوم به پزشکی فرد محور و با رویکرد درمان فردی، موفق شدند بیماران حاد سرطانی را درمان کنند.

به گزارش دوازده سال پس‌ازاینکه ترزا مک کوین (Teresa McKeown) توانسته بود سرطان پستان مرحله ۳ خود را از طریق شیمی‌درمانی و جراحی و برداشتن بخشی از بافت آسیب‌دیده؛ شکست داد، با بازگشت دوباره این بیماری کشنده روبه‌رو شد. این بار سرطان پستان وی از نوع بسیار خطرناک‌تر و تهاجمی‌تر بود.

شیمی‌درمانی این بار شکست‌خورده و وی روزهای متمادی روی یک صندلی در اتاق نشیمنش می‌نشست. وی بیمارتر از آن بود که حرکت کند. او چهار دفتر تهیه‌کرده بود که هر یک برای یکی از عزیزانش یعنی همسر و سه فرزندش بود که در آن‌ها قدرت خود را برای نوشتن افکارش درباره آینده‌ای که انتظارش را نداشت به اشتراک می‌گذاشت. وی بسیار لاغر شده و وزن وی ۴۴ و نیم کیلو شده بود زیرا باوجود تومورهای موجود در شکمش امکان غذا خوردن نداشت. ترزا مک کوین ازنظر شخصیتی به‌گونه‌ای نبود که تسلیم وحشت و ناامیدی شود اما پیش از عمل جراحی برای از بین بردن انسداد شکمی، وی واکنشی عجیب و ناشی از اضطراب و دل‌تنگی نشان داده و گفت: دعا می‌کنم اگر قرار است جراحی موفقیت‌آمیز نبوده و قرار است مشکلاتی بعدی در پی داشته باشد، ترجیح می‌دهم مرگی سریع داشته باشم و در حین جراحی بمیرم. وی به دختر ارشدش اعتراف کرد که نمی‌دانم تا چه حد قادر به تحمل درد هستم.

وی پیش از جراحی به‌طور شجاعانه و جسورانه‌ای از جیسون سیکلیک (Jason Sicklick) جراح خود درخواست کرد که اگر روشی تجربی می‌داند که ممکن است به وی زمان بیشتری بدهد، آن را به کار ببندد. موضوع جالب‌توجه، این است که جراح ترزا، مدیر یک گروه مطالعاتی بود که روی موضوع پزشکی فرد محور مطالعه می‌کردند. رویکردی که بر اساس پیشرفت‌های تحقیق ژنتیکی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ساخته‌شده و فرصت‌های تحول‌پذیر برای درمان سرطان را در برمی‌گیرد. این روش می‌تواند راه را برای درمان طب سنتی مهیا کرده و روش‌های سنتی را برای درمان مورداستفاده قرار دهد.

در این روش به‌جای بررسی و مطالعه گروهی روی بیماران در گروه‌بندی‌های گسترده از بیماری‌ها، هدف پزشکان به‌طور دقیق تهیه مناسب روش درمان و تشخیص بیماری برای یک فرد خاص با ساختار بیوشیمیایی منحصربه‌فرد خود است.

ترزا مک کوین به گروه مطالعاتی I-PREDICT که در این حوزه و در دانشگاه کالیفرنیا تحقیق می‌کردند پیوست. این گروه مطالعات از زیرمجموعه‌های مرکز مطالعات سرطان مورس در سن دیگو (San Diego-affiliated Moores Cancer Center) بودند.

در این روش، محققان به یک نوع خاص درمانی معتقد نیستند و در عوض آن‌ها دی ان ای و سلول‌های سرطانی بیمار را استخراج و تجزیه می‌کنند. در ادامه این داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های خاصی در یک کامپیوتر تحلیل‌شده و پس‌ازآن اطلاعات مربوط به هزاران نوع ژن، صدها داروی ضد سرطان و میلیون‌ها ترکیب دارویی مختلفی که برای انجام درمان‌هایی که ناهنجاری‌های تومور را هدف قرار می‌دهند، موردبررسی قرار می‌گیرد. در این روش ممکن است از راهکارهای مختلفی از قبیل ایمونوتراپی جدید، شیمی‌درمانی سنتی، درمان‌های هورمونی یا داروهایی استفاده‌شده و یا حتی روش‌هایی به کار گرفته شود که به‌طور خاص برای درمان سرطان تائید نشده‌اند.

رازل کورزراک (Razelle Kurzrock) متخصص آسیب‌شناسی سرطان و مدیر مرکز مطالعات سرطان مورس در رابطه با روش درمان فردی می‌گوید: «سازوکار این روش بسیار ساده است. شما برای هر بیمار، روش درمانی خاص وی را بر اساس شرایط غدد سرطانی خاص این فرد استفاده می‌کنید نه از روش‌های عمومی که یک بخش بدن را هدف قرار داده یا برای همه بیماران سرطانی به کار گرفته می‌شود. در این روش، همه‌چیز مطابق با شرایط بیماری است که پزشک برای درمان وی تلاش می‌کند. غدد سرطانی ترزا مک کوین دارای جهش‌های پیچیده‌ای هستند و ما این گروه از بیماران را به‌عنوان مواردی که باید مطالعه و درمان شوند در نظر گرفته و درعین‌حال از شرایط آن‌ها متأثر و متأسف هستیم؛ اما این بیماران در میان بهترین نامزدها برای یک کلاس جدید از روش‌های درمانی مبتنی بر سیستم ایمنی مانند مهارکننده‌های بازرسی هستند. این داروها از اتصال پروتئین‌های ساخته‌شده از تومور به سلول‌های ایمنی جلوگیری و آن‌ها را غیرفعال می‌کند که به‌این‌ترتیب توانایی بیمار برای مبارزه با سرطان افزایش پیدا می‌کند. جهش بیشتر به این معنی است که سلول‌های ایمنی فعال‌شده دارای اهداف بیشتری برای حمله و ریشه‌کن کردن سرطان هستند.»

گروه مطالعاتی I-PREDICT برای درمان ترزا از نوعی مهارکننده ویژه سرطان کلیه استفاده کرده و ۴ ماه پس از تزریق داروهای مربوطه، وی با بهبود ۷۵ درصدی مواجه شده و شش ماه بعد نیز هیچ اثری از سرطان در بدن وی باقی نمانده بود.

پزشک معالج ترزا مک کوین یک سال و نیم پس از پایان درمان وی به منزل بیمار سابقش رفته و اورا شاد و سرزنده در حال رسیدگی به باغ خود می‌بیند. این روش درمانی به‌تازگی در بین پژوهشگران شناخته‌شده و مطالعات تکمیلی در مورد آن در حال انجام است. تاکنون چندین گزارش از بهبود شرایط بیماران سرطانی با انواع سرطان پیشرفته توسط پزشکی شخصی با رویکرد درمان فردی گزارش‌شده و پژوهشگران امیدوارند با توسعه و رفع نواقص این روش، گام بزرگی برای درمان قطعی سرطان بردارند.

 

سیناپرس

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 184



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها