به گزارش خبرآنلاین از زنجان :مشکل کمبود و تامین نهاده‌های دامی هنوز در استان حل نشده است و دامداران چشم به راه تامین این نهاده‌ها هستند هر چند که با ضرر و زیانی که متحمل شده‌اند نیز میزان تولید را کاهش داده‌اند اما این مشکلات تنها مختص یک بخش و گروه خاصی از تولید نیست بلکه کشاورزان نیز از تامین برخی سموم و کودها عاجز شده‌اند.

با این که از چند ماه قبل فصل کشت و زراعت در زنجان آغاز شده است و نیاز به کودهایی همچون اوره و فسفاته در بازار به شدت احساس می‌شود اما بازار این استان عاری از کودهای فسفره است. کمبود کود در استان در حالی امسال شدت گرفته است که کشاورزان طی سال گذشته نیز از عدم توزیع مناسب کود از عاملیت‌های مجاز توزیع در شهرها و روستاها اعتراض داشتند.

افزایش قیمت کود اوره

یکی از کشاورزان زنجانی  گفت: به هر هکتار از اراضی کشاورزی تنها یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره تعلق می‌گیرد که اصلا نمی‌تواند نیاز محصول در آن سال زراعی را تامین کند.

به گفته وی، طی سال گذشته کود اوره که به صورت یارانه‌ای در اختیارشان قرار گرفته بود دارای قیمتی معادل ۳۴ هزار تومان بوده و در بازار آزاد نیز با قیمت ۷۰ هزار تومان خرید می‌شده اما در سال زراعی جاری همین کود با قیمت ۵۶ هزار تومان به صورت یارانه ای و ۱۳۰ هزار تومان به صورت آزاد خرید و فروش می‌شود.

این کشاورز با ابراز تاسف از این موضوع که دولت بخش مولد و تولید را به حال خود رها کرده است، عنوان کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گرفت تا مسئولان نیز جهشی در فراهم آوردن نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و دامداران داشته باشد اما انگار عکس مسئله صدق شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر قادر به یافتن کود فسفاته مورد نیاز جهت ادامه مراحل کشت و افزایش راندمان در مرحله “داشت” نیستند، عنوان کرد: وقتی نهاده مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد چه طور می‌توان در تولید جهش ایجاد کرد؟ چرا دولت به فکر رفع این مشکل و چاره اندیشی قبل از وقوع آن نیست؟ سازمان متولی رسیدگی اگر جهاد کشاورزی نباشد از چه ارگانی می‌توان انتظار حمایت از کشاورز، تولید و کشاورزی را داشت؟

در جریان تلاطم ایجاد شده در بازار کود، حسین عامری، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: میزان کودی که مورد نیاز کشاورزان در استان است سالانه تخصیص می‌یابد و مسئله خاصی از لحاظ تامین کود در استان ایجاد نمی شود، در سال جاری نیز کود مورد نیاز کشاورزان استان تامین شده است.

وی افزود: بر اساس برآوردی که مرکز تحقیقات کشور از میزان کود مورد نیاز کشاورزان در استان انجام می‌دهد، میزان کود مورد نیاز استان تامین می‌شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان این که کود فسفاته وارد کشور شده است و هنوز در بنادر مانده و ترخیص نیافته است، تصریح کرد: همین عامل موجب شده تا کمبود میزان کود فسفاته در کشور رخ دهد و گاها کشاورزان را در تهیه آن با مشکل مواجه نماید.

به گفته این مسئول به دلیل نبود کود فسفاته در کشور، جهاد کشاورزی هنوز این کود را به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورز قرار نداده است و توزیعی صورت نگرفته است اما بر اساس آخرین اطلاعات که موجود است جهاد کشاورزی در حال رایزنی است تا این مشکل را مرتفع نمایند.

نبود اکثر نهاده‌های دامی، افزایش قیمت انواع نهاده‌های کشاورزی همچون سم و نوار تیپ از یک سو و توزیع نامناسب و عدم وجود کودهای فسفاته در استان زنجان از سویی دیگر، موجب شده است تا کشاورزان برای تهیه این کالای لوکس به بازار آزاد مراجعه کنند و مزد زحمت‌های چندین ماهه را به دست دلالان بسپارند، موضوعی که می‌توانست با ورود به موقع و برنامه‌ریزی شده سازمان‌های ذیربط به راحتی حل شود و گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان باز کند.

46

hotnewsاقتصاد, جامعه4 سال پیش • dahio.com • 10



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها