سید جلال ملکی در پاسخ به این سؤال که چرا در مهار آتش‌سوزی انبار واقع شده در میدان حسن‌آباد از آب استفاده شد و آیا امکان استفاده از فوم برای اطفای حریق وجود داشت، گفت: در تمام دنیا در حریق جامدات از آب استفاده می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: آتش‌نشانان با توجه به اطلاع از وجود بنای تاریخی و کم و زیاد کردن آب، عملیات اطفای حریق را پیش می‌برند.

آتش‌نشانان با اطفای حریق بناهای تاریخی آشنا هستند

وی با بیان اینکه بیش از آب، خود آتش ایجاد صدمه می‌کند، اظهار کرد: کسی منکر نیست که استفاده از آب احتمال بروز خسارت را در پی دارد اما آتش‌نشانان مخصوصاً آتش‌نشانان فعال در ایستگاه‌های مرکزی شهر با تجربه‌ای که از اطفای حریق بنای تاریخی دارند، خودشان با مسائل مختص در اطفای این دست حریق‌ها آشنا هستند.

ملکی افزود: به طور مثال آتش‌نشانان برای اطفای حریق در میدان حسن‌آباد حتی برای لکه‌گیری داخل بنای تاریخی نشدند چون می‌دانستند با ورود نفرات به داخل آنجا، وزن ایجاد شده می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سقفها شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: سقفهای چوبی بالا، پیش از رسیدن آتش‌نشانان کاملاً شعله‌ور شده و از بین رفته بود که روش کار آتش‌نشانان در محل حادثه و کنترل میزان آب، باعث شد این بنا سرپا بماند.

ملکی خاطرنشان کرد: البته این دلیل بر این نیست که اگر مجدداً در بازار آتش‌سوزی روی دهد ما مجدداً موفق باشیم، در بازار تهران معابر باریک، سقفهای ناامین و اجناس سنگین وزن وجود دارد و اگر بناهای تاریخی مسقف در بازار دچار حریق شود و خودروهای آتش‌نشانی نتوانند برای اطفای حریق در محل تردد کنند، طبیعتاً وضعیت سخت‌تر خواهد شد.

برای ایمنی بناهای تاریخی پیش از بروز حادثه باید چاره اندیشید

این کارشناس آتش‌نشانی با تأکید بر اینکه پیش از بروز حادثه باید چاره‌ای برای ایمنی بناهای تاریخی مخصوصاً بناهای واقع شده در بازار اندیشید، گفت: در اطفای حریق جامدات از کف استفاده نمی‌شود و بیش از 90 درصد محلول کف که از سرلوله خارج می‌شود، شامل آب است.

وی با بیان اینکه برخی به اشتباه گمان می‌کنند که ماده اطفایی کف فقط از کف تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: برخی پس از آتش‌سوزی در میدان حسن‌آباد عنوان کردند که آتش‌نشانان باید اطفای حریق در بناهای تاریخی را آموزش ببینند، این سؤال مطرح می‌شود که آیا اطفای حریق این بناها آموزش خاصی دارد و در نقاط دیگر دنیا به آتش‌نشانان برای اطفای اینگونه حریقها دروس خاصی ارائه می‌کنند؟ خیر، تمام این موارد به تجربه آتش‌نشانها باز می‌گردد.

ملکی با اشاره به گذشت 6 روز از حریق در میدان حسن‌آباد، گفت: به لطف خدا، ساختمان حادثه‌دیده در میدان حسن‌آباد هنوز پابرجا است، اگر بنا می‌ریخت می‌توان عملکرد عملکرد آتش‌نشانی را بررسی کرد، آتش از انباری شروع شد که راهی به آن وجود نداشت، در انبار بسته بود و از یکی از مغازه‌ها توانستیم به آن نفوذ کنیم.

چرا اجازه احداث انبار در بناهای تاریخی داده می‌شود؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با انتقاد از طرح مسائل حاشیه‌ای پس از حریق در میدان حسن‌آباد اظهار کرد: اکنون به‌طور مثال باید بگوییم چرا اجازه وجود ایجاد انبار در بناهای تاریخی داده می‌شود؟ یا اینکه چرا در انبارهای مجاور بناهای تاریخی سیستم اعلام و اطفای حریق وجود ندارد.

وی افزود: آتش‌سوزی در انبار میدان حسن‌آباد حداقل پس از 20 دقیقه به آتش‌نشانی گزارش شد، اگر در انبار میدان حسن‌آباد یک آلارم یا آژیر وجود داشت، حریق تا این حد گسترش پیدا نمی‌کرد.

ملکی با بیان اینکه آتش‌نشانی تهران در دیگر حریقها نیز از تجربه و علم خود استفاده می‌کند، یادآور شد: اگر در نقطه‌ای آتش‌سوزی روی دهد که دسترسی به آن سخت یا محل حریق دارای معابر باریک و مسقف باشد، نمی‌توان انتظار داشت کیفیت کار و اطفای حریق مانند دیگر آتش‌سوزی‌ها باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در پاسخ به این سؤال که آیا وجود المانهای شهری یا جداول در اطفای حریق انبار میدان حسن‌آباد، ایجاد مشکل کرد یا خیر نیز گفت: خودروهای آتش‌نشانی در این حریق کاملاً در مجاورت محل حادثه قرار داشت و اگر مشاهده می‌شد خودرویی در فاصله 100 متری محل حادثه توقف کرده‌اند به دلیل ایجاد ازدحام و توقف سایر خودروهای شخصی در آن محدوده بود.

۲۳۵۲۳۸
hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 43



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها