شما به طور جدی نفخ کرده اید، بد خلق و خسته هستید. شما گرفتگی های سختی را تجربه کرده اید. به عبارت دیگر، از تمام نشانه های کلاسیک پریودی رنج می برید. نگران نباشید دلایل متعددی وجود دارد که شما درد های پریودی را تجربه کرده اید اما پریود نشده اید.

“تغییرات هورمونی مربوط به تخمک گذاری ممکن است بر برخی از مسیرهای مشابه مغز که تحت تاثیر بیماری ها هستند تأثیر بگذارد و باعث ایجاد تغییرات خلقی شود که مشابه پریودی است اما مربوط به تخمک گذاری نیست”.

علاوه بر این، برخی از اختلالات فیزیکی در رحم و تخمدان نیز می تواند موجب درد و گرفتگی عضلانی شود که مانند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی احساس می شود.

در حالی که پریود نشدن نگران کننده نیست، اگر تب، تهوع و استفراغ شدید و یا دردی دارید که نمی توانید با داروهای ساده بدون نسخه کنترل کنید و یا دردی دارید که در عرض یک هفته بهبود نمی یابد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که سه بار پشت سر هم پریودی شما رخ نداد باید به پزشک مراجعه کنید.

عامل ایجاد کننده درد شکم و عدم پریودی

عواملی که باعث ایجاد گرفتگی های مشابه پریودی می شوند:

۱٫ عدم تخمک گذاری

هر چند وقت یک بار، بدن شما دچار تغییرات هورمونی مرتبط با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) می شود، اما اگر در همان ماه تخمک گذاری نداشته باشید، پریودی نخواهید شد. 

۲٫ بارداری

اگر در ماه گذشته رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و در مورد مصرف قرصهای پیشگیری کم توجه بوده اید باید تست بارداری انجام دهید. بسیاری از علائم بارداری زودرس، از جمله حساسیت سینه، نوسانات خلقی، خستگی و گرفتگی، همانهایی هستند که قبل و در طی پریودی خود تجربه می کنید.

۳٫ بیماری تیروئید

تیروئید شما، یک غده پروانه ای کوچک در گردن است که بسیاری از عملکردهای بدن شما را تنظیم می کند، از جمله متابولیسم و چرخه های پریودی. اگر تیروئید شما بی نظم عمل کند، چرخه های شما بی نظم می شوند. نتیجه: ممکن است فاصله پریودی های شما طولانی شود و در عین حال گرفتگی های پریودی را تجربه کنید. پریودی از دست رفته می تواند نشانه ای از سرطان تخمدان باشد.

از آنجایی که تیروئید شما عملکرد مغز را تنظیم می کند، تغییرات خلقی که فکر می کنید مربوط به PMS بوده است به عملکرد عصبی شما مرتبط می شود. لکه بینی یا گرفتگی عضلانی ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا پوشش رحم شما ساخته شده است اما فرو نریخته است زیرا شما تخمک گذاری نمی کنید.

اگر در معرض علائم دیگری از بیماری تیروئید هستید، از جمله کاهش وزن یا افزایش وزن ناگهانی غیر قابل توضیح، لرز، تپش قلب یا خستگی، به پزشک مراجعه کنید.

۴٫ روش های کنترل بارداری هورمونی

یکی از عوارض جانبی بسیار رایج IUD های هورمونی، قطع پریودی است. این به این دلیل است که این دستگاه پوشش رحم را نازک کرده بنابراین چیزی برای فرو ریختن وجود ندارد.

۵٫ استرس

استرس یک دلیل شگفت انگیز برای قطع پریودی است. استرس سطح کورتیزول شما را افزایش می دهد که بر تعادل هورمون شما تأثیر می گذارد، از جمله هورمون هایی که تخمدان ها و رحم را تنظیم می کنند. امتحانات، مرگ و میر و حتی شکست در روابط عاطفی حوادث ناشی از استرس بزرگی است که می تواند باعث قطع پریودی شود. 

۶٫ سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

قطع مکرر پریودی می تواند توسط PCOS ایجاد شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که در آن بیمار دارای مقدار زیادی حد آندروژن است. آندروژن مواد شیمیایی در بدن هستند که عملکرد تخمدان، رشد مو، افزایش وزن و حساسیت به انسولین را تحت تاثیر قرار می دهند. حدود ۲۰ درصد زنان مبتلا به PCOS هستند.

PCOS می تواند منجر به چرخه های بدون تخمک گذاری و لکه بینی نامنظم شود. این مسئله معمولا باعث می شود کیست در تخمدان رشد کند، که اگر آنها پاره شوند، می تواند باعث درد لگنی شود که بسیار شبیه به گرفتگی های پریودی است.

تا ۲۰ درصد زنان در سراسر جهان توسط PCOS تحت تاثیر قرار می گیرند، و زنان دارای اضافه وزن یا افرادی که مادر یا خواهر آن ها دچار این مشکل شده اند بیشتر تحت تاثیر این بیماری هستند. اگر فکر می کنید از PCOS رنج می برید، با پزشک خود مشورت کنید. 

۷٫ پولیپ رحم

ممکن است پولیپ همراه با کولون ایجاد شود، اما همان تومورهای خوش خیم کوچک می تواند در رحم شما رشد کند. این رشد بیش از حد پوشش رحم است (تشخیص پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم). پولیپ ها در رحم شما می توانند باعث ناراحتی پریودی شوند. از آنجایی که پولیپ ها می توانند باردار شدن را سخت تر کنند و خطر سرطان رحم وجود دارد، پزشک آنها را حذف می کند. اغلب این کار با یک روش نسبتا ساده به نام هیستروسکوپی انجام می شود. در طی هیستروسکوپی دکتر یک لوله طولانی را از طریق مهبل و رحم وارد می کند. پزشک پولیپ را در طی این عمل برمیدارد.

۸٫ کیست تخمدان

هر ماه تخمدان ها برای آماده سازی تخمک گذاری چندین کیست دارند، اما فقط یک کیست تخمک را آزاد می کند. گرچه دیگران معمولا زمانی از بین می روند، گاهی اوقات یک کیست تخمدان یا بیشتر در اطراف آنها قرار می گیرد.

۹٫ بیماری التهابی لگن (PID)

گرفتگی عضلانی علامت رایج بیماری التهابی لگن است که عفونت رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها است که معمولا هنگامی رخ می دهد که باکتری های منتقله از راه جنسی از واژن به اعضای تولید مثل شما پخش می شوند.

۱۰٫ عفونت های دستگاه ادراری (UTI)

یک علامت رایج از UTI، گرفتگی لگن است. علائم دیگر عبارتند از: تکرر ادرار و درد و سوزش ادرار، و همچنین خونریزی با ادرار. اگر فکر می کنید گرفتگی های شما ممکن است با عفونت ادراری مرتبط باشد، به متخصص مراجعه کنید؛ درمان نکردن این مشکل می تواند به عفونت کلیوی تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

۱۱٫ Mittelschmerz

اگر در معرض گرفتگی شبیه PMS ، نفخ و حساسیت سینه قرار داشتید، اما پریود نشدید، ممکن است زمان پریودی نرسیده باشد. برای درد متوسط،” “mittelschmerz” در نیمه راه چرخه پریودی شما در حدود روز ۱۴ اتفاق می افتد. این یک تجربه کاملا طبیعی است که حدود ۲۰ درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و این بدان معنا نیست که چیزی اشتباه است. از آنجایی که فقط تخمدانها انجام کارهای خود را انجام می دهند، برای جلوگیری از آن و انجام علائمی که در عرض یک یا دو روز اتفاق می افتد، نمی توانید کارب انجام دهید، اما اگر به شدت درد دارید یا علامتی از عفونت دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

۱۲٫ ورزش بیش از حد

ورزش منظم یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای کمک به مقابله با PMS انجام دهید، اما ورزش بیش از حد می تواند پریودی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث قطعی پریودی می شود.

۱۳٫ موقعیت های خاص جنسی

بدیهی است که چیزی بسیار لذت بخش نیز می تواند به درد منجر شود. تجربه درد یا گرفتگی بعد از رابطه جنسی کاملا طبیعی است. برخی از موقعیت های جنسی شناخته شده است که مرتبط به مهبل و ارگان های زن از جمله رحم و تخمدان می باشد. به عنوان مثال، سبک سگی باعثنفوذ عمیق تر می شود، اما می تواند باعث ناراحتی در بسیاری از زنان شود، در حالی که موقعیت مسیحی برای زنان بسیار ساده تر و راحت تر است. با شریک زندگی خود موقعیت هایی که برای بدن شما مناسب است را بررسی کنید.

۱۴٫ کیستیت بینابینی

این سندرم دردناک مثانه، که بیشتر بر زنان تاثیر می گذارد، می تواند باعث درد در ناحیه پایین شکم شود. همچنین این مشکل به عنوان “سندرم مثانه دردناک،” شناخته شده است که علائم کیستیت بینابینی شبیه به عفونت دستگاه ادراری است، از جمله درد لگن، درد در بین واژن و مقعد در زنان، درد در هنگام مقاربت، و تمایل شدید به ادرار کردن مداوم. علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست، اما ممکن است با نقص در پوشش محافظ (اپیتلیوم) مثانه، واکنش خود ایمنی، عفونت یا آلرژی در ارتباط است. همچنین ممکن است ارثی باشد.

۱۵٫ سقط جنین

سقط جنین بسیار شایع است. هر زن باردار ۲۵ درصد احتمال بروز سقط جنین را دارد. علائم سقط جنین ممکن است شامل گرفتگی شدید مانند قاعدگی باشد. اگر باردار هستید و گرفتگی شدید دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

۱۶٫ اندومتریوز

آندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافتی که به طور معمول داخل رحم رشد می کند، خارج از آن رشد کند، معمولا در ناحیه لگن، که می تواند باعث گرفتگی شدید شود. درد لگن همراه با آندومتریوز با درد منظم PMS متفاوت است، زیرا اغلب روزها یا هفته های قبل از گرفتگی معمول PMS رخ می دهد و ممکن است حتی بعد از گذشت پریودی شما به مدت چند روز ادامه پیدا کند. گرفتگی اندومتریوز نیز بدون علائم PMS دیگر مانند نوسانات خلقی است.

۱۷٫ سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

گرفتگی در قسمت پایین شکم شکایت رایج در زنان مبتلا به IBS است. اختلال روده ای با درد و ناراحتی ناگهانی شکم همراه با عادات تغییری روده در طی دوره حداقل سه ماه همراه است. اینها می توانند شامل یبوست، اسهال باشند.

۱۸٫ سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نسبتا نادر است و تنها در حدود ۲۲۰۰۰ زن در سال در ایالات متحده رخ می دهد، اما این یکی از کشنده ترین سرطان ها برای زنان است و سالانه حدود ۱۴۰۰۰ زن را می کشد.  قطع پریودی شایعترین نشانه سرطان تخمدان نیست. آن ها شامل نفخ شکم، مشکلات ادراری، کاهش وزن و درد هستند. بنابراین اگر پریودی شما به مدت سه ماه یا بیشتر قطع شد یا دیگر علائم مربوط به آن ها را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 www.womenshealthmag.com

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 18,884



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها