سعید اسماعیل خانیان امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه در نشستی خبری به مناسبت برگزاری دومین کنگره بین‌المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل با اشاره به جایگاه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور اظهار کرد: این موسسه تنها مؤسسه‌ای در کشور است که در زمینه پرورش و مدیریت اقتصادی دامپروری فعالیت‌های تحقیقاتی دارد.

وی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی با ایجاد بانک ژن و هویت گذاری دام‌های بومی با هدف جلوگیری از قاچاق آنها از دیگر وظایف این موسسه است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهره وری اسب‌های  کشور توضیح داد: از چند سال پیش روی ذخایز ژنتیکی اسب‌ها در حال تحقیق هستیم و در این راستا در مسیر میکروچیپ و شناسنامه دار کردن آنها اقداماتی صورت گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰۰ اسب در کشور میکروچیپ دار شده و ژنتیک ۱۲۰۰ راس هم به طور کامل مشخص شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره عمده مشکل دامداران کشور توضیح داد: ۷۰ درصد مشکلات دامداران کشور به  تغذیه دام بر می‌گردد.

وی اضافه کرد: قصد داریم با تکیه بر دانش فنی، از پسماندهای بخش کشاورزی و یا صنایع غذایی استفاده کرده و آن را به غذای دام تبدیل کنیم.

اسماعیل خانیان در خصوص مواردی که می‌توان از آن برای تهیه غذای دام استفاده کرد، گفت: برای تهیه غذای سالم دام کشور می‌توان از سرشاخه‌های نیشکر، پوسته سبز پسته، کهور و ضایعات بوجاری غلات و چغندر علوفه‌ای استفاده کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه با اشاره به اقداماتی که در راستای اصلاح نژاد برخی گونه‌ها صورت گرفته گفت:  اصلاح نژاد زنبور عسل ایرانی که در سال ۹۹ معرفی و در اختیار زنبورداران قرار می‌گیرد یکی از این اقدامات بوده است.

این مسئول توضیح داد: اصلاح نژاد مرغ بومی و اردک بومی نیز در حال انجام است، درخصوص بز هم باید گفت با انجام سنتز بز نسل اول آن را گذرانده‌ایم و می‌خواهیم روی نسل دوم آن کار کنیم و بعد از سه نسل از تولد این نژاد ژن‌های پدر و مادری تثبیت می‌شوند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره با اینکه نزدیک به ۱۸ گونه دام در معرض انقراض هستند، گفت: در این راستا فاز اول شناسایی و ثبت این گونه‌ها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد، ما با استفاده از روش‌های علمی در صدد تکثیر این گونه‌ها هستیم.

اسماعیل خانیان گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این مؤسسه هویت گذاری دام‌های بومی برای ثبت آنها و جلوگیری از قاچاق آنها است و این اقدام در حفظ حفظ ژنتیک و اقتصاد دامپروری در کشور نقش بسزایی دارد.

46

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها