مسعود تجریشی در نشست خبری امروز (۱۵ مرداد) که در سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مسائل مربوط به آلودگی هوا برگزار شد به عوامل افزایش غلظت شاخص آلاینده ازن اشاره کرد و گفت: ازن یک آلاینده ثانویه است و تحت تاثیر افزایش دما بالا رفته است.

وی تاکید کرد: مسلما در سال‌های گذشته نیز با مشکل افزایش ازن در فصل گرما مواجه بودیم اما از دو سال پیش سنجش و اندازه گیری این آلاینده دقیق‌تر شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم باید در زمینه افزایش غلظت ازن ورود کند، گفت: درخواست کرده‌ایم که وزارت بهداشت اقدامات لازم و توصیه‌های کافی را در زمینه افزایش غلظت آلاینده ازن ارائه دهد.

تجریشی با بیان اینکه در شرایط حاضر مهمترین مشکل آلایندگی در بیشترین شهرهای اروپایی ازن است، اظهارکرد: در کشور ما از سال‌های قبل سیاست‌هایی به منظور کنترل آلاینده‌ها وضع شده اما در اجرا با نقایصی مواجه بوده است. برای مثال بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو گسترش یابد اما شاهدیم که در سال‌های اخیر روند کاملا معکوس شده و استفاده از وسایل حمل و نقل شهری توسعه یافته است که قطعا این موارد بر افزایش آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده‌های ثانویه مثل ازن تاثیرگذار است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از اجرا نشدن برخی مصوبات و قوانین کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: با اینکه در سال ۹۳ در هیات دولت نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه سنگین از جمله اتوبوس‌های شهری مصوب شد، سال گذشته ردیف بودجه فیلتر دوده در شورای شهر تهران حذف شد.

تجریشی در ادامه تاکید کرد: در مهر ماه سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست استدلالات و مستندات خود را در مورد کارایی فیلتر دوده در کاهش آلودگی ناشی از دیزل‌ها به صورت مکتوب به شورای شهر تهران ارسال کرد. از سوی دیگر این سازمان درخواست کرد که شورای شهر تهران نیز دلایل مخالفت خود را با اجرای مصوبه فیلتر دوده به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.

وی در مورد ابهامات مطرح شده درباره مصوبه فیلتر دوده و ادعای یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد وجود فساد مالی در اجرای مصوبه فیلتر دوده اظهار کرد: نصب فیلتر دوده روی دیزل‌ها مصوبه هیات دولت است. آیا کسی می‌تواند ادعا کند که در این مصوبه دولت رانت وجود داشته است؟ به هر حال متاسفیم که با وجود مستندات علمی مبنی بر کارآمد بودن فیلتر دوده در کاهش آلایندگی دیزل‌ها، شورای شهر تهران در سال گذشته به حد نصاب بودجه این طرح رای داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با انتقاد از نحوه هزینه‌کرد عوارض و مالیات‌های زیست‌محیطی گفت: هر ساله از صنایع مختلف کشور عوارض آلودگی گرفته می‌شود که در برخی شهرها رقم این عوارض بسیار بالا است. برای مثال در یک مورد در بندر ماهشهر ۱۶۰ میلیارد تومان و در عسلویه ۴۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از صنایع گرفته شده است اما متاسفانه این مبالغ در حوزه محیط زیست هزینه نمی‌شود.

تجریشی تاکید کرد: حداقل انتظار آن است که بخشی از عوارض آلایندگی صنایع در حوزه محیط زیست هزینه شود در حالی که در شرایط حاضر از این مبالغ برای پرداخت دستمزد پرسنل شهرداری‌ها و آسفالت خیابان‌ها استفاده می‌شود. پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست آن است که مبالغ دریافتی از صنایع آلاینده برای رفع آلودگی همین صنایع یا برای خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده از شهرها هزینه شود.

وی همچنین با انتقاد از روند نوسازی خودروهای فرسوده گفت: متاسفانه در کشور ما کل نوسازی به واردات خودرو گره خورده است و حالا که واردات ممنوع است؛ اسقاط نیز به تعطیلی کشیده شده است. انتظار داریم در شرایط کنونی دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را برای افزایش تقاضا برای برگه اسقاط انجام دهند. ضمن اینکه می‌توانیم از این برگه‌های اسقاط در بخش‌های مختلف از جمله خرید و فروش لوازم یدکی خودروها و دریافت عوارض آلایندگی صنایع و پالایشگاه‌ها استفاده کرد.

۱۲ هزار موتور کاربراتوری معادل یک میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کند

تجریشی ضمن انتقاد از درخواست تعدادی از موتورسیکلت‌سازان برای شماره‌گذاری مجدد موتورهای کاربراتوری اظهارکرد: متاسفانه با وجود مصوبه سال ۹۵ مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اخیرا تعداد محدودی از شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز درخواست داده‌اند که ۱۲ هزار موتور کاربراتوری شماره گذاری شود.۱۲ هزار موتور معادل یک میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: عده‌ای به بهانه اشتغال جرأت می‌کنند که درخواست‌های اینچنینی که مخالف سلامت مردم و قوانین است، مطرح کنند. متاسفانه بستر برای چنین درخواست‌هایی وجود دارد و از نظر من تنها با آگاهی مردم و مطالبه‌گری است که می‌توانیم بستر این درخواست‌ها را از بین ببریم.

تجریشی در ادامه نشست با اشاره به اینکه حدود پنج میلیون موتورسیکلت رسوبی در تهران وجود دارد،اظهارکرد: متاسفانه با وجود جلسات متعدد با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نتوانستیم در این زمینه به توافق برسیم تا موتورسیکلت‌های رسوبی برای اسقاط ارائه شوند. متاسفانه این موتورسیکلت‌ها به مزایده گذاشته می‌شوند، به فروش می‌رسند و مجددا وارد چرخه مصرف می‌شوند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرا نشدن برخی مصوبات کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: طرح «کهاب» از دهه ۷۰ مصوب شده و بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است این در حالیست که طرح کهاب می‌تواند در کاهش آلاینده ازن نقش موثر داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی اجرا نشدن مصوبات و قوانین کاهش آلودگی هوا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند در مواردی که یک کارخانه یا صنعت آلودگی تولید می‌کند نسبت به تعطیلی آن واحد اقدام کند و حکم قضایی برای تعطیلی واحد آلاینده بگیرد اما متاسفانه در مورد برخی قوانین مصوب مجلس یا مصوبات دولت علیرغم همه تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و پیگیری مجدانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به اجرا نمی‌رسند که نمونه بارز آن مصوبه نصب فیلتر دوده روی دیزل‌ها است که وزارت کشور و شورای شهر تهران عملکرد مناسبی در این زمینه نداشتند.

تجریشی افزود: متاسفانه یک بارهم نشده که نمایندگان در حوزه محیط زیست کسی را استیضاح کنند. معمولا استیضاح‌ها برای منفعت خاص صورت می‌گیرد نه برای منفعت عام. برای مثال اگر کارخانه‌ یا سدی ساخته نشود نمایندگان بلافاصله مسئولان مرتبط را استیضاح می‌کنند اما هرگز ندیده‌ایم که نمایندگان کسی را به خاطر مسائل زیست محیطی استیضاح کنند یا ندیده‌ایم که مجلس یک بار از دولت بخواهد در مورد عدم اجرای قوانین محیط زیستی پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت و پایش خود را انجام می‌دهد، گفت: این سازمان عملکرد دستگاه‌های مختلف را در حوزه آلودگی هوا به رئیس جمهوری ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توانیم اعلام بکنیم که کدام یک از وزرا و دستگاه‌ها مصوبات را اجرا نکرده‌اند. متاسفانه مشاهدات ما نشان می‌دهد که حتی اهرم‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز کارگشا نبوده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی در مورد مقایسه کیفیت خودروهای ایرانی با خارجی اظهارکرد: متاسفانه خودروسازی کشور ما نتوانسته به پیشران صنعت کشور تبدیل شود. بسیاری از کشورها از جمله کره همزمان با کشور ما تولید خودرو را شروع کردند اما در حال حاضر شاهدیم که کره تولید کننده صنعت خودرو است اما در کشور ما خودروسازی در حدی یک کارخانه باقیمانده است.

تجریشی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در حوزه نوسازی خودروهای فرسوده عمل کنند، گفت: در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶، ۷۰ هزار تاکسی نوسازی شد اما بعد از سال ۹۶ تنها ۲۰۰ دستگاه نوسازی شده است بنابراین خودروسازی داخلی نتوانسته حتی پاسخگوی نیاز تاکسی‌های فرسوده کشور باشد.

وی با بیان اینکه قرار بود بانک‌ها در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده با ارائه تسهیلات ورود کنند، اظهارکرد: متاسفانه اردیبهشت ماه امسال قیمت تاکسی‌ها یک باره ۹ میلیون تومان افزایش یافت و همین موضوع پروژه نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با شکست مواجه کرد. در مورد عدم نوسازی تاکسی‌های فرسوده، سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌نگاری‌های لازم را با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، انجام داد. حتی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد که اجازه ورود خودروهای هیبریدی برای استفاده در تاکسیرانی داده شود. این موضوع حتی به شورای عالی محیط زیست نیز برده شد اما سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کرد.

تجریشی تاکید کرد: دولت می‌تواند برای ورود خودروهای هیبریدی از بخش‌های خصوصی استفاده کند و حتما نیاز نیست که بودجه لازم برای چنین طرحی را خودش بپردازد اما متاسفانه بدنه دولت خیلی مشتاق به چنین طرحی نیست که بخش خصوصی در این موارد ورود کند. درحالی‌که می‌توانیم با ارائه بسته‌های حمایتی به سازندگان یا واردکنندگان هیبریدی موضوع فرسوده‌ها را تا حدی حل و فصل کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصرف بالای سوخت در ایران گفت: اگر بخواهیم وضعیت خودروسازی و مصرف سوخت را در ایران و ترکیه با هم مقایسه کنیم می‌بینیم که ترکیه با وجود داشتن خودروهای بیشتر مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به ایران دارد. در ایران به طور متوسط روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود در حالی که در ترکیه با وجود داشتن خودروهای بیشتر یک سوم این میزان سوخت استفاده می‌شود.

تجریشی ادامه داد: در ایران متوسط مصرف سوخت خودروها ۸ تا ۱۰ لیتر است اما در ترکیه پنج لیتر و در اروپا زیر پنج لیتر است بنابراین می‌بینیم که میزان مصرف بنزین در ایران بیشتر است. همه این موارد نشان می‌دهد که خودروسازهای ایرانی در حوزه اقتصاد ملی و سلامت مردم دستاورد مناسبی نداشته‌اند.

۲۳۲۳۵۲۳۷

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 106



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها