، اکتشاف لیتیوم در روستای صلال باعث شد تا هند در جایگاه پنجمین ذخایر بزرگ لیتیوم در جهان بایستد. یک ماده‌معدنی که در دنیای فناوری کلیدی و سرنوشت‌ساز است. روستای صلال ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، ولی مثل دیگر مناطق دوردست تحت قلمرو هند، از نظر زیر ساخت‌ها و امکانات رفاهی شرایط نامطلوبی دارد و حتی فاقد پمپ‌بنزین است. چرخ اقتصاد این روستا با کشاورزی می‌چرخد ولی حالا دولت هند در تلاش است تا صنایعی با فناوری پیشرفته در آنجا راه‌اندازی کند.

در روز نهم فوریه دولت هند اعلام کرد که این روستا روی بستری در حدود ۵.۹ میلیون تنی از لیتیوم قرار دارد؛ فلزی نرم و سفید رنگ که بخش اصلی باتری‌هایی که برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن‌ها و رایانه‌ها به کار می‌رود را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دو عدد تکان دهنده آذری جهرمی از فاجعه در اینترنت کشور / … لابد چون روحانی رییس جمهور نیست!

سایپا با مهندسی معکوس ماشین محبوب فرانسوی را به ایران می آورد؟

تصاویر | اطلاعات جدید از مدل جدید ماشین چینی گران و پرطرفدار بازار/ کراس‌اور کوپه تبدیل به خودروی ۷ نفره شد!

عکس | عجیب ترین دلیل حامیان طرح صیانت برای مسمومیت دختران دانش آموز!

لیتیوم یا طلای دنیای فناوری

کامنت های مردم پای گزارش خبرساز طلای دنیای فناوری ! / ارزشمند تر از طلا ؟ به ما چه می رسد؟

لیتیوم یکی از اجزاء مهم در باتری‌های قابل شارژ است که در تلفن‌های همراه، رایانه‌های دستی و خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، آلیاژی از لیتیوم و آلومینیوم در صنایع هواپیماسازی مورد استفاده قرار می گیرد که سبک، قابل انعطاف، محکم و مقاوم است.

علاوه بر این، لیتیوم نیروی کششی زیادی دارد و به دلیل وزن کم آن گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم وزن و پرانرژی است. همچنین، این ماده معدنی همراه با سرب آلیاژی را تولید می‌کند که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار استفاده می‌شود.

از دیگر مصارف لیتیوم می‌توان به کاربرد آن در صنعت داروسازی اشاره کرد.

انتشار این گزارش در خبرآنلاین باعث انتشار نظرات متفاوتی شده است که تعدادی از آنها را برای تان در این نوشته بازنشر می دهیم . البته بسیاری از کاربران از این نوشته بودند که چرا چنین گزارشی درباره وجود منابع لیتیوم در همدان نوشته شده که امروز در گزارشی به آن پرداخته ایم. گزارشی که متن کاملش را می توانید اینجا بخوانید.

ولی دیگر کاربران درباره این گزارش چه نوشته اند؟

کامنت های مردم پای گزارش خبرساز طلای دنیای فناوری ! / ارزشمند تر از طلا ؟ به ما چه می رسد؟

نجات برای خبرآنلاین نوشته است:«مهم نیست که معدن و…چی داریم یا دارند مهم اینست کتاب سرانه مطالعه چقدر در زندگی افراد اون جامعه است . در بسیاری از کشور ها ثروتمند هستند ولی بلد نیستند چطور بخورند.»کاربری بی نام برای گزارش نوشته است:«یکی از پمپ بنزین های روستاهای ایران را بدهیم به آن روستا صواب دارد» کاربری با نام کاربری نسترن نوشته است:«ما نقت گاز معادن داریم ولی یا این همه ثروت فقیر هستیم». حسین شرافت نوشته است:«حالا منظور نویسنده از این تحلیل ها چیست در کمال هوشمندی می خواد مسائلی را در ذهن مخاطب روشن کنه ولی بی فایده است چرا که حتی انسانی ترین دولت ها و تصمیم سازان وقتی منافع کلان و راهبردی در میان باشد به بقیه موارد کاری ندارند و راه خودشان را طی کرده و خواهند کرد ،» کاربری به نام مسعود نوشته است:«سلام راجع به ذخایر عظیمی که در ایران است و از جمله همین لیتیوم که جدیداً در اطراف همدان معدنش کشف شده و اینکه مردم ایران گوشت و میوه هم سبد غذاییشان حذف شده نیز صادقانه مقاله ای بنویسید.» کاربری بی نام نوشته است:«چرا رفتی سراغ هند؟؟! چند تا از این معدن ارزشمند تو کشور خودمون داریم که مردم منطقه اش فقیر هستند؟ مثل معدن طلای تفتان و …. یه سوزن به خودتون بزنید یه جوالدوز به دیگران.» کاربر بی نام دیگری نوشته است:«چطور از مردم فقیرهند باخبرهستین اما از مردم فقیر خوزستان که با ذخایرعظیم از گنجهای رزین طلا .وطلای سیاه وانواع معدن سنگ اهن خبرندارید؟» کاربری از کرمانشاه نوشته است:« توی کرمانشاه هم یک معدن بزرگ لیتیوم کشف شده اما چه فایده؟ تورم مرتب می‌ره بالا معیشت مردم هر روز بدتر میشه. دوتا بچه دارم بخدا دیگه کم آوردم کاش کلا ازدواج نمی کردم.»

آرمان برای این گزارش نوشته است:« همانقدر معادن کشف شده الماس ، افزیقا را ثروتمند کرد ، لتیوم هم مردم کشور هند را ، تنها چیزی که نصیب مردم روستا خواهد شد فروش زمینهاشون و کوچ به یک روستای دیگر است.» کاربری بی نام با نگاه محیط زیستی به خطرات اکتشاف این معدن نوشته است:« وقتی آخرین رودخانه سمی شد، آخرین ماهی به دام افتاد، آخرین درخت قطع شد. آن موقع زمانیست که می فهمیم پول را نمی‌توان خورد.» و کاربر دیگری با نگاهی انتقادی به سیاست های دولت ها نوشته است:« حالا طلای سیاه دیگر از پیش پا افتاد ؟!! پس چرا از لیتیوم ایران نمی گویید ؟!! از ثروتش!!یا از ضررش!!!با این همه ثروت در مملکت ما که چرتکه می اندازند. دست اخر از جیب مردم مایه می گذارند هم بگویید؟طلا را یک روز بالا می کشند روز بعد سقوط ،دلار را بالا می کشند روز بعد نابود،خودرو را سر به فلک می کشانند ماه بعد قیمت کارخانه را بالا میبرن، بورس را سبز می کنن روز بعد قرمز. از این ها بنویسید.»

نظراتی که اکثرا نگاهی انتقادی به وضعیت اقتصادی کشور دارند . تا پرداختن به اهمیت ویژه این ماده معدنی در صنعت. ماده ای که یورو نیوز در واکنش به خبرش در گزارشی نوشته است چنانچه ادعای کشف معدن لیتیوم و حجم عنوان شده واقعیت داشته باشد ، ایران برای آینده صاحب قدرت مهم چانه زنی و داشتن دست بالا شده است!

با این همه در مورد مصرف لیتیوم هم در صنایع و همچنین در داروسازی توجه به یک نکته بسیار مهم می‌باشد. مرز میان سودمند بودن این ماده و سمی بودنش برای انسان و محیط زیست بسیار بسیار نازک و شکننده‌است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

hotnewsخبر1 سال پیش • dahio.com • 0

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها