چرا برخی در داخل به دنبال بازی سازش با آمریکا هستند؟!

دلایل بسیاری برای مشخص شدن کاهش قدرت نظامی و سیاسی آمریکا و غرب وجود دارد اما با این حال عجیب است که چرا برخی در ایران به دنبال بازی سازش با غرب خصوصا آمریکا هستند.

به گزارش هرساله موسسات و پژوهشگاه های معتبر جهانی رتبه بندی قدرت های نظامی جهان را مشخص و مخابره می کنند. چند دهه است که آمریکا همواره در صدر جدول برترین قدرت نظامی جهان ایستاده است، اما آیا واقعیت قدرت نظامی، ایستادگی در صدر برترین رتبه بندی ها است یا عملکرد و خروجی بین المللی مهم است؟

در سال ۲۰۱۸ بودجه قوای نظامی آمریکا با ثبت رکورد جدیدی به ۷۰۰ میلیارد دلار رسید. این میزان بودجه با مجموع بودجه‌های ۱۰ کشور دیگر که پس از امریکا جزو قدرت های برتر جهان هستند برابر است و یا اینکه بودجه نظامی آمریکا با بودجه نظامی نصف کشورهای جهان برابر است.

ارتش آمریکا تلاش دارد تا با صرف هزینه ۷۰۰ میلیارد دلاری، ۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفر نیروی فعال نظامی، بیش از ۸ هزار تانک، ۱۳ هزار جنگنده و سایر ادوات نظامی و جنگی خود را حفظ کند تا در حقیقت بتواند ارتش اول دنیا بماند. اما این کشور در تحقق این امر چه میزان موفق بوده است؟

جنگ ویتنام، جنگ با کره شمالی، حمله به لبنان، حمله به طبس در ایران، جنگ عراق، جنگ افغانستان، حضور در سوریه، حمله به لیبی، حمله به یمن بخشی از جنایت های آمریکا در چند دهه اخیر است. آمریکا پس از فروپاشی بلوک شرق، به دنبال ایجاد فضایی بود تا بتواند سایه مدیریت خود را بر تمام کشورهای جهان گسترده کند و برای رسیدن به این هدف هرجا که لازم بود از قدرت نظامی خود استفاده کرد.

آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق یورش برد، این کشور در این جنگ ۴ هزار نیروی خود را از دست داد و چند تریلیون دلار در این جنگ هزینه کرد اما پس از کشتن صدام با توجه به شرایط وخیم سربازان و هزینه های بالای مالی و سقوط بدنه اجتماعی آمریکا در حمایت از ادامه این جنگ مجبور به عقب نشینی شد و این یکی از بدترین کارنامه های آمریکا در تاریخ است و سرآغاز شکست های بعدی این کشور.

به گفته ترامپ رئیس جمهور آمریکا، این کشور در خاورمیانه بالغ بر ۷ تریلیون دلار هزینه کرده است. این هزینه سرسام آور در حالی انجام شده است که آمریکا به عنوان بزرگترین بدهکار مالی دارای وضعیت اقتصادی نامناسبی است. این کشور نه تنها در خاورمیانه دستاوردی جز ویرانی و کشتار مردم بی گناه نداشته است بلکه امروز مردم کشورهای خاورمیاینه علیه آمریکا، قیام کرده اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از دست دادن ایران به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های نظامی خود و شکست مفتضحانه در حمله به صحرای طبس، او در عراق مجبور به عقب نشینی شد، امروز آمریکا در افغانستان هم دچار بحران شده است به صورتی که پس از سال ها حضور نظامی در این کشور نه تنها نتوانسته به اهداف خود دست یابد بلکه نیروهای این کشور از درون دچار هم پاشیدگی شده است. در سوریه نیز آمریکا وضع خوبی ندارد و به دنبال راهی برای ترک این کشور است، همان طور که در سخنان ترامپ قبول این شکست کاملا ملموس است.

موارد اشاره شده بخشی از شکست های آمریکا است. ایالات متحده تمام توان نظامی خود را به کار بست تا به کشورها حمله کرده و سیاست های خود را به این کشور ها تحمیل کند اما آمریکا امروز با وضع بدتری رو به رو است که نمی تواند برای آن راه چاره ای پیدا کند و آن تحقیر نیروهای این کشور توسط نیروهای مقاومت است.

پس از انقلاب اسلامی جریانی در جهان به وجود آمد که نظامیان کشورهای مختلف جهان رو به تحقیر امریکا در عرصه های مختلف آوردند و ایران پرچم دار این جریان است.

امروزه سربازان آمریکا در خلیج فارس مقابل نیروهای نظامی ایران زانو می زنند و اسیر می شوند و پس از اسارات فیلمی از آن ها منتشر می شود که این کماندوها خود را خیس کرده اند. در جریان حمایت آمریکا از اسرائیل در حمله به لبنان، معادلات این کشور برهم می ریزد و اسرائیل با پذیرش حقارت بار شکست از خاک لبنان عقب نشینی می کند.

انقلاب اسلامی جریان مقاومت را در منطقه تشکیل می دهد و آمریکا که دیگر توان مداخله نظامی ندارد. برای مقابله با ان وارد یک جنگ نیابیتی می شود و بدین منظور داعش و جریان های وابسته به آن یعنی سلفی و تکفیری را به وجود می اورد اما این گروه های تروریستی دست ساز امریکا نیز در منطقه شکست می خورند و بدین ترتیب روحیه مقاومت و ایستادگی گسترده تر می شود و به کشورهای افریقایی می رسد.

در یمن هم ارتش زمین گیر می شود و با وجود کمک های بی وصف امریکا به ارتش عربستان برای عقب راندن حوثی ها به هیچ نتیجه ای نمی رسد و اگر امروز این کشور مسئله صلح را مطرح می کند؛ یقین داشته باشد که آمریکا به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی تواند به این جنگ نیز ادامه دهد.

عملیات آمریکا در موگادیشو، عملیات آمریکا در گرانادا، عملیات کنترل بر ارتفاعات کره شمالی از جمله مواردی بوده که آمریکا در خارج از خاورمیانه وارد عملیات شده اما نتوانسته به اهداف خود دست یابد و با تحمیل خسارت های فراوان عقب نشینی کرده است.

واقع امر این است که کشور آمریکا تنها تلاش می کند تا در رده بندی های موسسات و سایت ها به عنوان ابرقدرت شناخته شود و از این عنوان برای زورگویی به چند کشور وابسته استفاده کند. ناتو امروز در معرض فروپاشی قرار دارد و کشورهایی در اندیشه ایجاد ارتش مستقل اروپا هستند، بسیاری از کشور ها مانند هند و چین دیگر به اخطارهای امریکا توجهی نمی کنند و به راحتی به خرید سامانه های هجومی و دفاعی از روسیه می پردازند. با این حال عجیب است که چرا برخی در ایران به دنبال بازی سازش با غرب خصوصا آمریکا هستند و در این راه از اجرای نقشه های خود در عیان و نهان ابایی ندارند.

اما واقعیت این است که اگر در گذشته دو بلوک شرق و غرب در جهان وجود داشت امروز دیگر این توازن به هم ریخته است، بلوک شرق چندی پس از انقلاب اسلامی فروپاشید و بلوک غرب نیز که در تمام عرصه های بین المللی که وارد شده است با سد انقلاب اسلامی و نیروهای مقاومت روبه رو شده است. از پتانسیل ارتش امریکا تنها هزینه سرسام آور آن مانده است و این ارتش را به یک ارتش پوشالی مبدل کرده است که در برابر انسان های آزادی خواه راه جایی ندارد. این را از سخنان جنرال مارک ولش رییس نیروی هوایی آمریکا می توان فهمید او در ماه مه به فاکس نیوز گفت: فاصله قابلیت های نظامی آمریکا و دشمنان آن به اتمام رسیده است.

مهر

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 32



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها