برای اکثر افراد، ریزش مو دائمی است. با این حال، اگر متوجه شدید خط موی شما بالا رفته است و موهای شما شکننده شده است، ریزش مو به خاطر کمبود ویتامین است. در اینجا مهمترین مواد مغذی که برای مبارزه با ریزش مو لازم است و کمبود آن باعث ریزش مو میشود ، ذکر شده است.

آیا کمبود ویتامین باعث ریزش موی من می شود؟

کمبود ویتامین می تواند در بسیاری از علائم فیزیکی و روانی ظاهر می شود. ویتامین ها برای حمایت از بسیاری از فرآیندهای داخلی بدن ضروری هستند و اگر شما به قدر کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نکنید سلامتی شما به خطر می افتد.

مواد غذایی که می خوریم و ویتامین هایی که مصرف می کنیم به طور مستقیم بر سلامتی مو، پوست و وزن ما تاثیر می گذارد. اگر ویتامین کافی دریافت نکنید، ظاهر شما تحت تاثیر قرار می گیرد – پوست شما زرد می شود، ناخن های شما شکننده می شوند و موهای شما نیز خشک و شکننده می شوند.

کمبود ۱۴ ویتامین که باعث ریزش مو میشه:

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو میشود

۱- آهن

اگر بدن شما به اندازه کافی آهن در جریان خون نداشته باشد، منجر به کم خونی می شود. علائم کم خونی شامل رنگ پریدگی پوست، احساس خستگی و تنگی نفس است. یک عارضه ناخوشایند برای کمبود آهن این است که فولیکولهای مو اکسیژن کافی را از خون دریافت نمی کنند و به مرحله خفته وارد می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، زمان کمتری برای ریزش مو موردنیاز است.

۲- ویتامین C

ویتامین C نقش بسیار مهمی در بسیاری از فرآیندهای بدن دارد، از جمله توسعه و ترمیم مو و تولید کلاژن. کلاژن پروتئین اولیه است که پوست، رگ های خونی، رباط ها و غضروف را ایجاد می کند. بدون ویتامین C، بدن شما قادر به تقویت ساختاری نیست که از رشد موهای سالم حمایت می کند (بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C).

۳- ویتامین B کمپلکس

۸ ویتامین B کمپلکس (B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و( B12  وجود دارد که تعدادی از عملکردهای بدن مانند تولید سلول های سالم (B1) را حمایت می کند، از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد  ( B2)جلوگیری می کند و عملکرد مغز و خلق و خو را حمایت می کند  (B9). این ویتامین ها به دلایل مختلفی نظیر تقویت ساختار سلولی سالم، تنظیم عملکرد مغز و حذف رادیکال های آزاد از جریان خون ضروری هستند. در میان مجموعه ویتامین B بیوتین به عنوان B7 شناخته شده است. بیوتین از رشته های موهایی که از فولیکول رشد می کنند، با تقویت ساختار کراتین که شفت مو را ایجاد می کند، پشتیبانی می کند. همچنین کمک می کند غذا به گلوکز تبدیل شود. بدن از گلوکز برای تولید انرژی برای تولید مو، پوست و ناخن ها استفاده می کند. افرادی که موهایشان را از دست می دهند و شکنندگی ناخنها را می بینند کمبود ویتامین B دارند.

۴- روی

روی برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن ضروری است و تضمین می کند که بدن شما مواد غذایی دیگر را از غذاهایی که می خورید، به طور موثر جذب می کند. بدون روی کافی، تیروئید بی ثبات می شود و این به سرعت منجر به اختلال در چرخه مو می شود. پرکاری تیروئید متابولیسم را تسریع می کند و بدون هیچ دلیلی باعث کاهش وزن می شود.

۵- بیوتین

کمبود B  کمپلکس ممکن است موجب سرگیجه و خستگی و همچنین ریزش مو و ضعف و شکنندگی مو شود. ویتامین های  B، به خصوص بیوتین (B7)، از رشد مو با تقویت ساختار کراتین شفت مو، بخشی از ساختار قابل مشاهده مو، حمایت می کند. ریزش مو و خشکی پوست نشانه کمبود بیوتین می باشد. دوز روزانه برای بیوتین حاوی ۳۰ میکروگرم و بیشتر است. محصولات لبنی، تخم مرغ، آجیل و گوشت دارای مقدار زیادی بیوتین هستند. مکمل های بیوتین معمولا به میزان ۵۰۰۰ میکروگرم در هر دوز مصرف می شود.

۶- ویتامین B-5 (پانتوتنیک اسید)

اگر چه بیوتین شناخته شده ترین ویتامین B کمپلکس برای رشد مو است،  B5 یا اسید پانتوتنیک نیز برای رشد مو مناسب است. بسیاری از محصولات رشد مو حاوی ویتامین B5 هستند زیرا می توانند رشد مو را بهبود بخشند. مطالعه دانشمندان برای روی موش نشان داد کمبود اسید معده و پانوتنیک موجب می شود که موش ها بی مو شوند. ویتامین B5 در مرغ، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، گوشت گاو و سیب زمینی وجود دارد.

۷- ویتامین B-6 (پیریدوکسال ۵-فسفات)

رشد مو یک فرآیند متابولیک پیچیده است که شامل هزاران واکنش شیمیایی است. ویتامین B-6 یا پیریدوکسال -۵-فسفات در ۱۰۰ واکنش یا بیشتر شامل پروتئین، لیپید و متابولیسم گلوکز دخیل می باشد. موی شما در واقع یک محصول سنتز پروتئین است. موهای زیبا شفافیت خود را از لیپیدها یا روغن های تولید شده توسط پوست سر به دست می آورند. به علت نقش ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین و لیپید، این ویتامین، ویتامینی عالی برای ریزش مو است. منابع ویتامین B-6 عبارتند از پنیر، ماهی، مرغ، اسفناج و دانه غلات کامل.

۸- ویتامین B-12

گردش خون برای رشد مو بسیار مهم است. درمان با قرص های بدون نسخه مینوکسیدیل باعث افزایش جریان خون به پوست سر می شود. خون از سلولهای قرمز خون حاوی اکسیژن تشکیل شده است و ویتامین B-12 برای تولید گلبول های قرمز خون کافی ضروری است. می توانید ویتامین B-12 را در کبد گوشت گاو، محصولات لبنی، تخم مرغ و غلات غنی شده پیدا کنید.

۹- ویتامین B-9 (فولات)

فولات یا اسید فولیک یکی دیگر از ویتامین B است که نقش اصلی در سنتز DNA، RNA و پروتئین ها بازی می کند. همه اینها در تولید مو نقش دارند. بسیاری از محصولات غلات حاوی فولات هستند و همچنین فولات در حبوبات، سبزیجات برگ سبز و میوه ها یافت می شود.

۱۰-  ویتامین E

ویتامین E ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدان قوی است که به جلوگیری از آسیب به سلول ها و بافت های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد بسیار واکنش پذیر هستند و می توانند به DNA، RNA و همچنین پروتئین آسیب برسانند. ویتامین E نیز در تولید سلول های خونی نقش دارد که برای گردش خون و تامین اکسیژن در بافت ها در سراسر بدن نقش دارد.

اگرچه کمبود ویتامین E نادر است، اما کمبود آن می تواند به آسیب عصبی و عضلانی و همچنین مشکلات بینایی منجر شود. این ویتامین با حمایت از گردش خون در پوست سر و کاهش آسیب رادیکال های آزاد به فولیکول های مو، به رشد مو کمک می کنند.

 ۱۱- ویتامین A

علاوه بر کمک به توسعه و نگهداری پوست سالم، دندان ها و استخوان ها، ویتامین A رنگدانه ها را در رتین های چشم تولید می کند و به ویژه در نور کم به بینایی کمک می کند. همچنین به بهبود زخم کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

کمبود ویتامین A نادر است، اما زمانی که اتفاق می افتد، علائمی نظیر خشک شدن چشم، ضعف چشم، مشکلات پوستی و اسهال دیده می شود. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا مقدار کم ویتامین A در خون و سایر آنتی اکسیدان ها را کشف کردند . مکمل های ویتامین A می تواند از طریق افزایش سطح آنتی اکسیدان ها، از رشد مو حمایت کند. در نظر داشته باشید که در حالی که نیاز به ویتامین A برای حمایت از رشد مو دارید، مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند مشکلات مویی ایجاد کند. مصرف بیش از حد ویتامین A حد فولیکول های مو را تحریک می کند، و باعث می شود مو به انتهای چرخه رشد خود قبل از موعد برسد. هنگامی که این اتفاق می افتد، مو ضعیف تر می شود زیرا بدن شما قادر به ایجاد رشد موی جدید نیست.

در رژیم غذایی شما ویتامین A در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نارنجی از جمله هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و اسکواش وجود دارد.

۱۲-  ویتامین D

در حالی که نقش اصلی ویتامین D حفظ سطح بالایی از کلسیم و فسفر در خون می باشد، ویتامین D باعث تقویت فولیکول های مو نیز می شود. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D نقش مهمی در رشد مو دارد. علائم کمبود ویتامین D عبارتند از: افسردگی، خستگی، بی خوابی، ضعف عضلانی و ریزش مو.

اگر زمان زیادی زیر نور خورشید می گذرانید، احتمالا به مکمل ویتامین D نیاز ندارید. از آنجا که ویتامین D به رشد مو کمک می کند، در طول روزهای تاریک زمستان، مصرف مکمل های ویتامین D ضروری است. فراورده های لبنی، ماهی قزل آلا و تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین D هستند. دو شکل مهم این ویتامین D2 است که از غذاهای گیاهی و D3 که از طریق حیوانات و پوست در معرض نور خورشید دریافت می شود. اکثر مکمل ها حاوی ویتامین D3 هستند.

۱۳-  منیزیم

منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن شامل رشد مو شرکت می کند. این ویتامین کمک می کند تا سیستم ایمنی سالم بماند و همچنین به حفظ عملکرد عضلات نرمال کمک می کند. همچنین قلب شما را قوی نگه می دارد، میزان قند خون را تنظیم می کند و به تولید پروتئین و انرژی کمک می کند. به علت نقش منیزیم در متابولیسم و واکنش های متابولیکی، منیزیم نقش مهمی در رشد مو دارد. علائم کمبود منیزیم عبارتند از تهوع، ضعف، خستگی، استفراغ، ریتم قلب نامنظم، انقباض عضلانی و ریزش مو (منیزیم در چه غذاهایی است؟).

۱۴-  اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری هستند. اگر چه آنها برای سلامتی لازم هستند، بدن آنها را نمی سازد، بنابراین آنها باید از طریق رژیم غذایی مانند ماهی های چرب مانند ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی، تخم مرغ، گردو، دانه کتان یا مکمل ها بدست آید.

در فرم مکمل امگا۳، اسیدهای چرب در ماهی، روغن سویا یا روغن گوزن در دسترس هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها موهای ضخیم و کامل را حفظ می کنند، بلکه به پوست شما کمک می کنند. از آنجا که اسیدهای چرب امگا ۳ با تورم مبارزه می کنند، می توانند به جلوگیری از ریزش مو، مبارزه با آکنه، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، و عملکرد سالم مغز کمک کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ عمدتا با کاهش التهاب، رشد مو را حمایت می کنند.
علائم کمبود اسید چرب امگا ۳ شامل حافظه ضعیف، خستگی، خشکی پوست، گردش خون ضعیف، و خلق و خوی نامناسب می باشد.

تهیه و تنظیمک

 drformulas.com www.hairlineink.com و  

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 299



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها