✍محمدحسین شیریان
روزنامه نقدحال

🔹از “مشق شب” حرف می‌زنند، از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا دانش‌آموز، معلم، پدر و مادر در یک طرف و موافقان سفت و سخت این روزهای صاحبان انتشارات کتاب‌های کمک درسی با ثروتی باد‌آورده از فروش میلیاردی کتاب‌هایی‌ که نه به درد دنیا می‌خورد نه به درد آخرت.

🔹 مدیران کتاب‌های کمک درسی برای ماندگاری‌شان با همه گروه روبروی خود دست به یک جنگ تمام عیار زده‌اند.

🔹حذف مشق شب، حداقل دانش‌آموزان را خوشحال کرد اما هنوز وزیر لب‌هایش را بر آخرین کلمات روی هم نگذاشته بود که مدیران پر قدرت و ثروت کتاب‌های کمک درسی در یک ترفند غیر اخلاقی پای مراجع را به میان کشاندند.

🔹 آنتن‌فروش‌های صدا و سیما هر ۲۴ ساعت به تبلیغ کتاب‌های کمک درسی دامن می‌زنند.

🔹نخستین، بهترین و ملموس‌ترین پژوهش برای مشق شب در تاریخ آموزش و پرورش ایران را فیلم مستند »مشق شب« زنده‌یاد عباس کیا‌رستمی در سال ۱۳۶۷ می‌دانم.

🔹دیشب دو‌باره فیلم را با دقت تمام دیدم. مصاحبه مستقیم با دانش‌آموزان، تمام‌نشدن کار دانش‌آموز پس از حضور در مدرسه و آغاز شیفت بعدی کار او در خانه به همراه خانواده، اوقات آنها به نوشتن مشق، دیکته و حساب می‌گذرد.

🔹تنبیه و گاه استفاده از کمربند پدران و مادران بر گرده دانش‌آموزانی که نمی‌دانند چرا مشق شب این‌قدر عذاب‌آور است.

🔹این فیلم، محمدعلی نجفی وزیر وقت را عصبانی کرده بود.

🔹این قلم خود از نتایج زیان‌بار و کابوس مشق شب در ۱۳۴۴ شمسی درست در تعطیلات عید رنج‌ها برده است.

🔹شاگرد اول بیشتر کلاس‌ها بودم. بر اثر شیطنت همکلاسی‌ام، با او درگیر شدم. اواخر اسفند بود. غیر از تنبیه با شلاق سیم‌پیچی‌شده بر کف دست و فلک‌شدن با ضرباتی تاول‌زا بر کف پا در حضور صف کلاس‌ها در مدرسه کورش، جریمه شب عید ۷۰ مرتبه از چند درس و چند عملیات کتاب ریاضی روزگار را بر من سیاه کرد.

🔹 بازی ما بلبرینگ بازی، گرگ، گرگ- خط، خط- وسط- وسط و فوتبال بود. بدون این‌ها عید را چگونه می‌گذراندم؟ به گریه افتادم. پدر مرحومم که حال زارم را دید از خواهر بزرگترم خواست برای نوشتن هر مشق ۲ ریال به او بدهد تا با کمک خودم مشق‌هایم را بنویسد. اما باز هم وقت کم آمد و نتوانستم بازی کنم.

🔹شکایت از زیاد‌بودن مشقات مشق شب را به مافیای کنکور اضافه کنید. با ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی. چشم‌پوشی مدیران کتاب‌های کمک درسی بر ارقامی که چشم‌هایشان را از حدقه در می‌آورد معلوم نیست کلید بخورد یا نه!

🔹سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را در برابر کتاب‌های کمک درسی عاشق ارقام میلیاردی تنها نمی‌گذاریم. معاون ابتدایی وزیر اعلام کرد »پژوهش‌ها نشان می‌دهند رونویسی و مشق شب تاثیر زیادی در یادگیری ندارد و بر‌عکس به یک برنامه تنش‌زا بین بچه‌ها و والدین تبدیل شده است.

🔹/ روزنامه ایران/ یکشنبه ۲۵ آذر/ ص۷«. صدا و سیما در راس همه این مشکلات قرار دارد، گوش به نامه وزیر در توقف پخش تبلیغات کتاب‌های کمک درسی هم نمی‌کنند.

🔹هنوز پس از ۵۳ سال وحشتِ مشق شب، ذهنم را‌ آشفته می‌کند. حال و هوای مدیران سوداگر کتاب‌های درسی را نمی‌دانم!

asriran.com

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 72

برچسب‌ها

, , , ,



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها