اینکه برخی افراد هرچه می‌خواهند می‌خورند و برخی دیگر حتی با جرعه‌ای آب دچار چاقی می‌شوند دلایل مختلفی دارند که ژنتیک اصلی‌ترین آنهاست.

به گزارش تحقیق‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد وجود DNA در افراد سبب تفاوت آن‌ها در کاهش یا افزایش وزن است؛ این مسئله سبب می‌شوند عده‌ای از افراد به آسانی چاقی نشده و خوراک‌های مورد علاقه خود را مصرف کنند، در صورتی که برخی با اندکی بی انضباطی در رعایت رژیم خوراکی به چاقی و اضافه وزن مبتلا می‌شوند،‌اتفاقی که از بین بردن آن بسیار سخت است.

تحقیق درباره اثرگذاری DNA بر چاقی و لاغری افراد به وسیله محققان دانشگاه کمبریج با پژوهش برروی بیش از ۱۴۰۰۰ نفر شرکت کننده در رده‌های سنی و با وزن‌های مختلف به دست آمده است.


تفاوت‌های ژنتیکی تنها سبب دگرگونی در چهره افراد و ایجاد خصوصیت‌های روانی و فیزیکی متفاوت نمی‌شود و حتی بر لاغری یا چاقی آن‌ها اثرگذار است.


لاغر بودن همیشه نیازمند داشتن اراده نیست و برخی افراد بدون آنکه دچار مشکل و زحمت در انتخاب رژیم خوراکی خود شوند همیشه از تناسب اندام خوبی برخودار هستند و در عوض برخی افراد با وجود رعایت رژیم خوراکی با اندکی ناپرهیزی و مصرف خوراکی‌های پرچرب و شیرین دچار چاقی ناگهانی می‌شوند.


دانشمندان دانشگاه کمبریج مجموعه‌ای از ژن‌ها را شناسایی کرده‌اند که سبب افزایش سرعت متابولیسم بدن افراد شده و به این ترتیب کالری مصرفی سریع‌تر سوزانده می‌شود.


این ژن‌ها در بیشتر افراد لاغر یا افرادی که از تناسب اندام مطلوب برخوردار هستند وجود دارد، اما در افراد چاق مشاهده نمی‌شود.


کارشناسان به تازگی اعلام کرده‌اند چاقی جزو بیماری‌های مزمن دسته بندی می‌شود و افراد چاق باید تحت درمان‌های مختلف برای رفع مشکل خود قرار گیرند.


میلیون‌ها انسان در سراسر جهان دچار چاقی و پیامدهایی مانند آسیب دیدگی در اجتماع، زندگی شخصی و خانوادگی، بالارفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند دیابت، فشار، چربی خون، سکته مغزی و حمله قلبی، نارسایی کلیه و حتی سرطان می‌شوند.


این پژوهش همچنین نشان می‌دهد افراد لاغر دارای تعداد کمتری ژن‌هایی هستند که سبب افزایش وزن می‌شوند و به همین دلیل از تناسب اندام مناسبی برخور دارند.


در این پژوهش دانشمندان نمونه بزاق حدود ۱۶۲۲ فرد داوطلب که از تناسب اندام مناسبی برخوردارند را دریافت و آن را نمونه بزاق بیش از ۱۰۰۰۰ نفر با اضافه وزن متوسط و بیش از ۲۰۰۰ نفر با اضافه وزن بسیار بالا مقایسه کرده‌اند.


کارشناسان نقش ژن‌ها را در متابولیسم بدن انسان بسیار اثرگذار می‌دانند و این یکی از دلایلی است که سبب می‌شوند والدین با تناسب اندام مناسب فرزندی با تناسب اندامی مشابه خود داشته باشند.


محققان البته نقش شیوه زندگی و میزان فعالیت فیزیکی را در چاقی یا لاغری افراد افزون برژنتیک اثرگذار می‌دانند و چه بسیار افرادی که با تناسب اندام مناسب به دلیل مصرف مواد خوراکی ناسالم و ورزش نکردن دچار چاقی شده اند.


کارشناسان به افراد دچار چاقی توصیه می‌کنند رژیم خوراکی سالم داشته باشند، تحرک و فعالیت فیزیکی داشته باشند و با مراجعه به پزشک علت اصلی چاقی و اضافه وزن خود را شناسایی کنند.


محققان در نظر دارند در آینده با استفاده از یافته‌های به دست آمده از این تحقیق راهکار‌های جدیدی برای درمان و مبارزه با چاقی پیدا کنند.


نتیجه این مطالعه در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 60



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها