با آن که نه موضوع دقیق و شرح دستور جلسه را گفته بودند و نه ترتیبات برگزاری و اجرای آن را ، رفتیم . ما پنجاه نفر بوذیم و تقریبا نصف ما هم در مقابل ما که شامل آقای رییس جمهور و وزرا و تیم دولت بود.
دوبرابر وقتی که به ما دادند (دو سوم وقت) سهم تیم آن ها که نصف جمعیت ما بودند شد ، یعنی عملا چهار برابر وقت به دفاع رسید تا نقد !  آن چه تیم دولت در دفاع به آن استناد می کرد آمار و ارقامی شفاهی بود که هیچ مستندی نداشت و اتفاقا مغایرت هایی هم داشت. بعد از جلسه هم که ما در انتشار محتوای جلسه مراعات کردیم رسانه های وابسته به گونه ای خبررسانی کردند که انگار منتقدین اقتصادی در جلسه ای مجاب و قانع شدند و رفتند !

امشب که قرار است دومین گفتگوی زنده رئیس جمهور کشورمان با تنها رسانه ملی انجام شود یاد  این خاطره افتادم. اگر قرار بود بجای گفتگوی زنده ، آقای رییس جمهور گزارش عملکرد بدهند یا برای مردم صحبت کنند موضوع فرق داشت.

عنوانی که رسانه ها و حتی رسانه ملی بر این برنامه گذاشته اند ( گفتگوی زنده) دونکته دارد:
۱- گفتگو : گفتگو در فرهنگ لغت دهخدا تعریف واضحی دارد. گفتگو به معنای مباحثه، مجادله و گفت و شنود است. حتما می دانید که استفاده از باب مفاعله ( مباحثه ومجادله) در عربی تاکید بر این دارد که کاری است که با حضور دو طرف انجام می شود. گفت و شنود هم که تعبیر فارسی تر آن است بر همین دلالت دارد. بنابر این در عنوان برنامه تاکید شده است که آقای رییس جمهور قرار است انشب و در این برنامه ، هم شنونده باشند و هم گوینده.
۲- زنده : اصولا پخش زنده  به پخش همزمان و برخط برنامه گفته می شود. پخش زنده امکان ویرایش ندارد و آن چه دیده و یا شنیده می شود همان است که همزمان اتفاق افتاده است. حتی به تصور عده ای از مخاطبان ، هیچ گونه هماهنگی قبلی در پخش زنده صورت نمی گیرد. یعنی مثلا در گفتگوهای زنده ی تلویزیونی ، حداقل یکی از طرفین از آن چه قرار است در حین روند برنامه پیش بیاید بی اطلاع است. البته که این تصور الزاما دقیق نیست.
با این تعابیر ، مردمی که پای گیرنده های خود می نشینند در کنار این توقع منطقی که انتظار دارند پاسخی برای سوالات مبتلابه خود از بالاترین مقام اجرایی کشور بشنوند ، ممکن است فکر کنند قرار است صحبت هایی بشود که تازگی و جذابیت دارد.
 برای تامین این دو خواسته ی مردم ، این پیشنهاد قابل بررسی است که رسانه ملی به عنوان تنها نماینده ی بینندگان و شنوندگان خود ، گفتگوهای زنده را به سمت گفتگوهای چالشی ببرد که از تعارف کم کرده و بر مبلغ محتوای آن افزوده شود.
رسانه ملی در دوره مدیریت جدید می تواند با تغییر در رویه و رویکرد ، مطالبه گری را جایگزین دورهمی های تشریفاتی کند تا به شعور مخاطبین نیز احترام بیشتری گذاشته شود.
با این که تا این ساعت هنوز نمی دانیم مجری گفتگوی زنده امشب تلویزیونی کیست اما اکثرا احتمال می دهیم که همانند گفتگوی زنده تلویزیونی شهریورماه ، مجری برنامه آقای مرتضی حیدری باشند. کسی که در حال حاضر پای ثابت بسیاری از تحلیل های تکصدایی تلویزیون در خبر اقتصادی خبر نیمروزی است و قبلا هم مجری کامل سه دوره از چهار دوره مناظره های انتخابی ریاست جمهوری کشور در طول دوازده سال گذشته بوده است .
حداقل در انتخابات اخیر ، بسیاری بر این باور بودند که بعضی از نامزدها پوششی هستند و اجرای مناظره ها هم به جای به چالش کشیدن برنامه های نامزدها عملا به مجادله ها دامن می زد . حتما به یاد دارید که بعضی از نامزدها ادعا می کردند که در هر موضوعی هزاران صفحه برنامه دارند و هرکز هیچ گروه کارشناسی ای وجود نداشت که اقلا از وجود این برنامه ها ( چه برسد به محتویات آن ها) در جریان مناظره ها صحبت کند.

شاید بد نباشد رسانه محترم ملی برای یکبار هم که شده از خارج از دایره ی محدود مجریان موظف و حقوق بگیر خود ، از همکاری صاحبان اندیشه و تحلیل برای برنامه های چالشی خود استفاده کند.

1717

hotnewsخبر2 سال پیش • dahio.com • 0

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها