فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۳» که بعد از سه‌گانه «پیشونی سفید» حالا فیلم دو قسمتی «تورنادو» را هم در همین حال و هوا آماده اکران دارد، عنوان می‌کند چراغ سینمای کودک حدود ۱۵ سال است که به خاموشی گراییده و باید فکری به حال بچه‌های ایرانی کرد.

* ما همیشه شما را در قامت فیلم‌های دفاع مقدسی و جنگی در سینمای ایران به‌یاد داشتیم چطور شد به سمت ساخت فیلم‌های کودک کشیده شدید، در حالی که می‌دانستید این حوزه مشکلات زیادی دارد.

اگر عکس‌های من در سال ۱۳۶۳ را نگاه کنید متوجه می‌شوید من همان موقع هم کار کودک می‌کردم، یعنی در تئاترهای کودک حضور داشتم. البته سی سال هم معلم بودم به طور کلی خاستگاه یک معلم و تعریف او از زندگی کار با کودکان و نوجوانان است. من سی سال با کودکان و نوجوانان کار کردم شاید خیلی‌ها این را ندانند که حتی اکثر سریال‌های تلویزیونی من مثل «دیدار»، «تکیه بچه‌های محله»، «مظلوم اول»، «یتیمان کوفه» و … درباره کودکان بوده است.

به عنوان بازیگر در سینمای دفاع مقدس فعالیت کردم چون اهل جبهه و جنگ بودم اما کسی من را به فیلم‌های کودک دعوت نکرده است زمانی که کارگردانی را شروع کردم مدام و بدون وقفه برای کودکان و نوجوانان فیلم ساختم بنابراین همیشه برای بچه‌ها کار کرده‌ام هرچند به عنوان بازیگر در سینمای دفاع مقدس فعالیت کردم چون اهل جبهه و جنگ بودم اما کسی من را به فیلم‌های کودک دعوت نکرده است زمانی که کارگردانی را شروع کردم مدام و بدون وقفه برای کودکان و نوجوانان فیلم ساختم برای مثال در سینما من تا به امروز ۵ فیلم سینمایی برای کودکان ساخته‌ام که ۳ فیلم اکران شده و ۲ فیلم در نوبت اکران است که نامشان «تورنادو ۱» و «تورنادو ۲» است.

ضمن اینکه بعد از عید پیش تولید فیلم «شهر گربه‌ها» را هم آغاز می‌کنم. بدون شک من تا وقتی زنده هستم و توان دارم با همراهی دوستانم فیلم کودک می‌سازم برای این کار هم هنوز از دولت هیچ کمک مادی نگرفته‌ام به جز ۲۰۰ میلیون تومان وام که حتی یک پنجاهم پولی که برای سینمای کودک خرج کرده‌ام، نیست.

سینمای کودک ۱۵ سال است که خاموش است البته در این سال‌ها ۲ فیلم سینمایی پرفروش دیدیم که یکی با عنوان «شهر موش‌ها» ربطی به بچه‌ها نداشت و نوستالژی بزرگترها و دهه شصتی‌ها بود دیگری با نام «کلاه قرمزی» باز هم ربطی به فضای کودکان نداشت و نوستالژی بزرگترها بود.

* البته سال گذشته «فیلشاه» هم به فروش خوبی در ایام نوروز دست پیدا کرد.

«فیلشاه» یک فیلم دولتی بود و برایشان اهمیتی نداشت که هفت میلیارد برای این فیلم هزینه شود و هفت میلیارد هم فروش داشته باشد. همین میزان فروش نشان می‌دهد که «فیلشاه» اصلاً پول خود را برنگردانده است. ضمن اینکه ما درباره سینمای خصوصی حرف می‌زنیم؛ سینمایی که من برای آن پروداکشن سنگینی ساخته‌ام و بازیگرانی به کار گرفته‌ام که تقریباً در سینمای کودک بی نظیر بوده‌اند.

این تعداد بازیگر تراز اول کشور در کدام یک از فیلم‌های کودک و نوجوان بازی کرده‌اند؟ من در این فیلم از بازیگران خوب، بهترین شرایط جلوه‌های ویژه بصری، از بهترین لوکیشن‌های ایران و هنروران زیاد استفاده کردم و یک اثر بسیار گران در بخش خصوصی ساختم و انتظار برگشت سرمایه را دارم البته نه امروز. جالب است که بگویم ۶ نفر در «پیشونی سفید ۱» و ۲ نفر در «پیشونی سفید ۲» سرمایه‌گذاری کردند کار سرمایه گذاری «پیشونی سفید ۳» را نیز خودم به همراه یک نفر دیگر برعهده داشتیم و از شرایط دولتی استفاده نکردیم و روی پای خودمان ایستادیم.

البته این کار به شدت سخت بوده هرچند بعد از ۲ سال به اندازه پولی که روی فیلم سرمایه‌گذاری شد برگشت سرمایه نداشته‌ایم ولی ما برای سینمای کودک آمده‌ایم تا این ۱۵ سال خاموشی را به یک اتفاق تازه تبدیل کنیم به همین دلیل من نوید یک اتفاق بزرگ در سینمای کودک را می‌دهم که آن مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان است و قرار است کارهای بزرگی را رقم بزند.

* از نکات ویژه فیلم شما این است که فاصله کمی بین اکران ۲ فصل این فیلم اتفاق افتاد و شما این شانس را داشتید که بچه‌ها موضوع این اثر را فراموش نکنند.

بله به طوری که بچه‌ها مدام به ما می‌گفتند فصل سوم را اکران کنید از همین رو من تلاش زیادی کردم تا فاصله اکران فصل دوم و سوم کم باشد و بچه‌ها منتظر نمانند. فاصله اکران فصل اول تا دوم ۶ سال طول کشید به طوری که کسانی که فصل اول را دیده بودند، دیگر بزرگ شده بودند البته من دیدم کسانی که در زمان اکران فصل اول، اصلاً به دنیا نیامده بودند فصل اول را هم تماشا کرده بودند.

شاید جالب باشد بدانید که فصل اول «پیشونی سفید» ۲۰۰ هزار بار دانلود شده که آمار بسیار بالایی است، این یعنی اینکه ما بدون کمک تلویزیون موفق شده‌ایم و برند خودمان را ساخته‌ایم از دیگر نکات جالب این است که فصل اول این فیلم بعد از هفت سال از تلویزیون پخش می‌شود، همزمان فصل دوم آن این هفته وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود و فصل سوم آن هم که در حال حاضر روی پرده است یعنی سه گانه ای است که هر ۳ در یک زمان دیده می‌شوند و این یک اتفاق خوب است.

* در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید.

اگر بگوییم سینما کلاً یک عمل مستحب است، باید باور داشته باشیم که سینمای کودک واجب است. از همین رو ما باید به کودکانمان آموزش و پرورش بدهیم و بگوییم ما به شما توجه می‌کنیم. سینمای کودک سینمای دم دستی نیست از همین رو از تولیدکنندگان خواهش می‌کنم فیلم‌های دم دستی برای بچه‌ها نسازند، از عوامل تلویزیون خواهش می‌کنم کارهای ارزان برای بچه‌ها نسازند اگر قرار است این کار را بکنند به جایش فیلم‌های خارجی برای بچه‌ها پخش کنند.

من خواهش می‌کنم بچه‌ها جدی گرفته شوند چون شأن آن‌ها بالاتر از این حرف‌هاست. من فکر می‌کنم تلاش کردم بچه‌ها را جدی بگیرم نشانه این امر این است که در این سه گانه خوب برای بچه‌ها پول خرج کرده‌ام به طوری که کسی نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. دوستان در این یک مورد از من یاد بگیرند. از آدم‌های توانمند در عرصه نویسندگی التماس می‌کنم برای بچه‌ها بنویسند من هرگز نویسنده خوبی نبودم و نخواهم بود اما به آنها التماس می‌کنم کارهای خوبی برای بچه‌ها بنویسند.

ابتدا قرار بود امیرمهدی ژوله «شهر گربه‌ها» را بنویسد اما به من اعلام کرده سرش شلوغ است و نمی‌تواند این کار را انجام بدهد و از این موضوع خیلی ناراحت هستم. خدا خشایار الوند را بیامرزد چراکه او به من قول داد نویسندگی یکی از آثار سینمایی من را انجام می‌دهد اما نشد. فرزندان خشایار «پیشونی سفید» را خیلی دوست داشتند به طوری که پسرش دوست داشت در فیلم‌های من بازی کند. خشایار در جشنواره سی و هفتم به من گفت دوست دارم یک کار کودک برای تو بنویسم که اگر این اتفاق می‌افتاد بسیار خوب می‌شد ولی حیف عمر خشایار قد نداد. من از سایر نویسنده‌ها می‌خواهم برای بچه‌ها بیشتر بنویسند.

۲۴۱۲۴۱

منبع

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 40

برچسب‌ها

, , , ,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها