به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ۵۷ نماینده مجلس طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیات رییسه مجلس ارسال کردند که بر اساس آن آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

این طرح یک فوریتی، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است، مخالفان این طرح از اهمیت زبان انگلیسی برای زندگی امروزه می‌گویند، موافقان هم دلایل مختلفی برای اجرا شدن این طرح داشته‌اند.

در همین رابطه چند روز پیش نظرخواهی در خبرآنلاین برگزار شد و کاربران خواسته شد تا نظرشان را در این رابطه بیان کنند.

موافقان؛ زبان انگلیسی، هیچ فایده‌ای برای آینده کودکان ندارد

در این نظرخواهی ۱۷۷ نفر از کاربران خبرآنلاین شرکت کردند و تعداد موافقان حذف زبان انگلیسی از مدارس در بین این تعداد کمتر از ۱۰ نفر بود. هر کدام از آن‌ها هم نظری متفاوت در این رابطه داشت.

برای مثال کاربری نوشته است: «زبان انگلیسی هیچ فایده‌ای برای آینده کودکان ندارد بهتر است به جای آن با زبان عربی آشنا بشوند که زبان قرآن است و خیر دنیا و آخرت در خواندن قرآن و دوری کردن از فرهنگ و زبان غربی است.»

کاربر دیگری هم معتقد بود که آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان دبستانی موثر نیست: «بله، زبان خارجی در مقطع دبستان دردی دوا نمیکند؛ کشورهای زیادی این کار را انجام داده اند.»

همچنین یکی دیگر از مخاطبان از اختیاری شدن آموزش زبان انگلیسی نوشته بود: «نه، ولی اینکه زبان خارجی فقط انگلیسی باشد مخالفم . هر دانش آموزی باید حق انتخاب هر زبان خارجی را که می‌خواهد یاد بگیرد داشته باشد و درضمن کتاب تدریسی هم باید از کتاب های به روز دنیا باشد که مدرسان زبان خارجی همان کشور صاحب زبان نوشته‌اند. نه اینکه یک کتاب بی‌خود وزارت آموزش و پرورش بدهد که آخرش هم بعد 4 سال زبان خارجی خواندن دانش آموز هنوز یک زبان خارجی بلد نیست.»

اساس آموزش زبان نادرست است

گروهی از کاربران هم در رابطه با کیفیت پایین آموزش زبان انگلیسی در مدارس نوشتند: «زبان انگلیسی را که آموزش پرورش ایران آموزش میده همون بهتر که حذف بشه فقط عمر تلف کردنه مگه شیوه آموزش های نوین که لازمه اش تربیت مدرسین جدیده»

«بله موافقم ،آخه زبان مدرسه آن چنان تاثیری روی زبان ما ندارد وبهتر است که آن را به آموزشگاه زبان بسپارند،وفقط وقت ما رو میگیرند»

کاربر دیگری هم به این موضوع اشاره کرده بود، اما با حذف آموزش زبان انگلیسی مخالفت کرد:

«یا این شرایطی که اقایون برای آموزش زبان انگلیسی آماده کردن که یک دانشجو لیسانس بعد از 16 سال زبان خوندن دو جمله درست انگلیسی نمیتونه صحبت کنه همون بهتر که کلا حذف کنن. اساس آموزش زبان غلط هست و کار این نماینده ها هم غلط اندر غلط»

« چرا حذف بشه اگه کیفیت نداره خوب لطف کنید کیفیت رو بالا ببرید. اتفاقا خیلی هم خوبه من خودم تا وقتی دیپلم گرفتم تا حدی با این زبان آشنا شدم اما اگه حذف بشه نسبت به این زبان مثل یک آدم بی سواد هستیم»

مخالفان؛ بی‌سواد کسی است که انگلیسی بلد نیست

اما بسیاری از کاربران به شدت با این طرح مخالفت کردند، گروهی از اهمیت زبان انگلیسی نوشته بودند:

«در دنیای امروز ، بیسواد کسی نیست که خواندن و نوشتن بلد نیست. بی سواد کسی است که زبان انگلیسی بلد نیست. حتی اگر مدرک دکتری داشته باشی اگر زبان انگلیسی بلد نباشی یعنی بی سواد هستی . یعنی با دنیا نمیتوانی ارتباط برقرار کنی»

«نباید حذف بشه باید ساماندهی و کاربردی بشه . بچه چندین سال انگلیسی میخونه بعد یه جمله ساده نمیتونه بسازه و مکالمش صفره . من وقتی دانش آموز بودم به معلم خودم همین مسئله رو گفتم و توجیهش این بود هدف یادگیری زبان علمی هست که بتونید بعدا ازش استفاده کنید نه مکالمه، ولی به نظر من با مکالمه هر دو هدف دست یافتی میشه الان همش شده حفظ کلمه و یه سری گرامر.»

برخی از کابران هم از حق دانش‌آموزان در مناطق دور افتاده نوشته بودند، کسانی که نمی‌توانند در کلاس‌های خصوصی آموزش ببینند:

«موردی که کلا فراموش شده اینه که تکلیف اون بچه ای که توی مناطق دورافتاده زندگی کینه و نهایت اشناییش با زبان انگلیسی همون درس های توی مدارس دولتیه چیه. تکلیف کسی که توان پرداخت هرسه آموزشگاه های آزاد یا دسترسی ندارند چیه. تو رو بخدا این حداقل ها رو از به ها نگیرید»

«اصلا طرح موضوع حذف آموزش انگلیسی در مدارس هم غیر عاقلانه است. بعدا چطور میخواهند مثلا در دانشگاه یک مقاله ساده انگلیسی بخوانند. چطور روی بسته داروهای خارجی را بخوانند. هزاران مثال هست.هر کس این طرح را داده عمدا به دنبال پسرفت شدید کشورمان است. آموزش زبان عربی را حذف کنید که به کار علم نمی آید. بنده هم انگلیسی و هم عربی با لهجه خوب بلدم اما این کجا و آن کجا. کاربرد انگلیسی خیلی بیشتر است.»

«همون یه کلمه انگلیسی که به بچه دست و پا شکسته یاد میگیره بهتر از یاد نگرفتن هست. این نماینده ها چرا جلوی آقازاده ها را نمیگیرن که فقط به فکر یاد گیری زبان انگلیسی هستند. این پیشنهاد به فوریت بایست رد شه.»

۲۳۵۲۳۷

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 40

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها