شما و فرزندتان هر کدام دارای نیازهای منحصر به فرد هستید، به همین دلیل است که یک پوزیشن شیردهی تمام نیازهای مادر و نوزاد را برآورده نمی کند. پوزیشن های مختلفی برای شیردهی وجود دارد، از شیردهی گهواره ای متقابل تا شیردهی به روش توپ فوتبال. در حقیقت، ایده خوبی است که پوزیشین شیردهی را به صورت مرتب تغییر دهید تا سینه های شما کاملا خالی شود و از بیماری مانند مستیت جلوگیری شود. 

پنج پوزیشن صحیح شیر دادن به نوزاد و نکات آن

۱- شیردهی گهواره ای متقابل 

این یکی از بهترین پوزیشن های شیردهی است. یک صندلی راحت پیدا کنید و مستقیم بر روی آن بنشینید. نوزاد خود را در جلوی بدن خود بکشید، به طوری که شکم شما را لمس کند. بدن او را با دستان خود نگه دارید و در مقابل سینه ای که می خواهید شیردهی کنید قرار دهید. از دست راست برای سینه سمت چپ استفاده کنید و از دست چپ برای سینه سمت راست استفاده کنید. سر او را با دست باز خود نگه دارید، و با دست دیگر، سینه خود را از زیر به شکل یو نگه دارید. به آرامی دهان نوزاد را به سمت سینه خود هدایت کنید. در این حالت خم نشوید یا به سمت جلو حرکت نکنید. شما میخواهید او را به سینه خود نزدیک کنید. این پوزیشن خوبی است زیرا می توانید از گردن نوزاد بین انگشتان و انگشت شست حمایت کنید.

۲- شیر دادن گهواره ای 

شیر دادن گهواره ای نوزاد

این پوزیشن شبیه به پوزیشن قبل می باشد، اما در عوض، نوزاد را با دستی که در سمت سینه شیردهی است نگهداری می کنید. شما باید مستقیما روی یک صندلی راحت بنشینید و نوزاد را در آغوش خود نگه دارید و سر او را به راحتی روی آرنج خود نگهدارید به طوری که در مقابل سینه قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که سر نوزاد با بقیه بدن او همراستا است. می توانید از یک بالش برای پشتیبانی اضافی استفاده کنید.

۳- شیر دادن به روش توپ فوتبال 

شیر دادن به روش فوتبالی

اگر زایمان شما سزارین بوده یا اگر سینه های بزرگ دارید، شیردهی به روش توپ فوتبال پوزیشن راحتی برای شما است. این حالت یک پوزیشن آسان برای نگهداری است زیرا وزن نوزاد از شکم شما دور نگهداشته می شود. آرنج خود را خم کنید، نوزاد را کنار خود همراستا به کمر خود نگهدارید. سر نوزاد را با دست باز نگه دارید و او را به سمت سینه خود سوق دهید. پشت او روی ساعد شما قرار می گیرد، مثل اینکه یک کیف یا یک توپ فوتبال بغل کرده اید. سینه خود را با دست دیگر به شکل C نگه دارید. این حالت پوزیشن خوبی برای نوزادان نارس است.

۴- شیر دادن خوابیده به پهلو

شیر دادن به نوزاد بصورت خوابیده

اگر پس از زایمان احساس خستگی می کنید، یا اگر به طور کلی خواب آلوده هستید، می توانید از این پوزیشن استفاده کنید، اما حتما بیدار بمانید. اگر زایمان سزارین داشته اید شیردهی خوابیده به پهلو گزینه خوبی است. به پهلو دراز بکشید و نوزاد را به سمت سینه خود بکشید، مطمئن شوید که با یک دست از پشت او را نگه داشته اید. از دست دیگر برای نگهداشتن سینه خود استفاده کنید و نوک سینه را به لب های نوزاد نزدیک کنید. هنگامی که او سینه را گرفت، می توانید از یک بازو برای حمایت از خود و از بازوی دیگری برای نزدیک نگه داشتن نوزاد استفاده کنید.

۵- پوزیشن شیردهی دوقلو 

اگر دوقلو دارید، می توانید آنها را به طور جداگانه شیر بدهید، اما اگر می خواهید این کار را همزمان انجام دهید، می توانید از روش توپ فوتبال استفاده کنید.

پوزیشن های شیر دادن به نوزاد که نباید استفاده شود؟

باید از پوزیشن های خاصی اجتنای کنید زیرا برای شما یا نوزاد شما بد می باشد. این پوزیشن ها عبارتند از:

  •  خم شدن روی نوزاد
  •  نگه داشتن بدن و سر نوزاد در جهات متفاوت
  •  نگه داشتن بدن نوزاد دور از سینه.

نکاتی برای تمام پوزیشن های صحیح شیر دادن به نوزاد

بدون توجه به پوزیشن، شما هرکاری می کنید تا خودتان و نوزادتان در حین شیردهی راحت باشید. موارد زیر را امتحان کنید:

۱- بدن خود را پشتیبانی کنید.

یک صندلی با دست های راحت انتخاب کنید و از بالش برای حمایت پشت و دست خود استفاده کنید. پای خود را در حالت راحت قرار دهید یا از یک میز برای بالا بردن پاها استفاده کنید.

۲-  از سینه های خود حمایت کنید.

سینه های شما احتمالا سنگین تر است زیرا با شیر پر می شوند. از دستان خود برای حمایت از آنها در هنگام شیردهی استفاده کنید. انگشتان خود را دور از نوک پستان نگه دارید، به طوری که نوزاد به طور تصادفی آنها را مک نزند. اگر سینه های بزرگ دارید، می توانید حوله یا پتو زیر سینه های خود قرار دهید تا نوک سینه با زاویه مستقیم به دهان نوزادتان برسد.

۳- حمایت از نوزاد.

اطمینان حاصل کنید نوزاد راحت و مطمئن است، بنابراین با خوشحالی می تواند شیر بخورد. از دست یا بازوی خود برای نگه داشتن نوزاد در جای مناسب استفاده کنید، یا یک پتو یا بالش زیر سر او و پشت برای حمایت اضافی قرار دهید به طوری که سر نوزاد با سینه شما در یک سطح باشد. همچنین می توانید یک بالش را روی دامان خود بگذارید و نوزاد را در بالا قرار دهید. بنابراین هر دوی شما احساس راحتی می کنید – به خصوص اگر زایمان شما سزارین بوده است این حالت توصیه می شود.

۴-  پوزیشن های شیردهی را تغییر دهید.

این کار باعث می شود از انسداد کانال سینه، سفت شدن نوک سینه و عفونت سینه جلوگیری شود.

۵-  تغییر سینه های شیردهی.

هنگامی که نوزاد یک سینه را تخلیه می کند، دیگری را پیشنهاد بدهید. یا دفعه بعد، ابتدا با سینه پر شروع کنید. این کار باعث می شود تولید شیر افزایش یافته و به جلوگیری از مستیت کمک می کند.

۶- آرام باشید.

اطمینان حاصل کنید که قبل و در حین شیردهی آرام هستید، زیرا این مسئله باعث می شود شیردهی برای شما و فرزندتان لذت بخش تر باشد. شیردهی یک فرصت شگفت انگیز برای پیوند بین نوزاد و مادر است، و هنگامی که نوزاد شروع به شیر خوردن می کند تجربه لذت بخشی برای مادر می باشد.

تجربه شیردهی برای هر زن متفاوت است، و شروع خوبی است. هرچه بیشتر شیردهی انجام دهید این کار برای شما راحت تر می شود. اگر نگران هستید و یا سوالی دارید، به یک مشاور تغذیه یا پزشک خود مراجعه کنید.

 www.pampers.com

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 163



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها