یا حق

در روزهای گذشته یادداشتهای ارجمندی از فاضلان گرانقدری از جمله از آقایان ورسه‌ای ، الویری و نیز دوست دیرین و فرزانه ام حضرت آقای جعفریان درباره دانشور ارجمند و سیاستمدار بصیر حضرت آقای دکتر علی لاریجانی، با نگاهی به کارنامه سیاسی و قانون‌گذاری وی منتشر شد.

خواندن این یادداشت و تأمل در آن انگیزه شد که این بنده نیز ـ حق‌شناسی را ـ سطوری چند بنویسم:

آقای لاریجانی را می‌شناختم و با شناختی اجمالی از وی در وزارت ارشاد و… و صداوسیما به ایشان ارادت می‌ورزیدم و برخی از دیدگاههای هوشمندانه‌اش را می‌ستودم و شاید به مواردی هم نقد داشتم.

به روزگاری که وی بر مسند ریاست مجلس تکیه زد؛ و دوست عزیز ما حضرت جعفریان  با حکم ایشان ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند، این بنده در هیات امنای کتابخانه مجلس حضور یافتم و بدین‌سان پیوند ما نزدیک‌تر شد.

آقای دکتر لاریجانی سیاستمداری است فهیم و آگاه از جریان‌های گوناگون و آشنا به ضرورت‌های جاری‌های زمان.  در کنشگری سیاسی ، او پیشتر و بیشتر از آنکه سیاستمدار باشد فرهنگدان است و فرهنگ دوست! و مآلاً خردورز و پر دغدغه درباره مسائل فرهنگی! چنین بود و هست که به هنگام ریاست حضرت جعفریان کتابخانه مجلس شورای اسلامی درخشش شگفتی داشت. درست است که آقای جعفریان خود فردی یکسر جوشش است و کوشش! اما پشتیبانی‌ها ، دلگرمی‌ها، یاری‌رسانی‌هایی که آقای دکتر دررسیدن به آرمان‌ها و اهداف معمول می‌داشت بسی کارآمد بود و کارساز ! سالیانی که این بنده در قاب تلویزیون ظاهر می‌شدم و بحث‌هایی داشتم غالباً در سیره معصومان(ع) بارهای بار در دیدارها آن بحث‌ها را می‌ستودند و این ناچیز را می‌نواختند و سفارش می‌کردند ادامه دهم. در این یادآوری‌ها من اندکی ریا و ظاهرسازی نمی‌دیدم ؛ پیراستگی بود و مهرورزی و بزرگواری که شأن او بود!

در دیدارها و گفتگوها و جلساتی که بافاصله‌هایی با گروهی از فاضلان رقم می‌خورد « حسن استماع» [ثلاثه یستدل بها علی اصابه الرأی،حسن اللقاء ، حسن الاستماع و حسن الجواب – حضرت صادق (ع) تحف العقول323] از سر تأمل شنیدن و بگفته هاحرمت نهادن بسیار ستودنی بود. شنیدن از سر تأمل و نیک‌اندیشی بود که پاسخ‌هایی دقیق و از سر فروتنی و راهگشایانه را به دنبال داشت.

و در این نشست‌ها گاهی برخی از عزیزان به لحاظ حساسیت در مسائل و رویدادها درشت‌گویی می‌کردند اما دکتر که پی‌رنگ‌ها و زمینه‌های ماجراها را می‌دانستند، بدون اینکه اندکی سخن را به مقابله‌به‌مثل بیامیزند پاسخ می‌گفتند، آن بزرگوار نمایندگی استان قم را ـ که کانون انقلاب و پایگاه بنیادین و ارجمند روحانیت است ـ به‌واقع به‌عنوان پاسخی مثبت به دعوت مراجع عظام و عالمان و مدرسان پذیرفت و در این دوازده سال در اجرای منویات نیک‌اندیشانه آن بزرگواران از هیچ کشش و کوششی دریغ نکرد، پاسخ آن‌همه تلاش‌های صادقانه ، پیام‌ها و اظهارنظرها و بزرگواری‌های از سر مهر مراجع عظام و عالمان بزرگ و فاضلان و محققان و مدرسان بود که بدرقه راه ایشان شد.

پاسداشت او از مرجعیت ، حوزه و دغدغه مندی اش از روحانیت و بزرگواری‌اش  از اهل فرهنگ شیوه‌ای برخاسته از دانش و آگاهی او از جایگاه آنچه یاد شد بود و نه مصلحت‌اندیشی‌های آن‌چنانی و از اینکه گاه این جایگاه را کسانی به مسلخ سیاست زدگی و یا مصلحت‌اندیشی‌های گوناگون می‌بردند ، رنج می‌برد. او به معنای واقعی کلمه انقلابی است و به انقلاب و بلندآوازگی و ارجمندی آن عشق می‌ورزد ؛ و هوشمندانه و از سر آگاهی از چه و چه های نظام و انقلاب و با اخلاص از رهبری اطاعت می‌کند. آگاهان می‌دانند که بزرگواری‌های رهبری را از شأن و شخصیت و فضل و فضیلت او که در چه حدی است در بیان و بنان! اما دکتر هرگز حاضر نشد از آن گفته‌ها و یادداشت‌ها به سود خود بهره‌برداری کند.

لاریجانی به لحاظ جایگاهی که در آن قرارگرفته بود و آگاهی‌های ژرفا ژرفی که از موقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در ساحت بین‌الملل داشت با تمام توان می‌کوشید که از اختلاف‌ها و نزاع‌های کشور که به‌واقع اختلاف در درون خانه بود جلوگیرد و در جهت همدلی و همسویی قوا بکوشد. آگاهان می‌دانند که در مواردی بسیار موفق بودند.

آقای لاریجانی بزرگ‌زاده است و مصداقی از کلام مولی امیرالمونین(ع) :

[… و توخ منهم اهل التجربه و الحیاء من اهل بیوتات الصالحه…]

پس جایگاه بزرگ ِ مردان ِ مرد و چهره‌های منور جامعه را می‌شناخت و پاس می‌داشت و با آزرم و نیک‌اندیشی و تربیت برآمده از « بیت صالح» اجازه نمی‌داد که برای چه و چه های زندگی خود و … بر دیگران طعن زند. و چه دلپذیر و بزرگ‌منشانه بود یاد نیک و آمیخته به داغ و دریغ او از زنده‌یاد آیه الله هاشمی رفسنجانی که دل‌های بسیاری را شادمان ساخت!

لاریجانی صبور بود و شکیبایی را در گردونه‌های سیاسی و اجتماعی پیشه می‌ساخت و فرازهاو فرودها را مومنانه [ مثل المومن کمثل السنبله تخر مره و تستقیم مره…ـ بحارالانوار 74/142] از سر می‌گذراند و سر بلند برمی‌آمد و نمی‌شکست، دوستان می‌دانند که در آن حادثه نامیمون که کسانی با انگیختگی از سوی خودمُرادانی تمامیت‌خواه ،حرمت حریم حرم را شکستند و اهانت و طعن را در آن فضای مقدس به نهایت رساندند ، تا چه حدی کریمانه و با بزرگواری گذشتند.

اکنون لاریجانی است و پشته‌پشته تجربه و انبوهی از آگاهی‌های کارآمد از بایستگی‌های نظام و چگونگی‌های مواضع استکبار در برابر نظام و اشراف به آرمان‌ها و خواست‌های مقام معظم رهبری، سکان‌دار، آگاه و پرصلابت و بزرگ کشتیِ انقلاب و نظام در امواج خروشان زمان ، که باید این‌همه ، در جهت سربلندی و فرازمندی و بلندآوازگی و صلابت و استواری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بکار گیرد و بی‌گمان خداوند مهربان و بنده‌نواز در این‌همه یار و مددکار خواهد بود ….

 و ما ذلک علی الله بعزیز

والله من وراء القصد

1717

hotnewsخبر4 سال پیش • dahio.com • 11



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها