فائزه عباسی: نزدیک به ۸ سال است که از حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی می‌گذرد و در طول این سال‌ها اگر سخنرانی‌های پرطمطراق را که گاهی برای جذب رای و گاهی برای جذاب شدن جلسه سخنرانی مطرح می‌شد کنار بگذاریم می‌بینیم تنها اخبار ضد و نقیض برای پایان حصر بود که در این میدان یکه‌تازی کرد. اخباری که دوامش بیشتر از چند ساعت نبود و نهایتا با یک تکذیبیه دوباره به کنج بایگانی‌ها می‍‍‌خزید اما مهمترین حرف‌ ‌و حدیث‌ها دراین رابطه از یکسال پیش شروع شد .

قولی برای نقطه پایان

با تمام شدن انتخابات ۹۶ صحبت‌ها درباره رفع حصر هم تا حدودی تمام شد تا اینکه در بهمن‌ماه صحبت از یک قول برای پایان دادن به حصر به میان آمد و این صحبت را برای اولین‌بارعلی مطهری نائب رئیس مجلس دهم در حاشیه جلسه علنی ۲۸ بهمن ۹۶ مجلس مطرح کرد. او در آن مقطع گفت: «به ما قول‌هایی داده اند و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل آن‌ها به دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند. ما هم منتظریم آیا آن‌ها به قول‌شان عمل می‌کنند یا نه.»

او در ادامه درباره اقدامات عملی در راستای رفع حصر می‌گوید: «ملاقات‌هایی صورت گرفته ولی باید منتظر باشیم. البته در مورد آقای موسوی ملاقات اقوام راحت‌تر انجام شد و کارهایی صورت گرفت »

مطهری این را هم عنوان می‌کند که هنوز مسئولانی که این موضوع به آن‌ها مربوط است اظهارنظری نداشته‌اند اما افراد غیرمسئول حرف‌هایی برخلاف این تصمیم زده‌اند؛ چون مسئولان حرف روشنی نزده‌اند ما روی قول‌هایی که داده‌اند حساب می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق تا پایان سال رخ می‌دهد یا نه؟» اتفاقی که حتی بعد از نوروز ۹۷ هم رخ نداد

ابهام یک دستور

درست در آخرین روزهای سال ۹۶ اسحاق جهانگیری در حاشیه اخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۶ به خبرنگاران از صدور یک دستور برای رفع حصر خبرداد. او گفت: «در مسئله حصر دستورهای مهمی صادر شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال پیگیری است» البته جهانگیری وقتی با سوال دوم درباره رفع حصر تا پایان سال ۹۶ رو به رو شد تلاش کرد تا از پاسخ فرار کند و برای همین گفت: «فکر می‌کنم کشور با چالش‌های بزرگی که به تعبیر برخی اقتصاددانان ابرچالش شده، از جمله آب و هوا روبرو است.»

هرچند خبر جهانگیری هیچگاه تائید نشد اما چندماه بعد از آن بار دیگر این موضوع مطرح شد البته این‌بار حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از آن صحبت کرد. کروبی مرداد ۹۷ اعلام کرد:«من به واسطه یکی از دوستان از آقای جهانگیری شنیدم که در جلسه هفته گذشته شورای عالی امنیت ملی رفع حصر و محدودیت های آقای خاتمی مصوب شده است. بعد از این مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که آقای جهانگیری اعلام کردند شخصیت های نمادین به زودی دور هم جمع می شوند. البته هر مصوبه ای از شورای عالی امنیت ملی باید توسط رهبری تأیید شود که من به این قضیه خوش بین هستم؛ چون ایشان حدود چهار ماه پیش رفع حصر را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده بودند.»

 این خبر تنها یک روز بیشتر دوام نیاورد و علی لاریجانی از اعضای شورای امنیت ملی با واسطه این خبر را تکذیب کرد. غلامرضا حیدری، نماینده تهران و عضو کمیته رفع حصر در مورد این خبر ضمن یادآوری این که علی لاریجانی هم یکی از اعضای شورایعالی امنیت ملی است به ایلنا گفت: آقای لاریجانی مصوبه‌ای مبنی بر رفع حصر را تایید نکرده‌است.

اولین تصاویر و شایعه رفع حصر

با درگذشت مادر زهرا رهنورد تصویری از او در حال قرآن خواندن در کنار عکس مادر برای اولین بار بعد از ۸ سال منتشر شد (اینجا) موضوعی که پچ‌پچ‌ها  درباره ‌رفع حصر را بیشتر کرد و این حرف‌و حدیث‌ها با توئیت الیاس حضرتی به اوج رسید.

او پس از توئتیش مصاحبه‌ای هم با ایسنا داشت و گفت:«خانم رهنورد می‌تواند هر زمان که بخواهد از خانه بیرون رود و به صورت عادی رفت و آمد داشته باشد . مثل خانم کروبی که برای رفت و آمد به خانه مشکلی ندارد.»

او درباره وضعیت رفع حصر میرحسین موسوی نیز گفت: «حصر آقای موسوی همچون گذشته است البته فامیل ایشان می‌توانند به خانه ایشان رفت و آمد داشته باشندآقای کروبی نیز همچون گذشته می تواند با خویشاوندان و فامیل خود دیدار کنند و آن‌ها به منزل‌شان بروند. از حزب اعتماد ملی نیز تنها آقای اسماعیل دوستی آن هم به صورت موردی به خانه‌شان می‌روند. امیدوارم حصر به صورت کامل رفع شود و بنده پیگیر این موضوع هستم.»

در این میان اخباری به نقل از اسماعیل دوستی مبنی بر این‌که « مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند» منتشر شده است. اینجا)

بعد از انتشار این اخبار میرزایی نیکو از نمایندگان مجلس درباره گشایش‌های صورت گرفته درباره زهرا رهنورد گفت: به صورت شفاهی به خانم رهنورد گفته‌اند که می‌تواند رفت و آمد کند و خانواده هم می‌توانستند که رفت و آمد کنند و شب را آنجا بمانند. همان‌طور که خانواده موسوی هم گفته‌اند که اگر حکمی است به صورت رسمی اعلام شود.(اینجا)

پوسته‌ یا هسته ؟

اخبار ضد و نقیض درباره حصر که گویا نقطه پایانی ندارد بار دیگر در روز دانشجو و جلسات سخنرانی در دانشگاه‌ها آنچنان داغ شد که حتی صحبت به پوسته حصر رسید. حسام الدین آشنا ۱۸ آذرماه امسال در دانشگاه تهران درباره حصر و رفع آن گفت:«از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است. آنچه باید از سوی رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، اتفاق افتاده و آنچه باقی مانده تنها یک پوسته است که با پرداخت هزینه از سوی امثال شما و دیگران که امید است که آن هم برداشته شود.» موضوعی که با واکنش ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس و میرمحمود موسوی برادر میرحسین موسوی مواجه شد.

ذالنوری در این رابطه به انتخاب گفت:رفع حصر کروبی تا زمانی که اصلاح طلبان کاسب حصر به میدان نیامده بودند، پیشرفت خوبی داشت.

او ادامه داد: در واقع برخی دوستان اصلاح طلب که کاسب حصر هستند نگذاشتند روند رفع حصر کروبی جلو برود . چراکه در صورت آزادی کروبی و موسوی آنها دیگر خریدار ندارند و دستاویزی برای افکار عمومی و تاثیر بر آنها برای کاسبان حصر وجود ندارد. لذا زمانی که رفع حصر داشت صورت می گرفت اصلاح طلبان زمینه آن را خراب کردند تا از آن جلو گیری کنند.

میرمحمود موسوی نیز در گفت و گو با روزنامه اعتماد درباره صحبت‌های آشنا گفت: نمی‌دانم آقای آشنا چرا این صحبت را مطرح می‌کنند. شاید هم گزارش‌های نادرستی به ایشان و آقای روحانی منتقل می‌کنند. امیدوارم ایشان گزارش‌های نادرست را به جامعه منتقل نکند. این مثل نمک بر زخم پاشیدن است. خیر، حصر در جای خود قرار دارد و در آن خانه در کوچه اختر روی میرحسین و رهنورد هنوز قفل است و کلیدش هم در دست دیگران قرار دارد. اجازه خروج ندارند. اجازه تماس جز فرزندان و اقوام درجه یک ندارند. آیا منظور آقای آشنا از اینکه فقط پوسته مانده این است؟ برخلاف گفته آقای آشنا واقعیت آن است تنها یک پوسته تغییر کرده است. اصل و مغز حصر محکم به جای خودش باقی است.

پوسته‌خربزه‌ و ادامه حصر

رشته حصر که به نظر سر دراز دارد در روزهای اخیر به مجادله کلامی میان باهنر، مطهری و حضرتی رسید. محمدرضا باهنر در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: «سال گذشته، یعنی سال ۹۶ تقریبا مسئله حل شدن مشکل حصر داشت جلو می رفت، به آن لب آخرش که رسید، یک دفعه آقای کروبی نامه سراسر اتهام را منتشر کرد. حالا این نامه را خودش می نوشت یا بچه هایش می نوشتند، ما فکر می کنیم آیا این پوست خربزه را در آینده نمی توانند {همچنان} زیر پای او بیاندازند؟»

علی مطهری در واکنش به این صحبت باهنر گفت: «من از جزئیات این مسئله ای که مطرح می‌شود اطلاعی ندارم اما اگر چنین چیزی باشد یک گام به جلو محسوب می‌شود و اقدام خوبی بوده است که باید انجام می‌شده است اما قطعا صدور بیانیه نمی‌تواند منافاتی با این شرط داشته باشد چراکه وقتی گفته می‌شود اقدامی علیه نظام انجام نشود به معنی آن نیست که افراد عقاید خود را هم به زبان نیاورند. طبیعی است که محصورین هم  نظراتی درباره مسائل کشور و نظام دارند و همانطور که رهبرانقلاب هم تاکید کرده‌اند اگر کسی نظر مخالفی با رهبری داشته باشد باید بتواند حرف خود را مطرح کند. بنابراین اینکه ما رفع حصر را منوط کنیم به اینکه این افراد عقاید خود را مطرح نکنند اقدام درست و منطقی نیست.»

الیاس حضرتی نیز در واکنش به صحبت‌های باهنر گفت: قای مهندس باهنر خبر داده‌اید که مساله حصر در سال ۹۶ به مرحله نهایی رسیده بود اما نامه آقای کروبی مانع آن شد. بعنوان کسی که از ابتدای مجلس دهم پیگیر پرونده حصر بوده و ملاقات‌های متعددی رادراین زمینه داشته‌ام، می‌گویم که به نظر می‌رسد جنابعالی در جریان پشت پرده پرونده حصر نیستید. (اینجا)

حال با گذشت ۸ سال همچنان بحث ها پیرامون این موضوع ادامه دارد و مخالفان و موافقان رفع حصر بر موضع خود پافشاری می کنند و دورنمای موضوع همچنان پر ابهام است.

۲۹۲۱۶

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 51



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها