گریتینگ یا همان صفحات مشبک فلزی (Grating) تجهیزی است که برای پوشش سازه های سبک وسنگین، پلتفرمها،کانالها، راه پله هاو . . .  استفاده میگردد. این صفحات مشبک که گریتینگ نامیده میشود، دارای کاربردهای فراوانی می باشد.

گریتینگها علاوه بر وزن مناسب، از استحکام وتحمل بار بالایی برخوردار می باشند. گریتینگ علاوه بر داشتن خواصی همچون مقاومت بالا،امکان عبور نور و هوا،زیبایی وقیمت مناسبش به عنوان یکی از گزینه های مناسب وپرکاربرد در صنایع مختلف شناخته شده است. گریتینگها دارای اجزای مختلفی است که در ذیل به توضیح آنها میپردازیم:

 

تسمه های باربر و یا باربرها (Bearing Bars): مجموعه اعضای موازی با هم و معمولا با مقطع مستطیل، که وظیفه اصلی تحمل نیرو ناشی از بارگذاری ها را بر عهده دارند و حداقل از دو انتها، به نگهدارنده های مناسب تکیه داده شده اند، باربرهای گریتینگ گویند.

 رابطها (Cross Bars):  مهمترین وظیفه رابط ها اتصال باربرها به یکدیگر و حفظ یکپارچگی و جلوگیری از کمانش آنهاست لذا نقش تحمل بار بوسیله رابط ها نادیده گرفته میشود.

تسمه فریم (Banding Bars): تسمه هایی که در دو انتها و کناره های گریتینگ قرار می گیرند، تسمه های قاب یا فریم نامیده می شوند. که معمولا دارای ارتفاع یکسان با تسمه های باربر هستند.

گام (Pitch): فاصله مرکز تا مرکز هردو باربر را گام باربرها و فاصله مرکز تا مرکز هردو رابط را گام رابط ها گویند.

چشمه (Mesh): فاصله بین دو باربر و یا دو رابط را جشمه گویند.

طول گریتینگ (Length Of Grating): به اندازه خارجی گریتینگ در جهت باربرها، طول گریتینگ گفته می شود. که در نقشه ها جهت باربر با علامت نشان داده شده است.

عرض گریتینگ (With Of Grating): به اندازه خارجی گریتینگ در جهت رابط ها ، عرض گریتینگ گفته می شود.

دهانه (Span): به فاصله داخلی تکیه گاه از هم دهانه گفته می شود. مهمترین عامل در طراحی هر گریتینگ اندازه و جهت span یا همان جهت باربر هاست.

تکیه گاه (Support): به بخشی از سازه گویند، که بطور معمول باربرها بر روی آن قرار می گیرند. نحوه قرارگیری گریتینگ بر روی تکیه گاه مستلزم رعایت استانداردهای خاص خود است.

تسمه مضرس (Serration): برای جلوگیری از لغزش در محلهای خاص از تسمه های دندانه دار استفاده می شود.

ojlPWr8OAqbt6Zlاقتصاد6 سال پیش • dezh.co • 504



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها