به گزارش خبرآنلاین از مازندران ؛ در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده است تا برای حفظ سلامت خود از مراجعه به پناهگاه‌های حیات وحش استان به خصوص در روز ۱۳ فروردین ماه همزمان با روز طبیعت خودداری و با در خانه ماندن به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

پیش از این نیز براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا بازدید از آرمستان ها، پارک های جنگلی نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع اعلام شده است.

استان مازندران دارای ۵۳۰ هزار هکتار اراضی زیست محیطی با سه پناهگاه حیات وحش و حدود ۵۰۰ گونه جانوری است . دو سوم گونه های جانوری استان را پرندگان تشکیل می دهند.

پناهگاه دشت‌ناز میاندرود 

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز در شهرستان میاندرود و حاشیه جاده منتهی به دریا واقع است. این پناهگاه که پوشیده از جنگل های هیرکانی است و حدود ۴۵۰ گونه گیاهی را در خود جای داده است.

این پناهگاه بیش از ۵۰ هکتار وسعت دارد و به خاطر قرار گرفتن در منطقه ای که تمامی اطراف آن را روستاها و سکونتگاههای رسمی اشغال کرده اند ، حصار کشی شده است. دشت ناز مهم ترین زیستگاه گوزن‌ های زرد در کشور از سال ۱۳۴۶ تاکنون است و به خاطر همین جاذبه نیز در طول سال دارای بازدیدکننده است و متولیان آن تنها در دوران زایش گوزن ها بازدید از آن را متوقف می کنند.

تعداد زیادی از گوزن های زرد ایرانی که در این پناهگاه پرورش می یابند ، به دیگر زیستگاه های ایران که شامل حواشی رودخانه دز و کارون و جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل می شوند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری
پناهگاه حیات وحش سمسکنده در اراضی جنگلی جنوب شرقی شهر ساری و بعد از  پارک جنگلی شهید زارع واقع است. این پناهگاه حدود یکهزار و ۵۰ هکتار ر وسعت دارد که بخشی از آن مختص نگهداری و تکثیر گوزن زرد و قرمز (مرال) است.
 این منطقه در سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار گرفت و سال ۵۴ هم به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده دارای گونه‌ های جنگلی – جلگه‌ ای کم ارتفاع است . شغال ، گربه جنگلی ، سنجاب و سمور جنگلی و گراز از گونه‌ های پستاندار و عقاب جنگلی ، جغد و کبوتر جنگلی نیز از پرندگان شاخص این پناهگاه هستند.

پناهگاه حیات وحش میانکاله 

پناهگاه حیات وحش میانکاله با مساحت حدود ۷۰ هزار هکتاری در شرق مازندران و در حوزه جغرافیایی شهرستان  بهشهر واقع است. تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از۶۰۰ ذخیرگاه زیست کره جهان با برخورداری بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی و جانوری به خصوص پرندگان مهاجر در این منطقه قرار دارد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله به دلیل قرارگیری در حاشیه دریای خزر و تالاب بین المللی میانکاله یکی از بهترین اندوخته گاه های پرندگان آبزی است و از کانون های مهم زاد آوری اگرت ها،حواصیل ،پرستو وگلاریول ها در تابستان و از مکان های مهم برای زاد آوری ، مهاجرت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می شود. همچنین میانکاله زیستگاه  پرندگان کمیاب و در خطر انقراض مانند قوی فریادکش، پلیکان پاخاکستری، فلامینگو، اردک سرسفید، عروس‌غاز، غاز پازرد، طاووسک، چنگر و مرگونس سفید است. همچنین گیاهان لویی، جگن ،علف هفت بند، دم اسب، نی ، علف شور،تمشک، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه‌تلو، سپیدار و انار وحشی که بیشتر این گونه ها نیز جنبه تغذیه ای برای پرندگان و جان پناه به حساب می آیند از گونه های مهم گیاهی در پناهگاه میانکاله است.

46

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 11

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها