حتما بارها بارها شما تاخیر داشتن در پریود را تجربه داشته اید، اولین شک شما هم به بارداری میرود حتی اگر رابطه پرخطر و یا اقدام هم نداشته باشید. در این مقاله علت تاخیر و عقب افتادن پریود ذکر شده است.

علت های احتمالی تاخیر و عقب افتادن پریود

۱٫ کاهش وزن

اگر وزن زیاده از دست داده باشید، پریودی شما با تاخیر شروع می شود یا ممکن است پریود نشوید. BMI (شاخص توده بدن) زیر ۱۹ ایده آل به نظر می رسد اما اگر این کاهش ناگهانی اتفاق بیفتد، بدن شما شروع به ترس و اضطراب می کند و ممکن است پریودی شما از دست برود. برای پریود شدن، بدن نیاز به استروژن برای ایجاد پوشش رحم دارد. کاهش شدید وزن، مصرف کم کالری یا کم بودن فشار هیپوتالاموس، غده ای در مغز که مسئول تنظیم فرآیندهای مختلف بدن از جمله پریودی است، باعث می شود بدن شما استروژن مورد نیاز برای پریود شدن را آزاد نکند. در موارد شدید، افراد کم وزن به طور کلی تخمک گذاری نمی کنند. اگر فکر می کنید کاهش وزن باعث تاخیر در پریودی شما است، قطعا باید به پزشک مراجعه کنید.

۲٫ افزایش وزن

از سوی دیگر، داشتن اضافه وزن یا به دست آوردن مقدار زیادی وزن در مدت زمان کوتاه می تواند باعث شود بدن بیش از حد استروژن تولید کند. این مسئله باعث می شود ماهها تخمک گذاری نکنید و این امر باعث ضخیم شدن بیش از حد پوشش اندومتری و ناپایداری آن می شود. این مسئله باعث پریودی های سنگین یا نامنظم می شود. در اغلب موارد، اگر اضافه وزن دارید، کاهش چندین کیلو اضافی، باعث بازگشت و شروع پریودی می شود. اما اگر به هر حال مطمئن نیستید، مجددا به پزشک مراجعه کنید.

۳٫ اختلال در خوردن

اختلالات در خوردن مانند Anorexia Nervosa یا Bulimia Nervosa می تواند سطح استروژن را کاهش دهد و در نتیجه موجب توقف قاعدگی می شود.

۴٫ رژیم لاغری

حتی اگر وزن شما متوسط باشد، یک رژیم لاغری واقعی می تواند علت تاخیر در پریودی باشد. رژیم سالم برای چرخه سالم ضروری است بنابراین مطمئن شوید رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، پروتئین، فیبر و چربی های سالم است.

۵٫ ورزش بیش از حد

از دست دادن پریودی در واقع آمنوره نامیده می شود و دونده های ماراتن و دیگر مربیان استقامت، رقصنده های باله، ژیمناست ها و دیگر ورزشکاران حرفه ای معمولا دچار تاخیر در پریودی می شوند. اگر بیش از حد تمرین می کنید و کالری کمتری دریافت می کنید، یا اگر در حین ورزش دچار آسیب و بیماری می شوید، بدن شما به اندازه کافی استروژن تولید نمی کند و ممکن است پریود نشوید. 

۶٫ بیماری

اگر دچار سرماخوردگی، آنفولانزا یا بیماری دیگر باشید، ممکن است دچار تاخیر در پریودی شوید. این بدان معنی است که ممکن است اصلا پریود نشوید یا پریودی شما دیر شود. 

۷٫ فشار

هیپوتالاموس، هورمون تنظیم کننده، به شدت تحت تاثیر هورمون استرس، آدرنالین و کورتیزول قرار دارد. مرگ یک فرد دوست داشتنی، یک شغل جدید، یک شکست، یا هر رویداد دیگر در زندگی که موجب ایجاد استرس شود، می تواند پریودی شما را به تاخیر بیندازد. تا زمانی که مغز شما تشخیص ندهد که رویداد استرس زا تمام شده است، عملکرد بدن را به حالت عادی باز نمی گرداند.

۸٫ تغییر در برنامه

علاوه بر تنش، بدن ما واقعا تغییر را دوست ندارد. حتی تغییر چیزهای کوچک، مانند زمان بیدار شدن، تغییرات در کار، سفر و تغییر ساعت بدن، شروع کار جدید و … می تواند روی چرخه شما تاثیر بگذارد. این مسئله جای نگرانی ندارد. زیرا به محض اینکه بدن شما به شرایط عادت کند همه چیز به حالت عادی باز می گردد.

۹٫ مشکل هورمونی

تاخیر در پریود

ممکن است تغییری در میزان هورمون هایی که بدن برای تقویت قاعدگی نیاز دارد ایجاد شود.

۱۰٫ مشکلات تیروئید

تیروئید غده گردن است که هورمونها را کنترل می کند، متابولیسم را تنظیم می کند و با بسیاری از سیستم های دیگر بدن شما تعامل می کند تا مطمئن شود همه چیز در حال کنترل است. ناهنجاری های تیروئید مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می تواند باعث تغییر در پریودی شما شود. با پزشک خود مشورت کنید تا مسائل مربوط به تیروئید را رد کنید.

۱۱٫ مشکلات اندام لگنی

(الف) سندرم تخمدان پلی کیستیک

PCOS بیماری است که می تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان شود و مانع از وقوع تخمک گذاری می شود. این بیماری بر هورمون هایی که تخمک ها را آزاد می کنند تاثیر می گذارد و باعث می شود تخمک های باقی مانده در تخمدان قادر به باروری نباشند. با PCOS، سطوح استروژن، پروژسترون و تستوسترون شما از حد متعادل برخوردار نیستند. 

(ب) پرده بکارت بسته

اگر پرده بکارت بسته باشد پریودی اتفاق نمی افتد. بنابراین دهانه رحم توسط پرده پوشانده و مسدود شده است. در این صورت خون به عقب باز می گردد و در صورت عدم درمان باعث ایجاد عفونت می شود. این مشکل جدی است اما خوشبختانه تشخیص معمولا در سالهای اولیه نوجوانی اتفاق می افتد و تا زمانی که جراحی انجام نشود قرصی برای جلوگیری از خونریزی مصرف می شود.

(ج) سندرم آشرمن

سندرم آشرمن این یکی دیگر از نمونه های “بدون خروج” است که در آن خون به دام می افتد و این به دام افتادن به خاطر پرده بکارت نیست بلکه به خاطر بافت های زخم ادغام شده است. با این حال این وضعیت را نیز می توان با جراحی برطرف کرد.

(د) عوارض ناشی از دکتر

در موارد نادر، پزشک مقصر است. عوارض ناشی از دکتر زمانی است که جراحی رحم دارید (مثلا سقط جنین، حذف فیبروم ها یا تومورها و غیره) که باعث ایجاد زخم شده است. این زخم ها می توانند پس از جراحی باعث جلوگیری از جریان خون و انسداد دهانه رحم شوند.

۱۲٫ بیماری های مزمن

سلیاک یا لوپوس یا سایر بیماری های خود ایمنی می تواند باعث توقف پریودی شود. بیماری های مزمن مانند این معمولا با دسته ای از علائم و نشانه های دیگر به وجود می آیند، بنابراین اگر یک دوره از دست برود یا دیر یا زود شود باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۳٫ بیماریهای دیگر

دیابت، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کبد، سل و بیماری های دیگر می تواند گاهی اوقات بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد، اگرچه یک دوره از دست رفته نشانه ای از این بیماری ها نیست و ممکن است نگران کننده باشد.

۱۴٫ سایر بیمار های پزشکی

نگران نباشید، اما دلایل دیگر، کمی نادرتر می تواند باعث تاخیر در پریودی شود. از جلمه مشکلات ساختاری رحم، کیست ها یا تومورها. یک متخصص زنان می تواند شما را چک کند و به شما اطلاع دهد این موارد باعث تاخیر در پریودی شده است یا خیر.

۱۵٫ کنترل تولد

عقب افتادن پریود

انواع روش های پیشگیری از بارداری می توانند بر پریودی تاثیر بگذارند. مصرف قرص به طرز حیرت انگیزی می تواند عوارض جانبی بسیاری مانند جریان سبک و یا گاهی اوقات قطع جریان را به عنوان عوارض جانبی هورمونی، ایمپلنت یا تزریق به همراه داشته باشد. هنگامی که استفاده از روش ضد بارداری متوقف شود، پریودی به حالت عادی باز می گردد.

۱۶٫ دارو/ مواد مخدر

اگر داروی جدیدی مصرف کنید یا دوز دارو را تغییر دهید، پریودی شما تحت تاثیر قرار می گیرد. قرص اورژانسی نیز باعث تاخیر در پریودی می شود. سایر داروهایی که باعث تاخیر در پریودی می شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی درمانی. مصرف مواد مخدر نیز ممکن است بر پریودی شما تأثیر بگذارد. 

۱۷٫ شروع تازه پریودی

اگر به تازگی پریودی شما شروع شده است و نگران بی نظمی آن هستید، نگران نباشید. در ابتدا بی نظمی در پریودی کاملا طبیعی است زیرا بدن شما هنوز در تلاش است که به شرایط عادت کند. ممکن است حتی چند سال طول بکشد تا پریودی های شما منظم شود اما نگران نباشید! 

۱۸٫ یائسگی زودرس

میانگین سن یائسگی ۵۱ سال است. از دو تا هشت سال قبل از آن، مرحله پیش از یائسگی است که بدن به تدریج شروع به تولید کمتر استروژن می کند و به سمت یائسگی می رود. نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی زودرس، زمانی است که یک زن قبل از سن ۴۰ سالگی پریود نشود. داشتن جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی شکم یا لگن می تواند شما را در مراحل اولیه یائسگی قرار دهد.

۱۹٫ یائسگی واقعی

زنان حدود ۴۵-۵۵ سال به یائسگی نزدیک می شوند. تخمک گذاری به تدریج کاهش می یابد و سایر اندام های مربوط به تخمدان نیز فعالیت خود را از دست می دهند. 

۲۰ . اشتباه در محاسبات

چگونه پریودی خود را محاسبه میکنید؟ آیا ۲۸ روز را از شروع پریودی در نظر می گیرید؟ یا ۳ هفته از زمان پایان پریودی در نظر می گیرید؟ یا فقط یک ماه را محاسبه می کنید؟ چرخه قاعدگی متوسط ۲۸ روز است، اما برخی از خانم ها دوره ی ۳۱ روزه دارند و برخی دوره ی ۲۷ روزه دارند… این مسئله می تواند در طول سال تغییر کند (نحوه تعیین سن بارداری). بعضی از زنان حتی چرخه دائمی نامنظم دارند؛ ۳ هفته تا یک دوره و سپس ۵ هفته برای دوره بعدی. 

۲۱٫ شیردهی

پرولاکتین، هورمون مسئول تولید شیر مادر، مانع از تخمک گذاری می شود و امکان دارد در طول شیردهی پریودی به طور کامل متوقف باشد. پریودی معمولا ۶-۸ هفته پس از زایمان به حالت عادی بازمی گردد اما اگر ۳ ماه گذشت و هنوز پریود نشدید، به پزشک مراجعه کنید. اما برای تولید پرولاکتین نیاز به شیردهی ندارید. اگر شیردهی انجام نمی دهید و متوجه شدید سینه های شما نشت می کنند، به پزشک مراجعه کنید. اگر چه این مسئله بسیار خوشایند نیست، اما مشکل بزرگی نیست و معمولا با دارو درمان می شود.

   graziadaily.co.uk

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 150



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها