تصور می‌شود مصرف منظم پلی فنول‌ها باعث بهبود هضم غذا و افزایش سلامت مغز شود، همچنین در برابر بیماری‌های مختلفی چون دیابت نوع۲ و بیماری‌های قلبی از بدن مراقبت کند.

شکلات تلخ، چایی و انواع توت‌ها از شناخته شده‌ترین منابع پلی فنول به شمار می‌روند. این ترکیب می‌تواند مانند یک آنتی اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزاد را که باعث آسیب به سلول‌های بدن و بروز سرطان و بیماری‌های دیگر می‌شوند را خنثی کند. همچنین با کاهش التهاب می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند. 

 انواع پلی فنول 

بیش از ۸۰۰۰ پلی فنول تاکنون شناخته شده است که می‌تواند آنها را به ۴ دسته تقسیم کرد:

  • فلاونوئید:  تقریبا ۶۰% پلی فنول‌ها در این گروه قرار می‌گیرند مانند کوئرستین، کامپفرول، کاتچین و آنتوسیانین که در موادی مثل سیب، پیاز، شکلات تلخ و کلم قرمز فراوان است.

  • فنولیک اسید: ۳۰% از پلی فنول‌ها در این دسته جای می‌گیرند که شامل سیلبن‌ها و لیگنان‌ها است و بیشتر در دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

  • پلی فنولیک امید: این ترکیب در کپسایسین فلفل و آون انترامیل موجود در جو به چشم میخورد.

  • سایر پلی فنول‌ها: مانند آنهایی که در انواع توت‌ها، زردچوبه و کنجد وجود دارد.

خواص پلی فنول:

-کاهش سطح قند خون

به دلایل مختلفی این ترکیب باعث کاهش قند خون می‌شود. یکی از آن‌ها به دلیل جلوگیری از تجزیه نشاسته به قندهای ساده و افزایش قند خون پس از هر وعده غذایی است. همچنین می‌تواند باعث تحریک ترشح انسولین و افزایش حساسیت آن و در نتیجه کاهش قند خون شود. 

-کاهش خطر بیماری‌های قلبی 

یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی التهاب‌های مزمن و شدید است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی پلی فنول می‌تواند موجب کاهش این عامل و افزایش سلامت قلب شود. همچنین میتواند فشار خون و LDL(کلسترول بد) را نیز کاهش داده و از بسیاری بیماری‌های و سکته قلبی جلوگیری کند. 

از خواص دیگر پلی فنول می‌توان به محافظت در برابر سرطان و جلوگیری از لخته شدن خون و همچنین افزایش عملکرد مغز و هضم نیز اشاره کرد.

مواد غذایی غنی از پلی فنول

مواد غذایی بسیاری دارای این ترکیب پرخاصیت هستند که می‌توان از میوه‌ها به لیمو، انگور، گیلاس، انار، توت و از سبزیجات به بروکلی، سیب زمینی، اسفناج و پیاز شاره کرد.

healthline
۲۱۲۱

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 59



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها