کمبود ویتامین D جدی ترین مشکل تغذیه ای در ایران

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کلی جهان با کمبود ویتامین D مواجه هستند و در ایران نیز یکی از مشکلات جدی تغذیه ای است که باید مورد توجه واقع شود.

به گزارش ، زهرا عبداللهی روز یکشنبه در حاشیه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خراسان جنوبی افزود: کمبود ویتامین D پیامدها و عوارضی از جمله راشیتیسم، تاخیر رشد و کوتاهی قد، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان پروستات، سینه، کولورکتال، مری و سایر و بیماری های اتوایمیون (آرتریت روماتوئد، ام اس) را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه علت ۷۶ درصد مرگ و میرها به دلیل چهار بیماری غیرواگیر است اظهار داشت: اگر در نظام سلامت تا سال ۱۴۰۴ کاهش شیوع بیماری های دیابت، انواع سرطان و بیماری های مزمن در نظر گرفته شده قطعا یکی از موارد پیشگیری از کمبود ویتامین D است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: کمبود ویتامین D به نسبت قابل ملاحظه ای در تمامی سنین وجود دارد و بایستی برای رفع این موضوع به فکر راهکار باشیم.
وی گفت: در حال حاضر ۲ راهکار غنی سازی مواد غذایی عمده از جمله آرد و نان با ویتامین D و اجرای طرح مکمل یاری در دبیرستان ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

عبداللهی اضافه کرد: مکمل یاری استراتژی است که در کوتاه مدت در حال اجرا است اما نمی توان تا پایان عمر به افراد از طریق قرص مکمل برسانیم و بخش عمده این ویتامین از طریق منابع غیرغذایی تامین می شود.

وی یکی از اولویت های مهم نظام سلامت را پیشگیری و کنترل ویتامین D اعلام کرد و گفت: برنامه اجباری آرد با آهن و اسیدفولیک سال ۱۳۸۵ تدوین و یکسال بعد به اجرا گذاشته شد که در این بازه زمانی کم خونی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: نخستین مطالعات کشوری در خصوص کمبود ویتامین D سال ۱۳۸۰ انجام شد که در این مطالعه روند شیوع کمبود این ویتامین در کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه در سال ۱۳۹۱، در مجموع ۲۴ درصد گزارش شد.

وی افزود: همچنین شیوع کمبود ویتامین D سال ۸۰ در زنان باردار ۵۵ درصد بود که سال ۹۱ به ۸۶ درصد رسید و در این میان روند کمبود ویتامین در جنوب خراسان و شرق کرمان نیز ۸۱ درصد اعلام شد.
عبداللهی بیان کرد: در مطالعه مذکور شیوع کمبود ویتامین D سال ۹۱ در کودکان ۶ ساله، ۶۲ درصد و در نوجوانان ۱۴ تا ۲۰ سال ۷۶ درصد و میانسالان ۴۵ تا ۶۰ سال ۶۳ درصد گزارش شد.
وی از اجرای طرح پایلوت غنی سازی آرد با ویتامین D در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: فاز نخست اجرای این برنامه در شهرستان بیرجند با حمایت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و همکاری سایر بخش های ذیربط اجرا می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با تدوین برنامه ملی و تجارب و دستاوردهای حاصل از این طرح در بیرجند، برنامه کشوری تدوین خواهد شد تا شیوع مشکل کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهیم.

وی در ارتباط با انتخاب بیرجند به عنوان پایلوت کشور اظهار داشت: به دلیل پتانسیل مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی، همکاری های بین بخشی، توانمندی نیروهای انسانی و آمادگی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی این استان انتخاب شد.

عبداللهی گفت: در حال حاضر برنامه غنی سازی آرد با اسیدفولیک و آهن نیز در بیرجند به نحو احسن در حال اجراست و اینکه به لحاظ جغرافیایی وضعیت تابش نور آفتاب بر روی جذب این ویتامین تاثیرگذار است این استان انتخاب شد.

وی افزود: مقدمات تهیه پرومیکس اکنون فراهم شده و طی یک تا ۲ ماه آینده طرح آغاز خواهد شد و در این مدت آزمایشگاه های کنترل کیفی آماده می شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غنی سازی آرد در کارخانجات آرد استان انجام و به تمام نانوایی های دولتی پز ارسال خواهد شد.

ایرنا

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 119

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها