به گزارش سینماسینما، کارگردانان جوان سینمای ایران چندی‌ست که نبض سینما را در دست گرفته‌اند و نشانی از این وضعیت همین جشنواره فجر امسال و ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ است. از میان این ۲۲ فیلم فقط چهار فیلم را کارگردانان نسل اول بعد از انقلاب ساخته‌اند و سه فیلم هم آثار کارگردانانی است که نسل دوم بعد از انقلاب محسوب می‌شوند.

البته فیلم جدید سیروس الوند با نام «آنجا همان ساعت» در بخش ذخیره سودای سیمرغ پذیرفته شده است که حالا باید دید این فیلم می‌تواند به جشنواره وارد شود یا نه. نکته اینجاست که از میان ۲۲ کارگردان حاضر در بخش سودای سیمرغ و ۳ کارگردان ذخیره سودای سیمرغ فقط سیروس الوند است که پیش از انقلاب هم سابقه فیلمسازی داشته است.

«آشفتگی»/ فریدون جیرانی

فریدون جیرانی چندان خاطرات خوشی از جشنواره فجر ندارد. او و فیلم‌هایش بیش از آنکه در فجر به موفقیت دست یافته باشند، در اکران عمومی و میان عموم مخاطبان مطرح هستند. جیرانی در آشفتگی به نظر می‌رسد حال و هوای «خفه‌گی» را دنبال کرده است و با فیلمی جنایی تریلر به جشنواره سی و هفتم آمده است. به نظر می‌رسد همانطور که الناز شاکردوست حضوری غافلگیرکننده داشت، این بار مهناز افشار حضوری متفاوت در فیلم جیرانی دارد.

«تیغ و ترمه»/ کیومرث پوراحمد

«کفش‌هایم کو» که پیش از «تیغ و ترمه» آخرین ساخته کیومرث پوراحمد محسوب می‌شد، حضور موفقی در فجر نداشت، اما این یکی از معدود خاطرات ناخوشایند پوراحمد از حضور در جشنواره فجر محسوب می‌شود. او کارگردانی است که پیش از این حضورهای موفقی در جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره فجر و کودک و نوجوان داشته و حالا باید دید «تیغ و ترمه» یادآور موفقیت‌های فیلمی چون «خواهر غریب» است یا وضعیتی که برای «کفش‌هایم کو» به وجود آمد.

«سال دوم دانشکده من»/ رسول صدرعاملی

رسول صدرعاملی کارگردانی است که بخشی از خاطرات خوشایند مخاطبان جشنواره را با آثارش رقم زده است: «گل‌های داودی» به کارگردانی او اشک بسیاری را جاری کرده و «من ترانه ۱۵ سال دارم» نگاه‌ها را نسبت به جوان دهه ۸۰ تغییر داده بود. حالا این فیلمساز با «سال دوم دانشکده من» به جشنواره آمده است. آنچه به عنوان خلاصه داستان فیلم صدرعاملی آمده به این شرح است: مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند…

«سمفونی نهم»/ محمدرضا هنرمند

محمدرضا هنرمند از کارگردانانی است که بارها به عنوان داور در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و حال این بار بعد از ۱۷ سال فیلم جدیدی ساخته و به جشنواره فجر آمده است. او که در این سال‌ها کارگردان پرکاری در تلویزیون بوده، حالا با فیلمی به جشنواره آمده که خلاصه داستان چندان سرراستی هم ندارد. آنچه به عنوان خلاصه داستان این فیلم آمده به این شرح است: مرگ و عشق دربانی هستند که در اصل قهرمان زن فیلم را به بهشت می‌برند.

«آنجا همان ساعت»/ سیروس الوند

فیلم سینمایی «آنجا همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند به عنوان یکی از فیلم‌های ذخیره از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر معرفی شده است. الوند در سال‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته که چندان در حال و هوای جشنواره فجر نبوده‌اند و حالا باید دید فیلم جدید او چقدر با ساخته‌های اخیرش متفاوت است. پرویز پرستویی، ماهور الوند، شهرام حقیقت دوست، امیرحسین فتحی، شاهرخ فروتنیان، سعید پیردوست بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

کارگردانان نسل دوم بعد از انقلاب

«قصر شیرین»/ رضا میرکریمی

رضا میرکریمی با اینکه در سال‌های اخیر به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مشغله بسیاری یافته، اما همانطور که بارها در سخنان خود به آن تاکید کرده، نمی‌خواهد از فیلمسازی دور باشد و بر همین اساس «قصر شیرین» را امسال کارگردانی کرد.

میرکریمی از کارگردانانی است که اغلب حضور او در جشنواره با موفقیت‌های بسیاری برای خود و آثارش همراه بوده است. او با «دختر» سیمرغ بلورین کارگردانی و فیلم را از جشنواره گرفته و اگر برخی مسائل در جشنواره سی‌ام رخ نداده بود، هیچ بعید نبود «یه حبه قند» هم جایزه دیگری برای او به ارمغان بیاورد. این کارگردان البته پیش از این فیلم‌ها با «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «اینجا چراغی روشن است» و «کودک و سرباز» جوایزی از جشنواره فجر گرفته و یکی از موفق‌ترین فیلمسازان در فجر محسوب می‌شود.

«مردی بدون سایه»/ علیرضا رییسیان

علیرضا رئیسیان «مردی بدون سایه» را در تهران و اسپانیا مقابل دوربین برد. رئیسیان با «دوران عاشقی» در جشنواره سی و سوم حضور داشت، این فیلم موفق به کسب جایزه فیلمبرداری و فیلمنامه شد. حالا این کارگردان با اثر جدید خود به فجر آمده است. رئیسیان کارگردانی است که برای دومین ساخته سینمایی‌اش «سفر» موفق به کسب دیپلم افتخار از بخش بهترین فیلم اول و دوم شده بود.

رئیسیان که همکاری‌های موفقی با لیلا حاتمی داشته در ساخته جدید خود هم دوباره با این بازیگر سینما همکاری کرده است.

این کارگردان هنوز موفق به کسب سیمرغ بلورین کارگردانی از جشنواره فجر نشده است و باید دید ساخته جدیدش این شانس را برای او فراهم می‌کند یا نه؟

«طلا»/ پرویز شهبازی

پرویز شهبازی گاه به عنوان فیلمنامه‌نویس و زمانی هم به عنوان کارگردان در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و همواره فیلم‌هایش کنجکاوی برانگیز بوده است. این فیلمساز امسال با «طلا» راهی جشنواره شده، فیلمی که شهبازی خود فیلمنامه آن را نوشته و در خلاصه داستانش آمده است: «چند جوان قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود.» هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، احترام برومند، هدی زین‌العابدین، مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم هستند.

منبع: خبرآنلاین

hotnewsفرهنگ و هنر5 سال پیش • dahio.com • 46



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها