به گزارش بخش اجتماعی سایت ، دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمراسم افتتاحیه سومین کنگره بین المللی وپانزدهمین کنگره ملی تغذیه که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری این رویداد مهم فرصت ارزشمندی است تا بتوانیم از دستاوردها و یافته‌های علمی و کاربردی آن جهت ارتقاء سلامت تغذیه بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه تغذیه و غذا در توسعه و پایداری جوامع یکی از مهمترین مسائلی که به آن توجه می‌شود، گفت: بحث تغذیه در سراسر دنیا بحث مهمی است، تا جائیکه حوادثی که در دنیا رخ می‌دهد تغذیه و در ادامه آن سلامتی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر رییسی افزود: جای تأسف است که کودکان یمنی تحت تاثیر جنگی تحمیلی و خانمان سوز به شدت تحت فشار هستند، تصاویری که از کودکان یمنی منتشر می‌شود بسیار دلخراش است و بیانگر این موضوع است که مردم این کشور با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ سلامت، بهداشت و تغذیه روبرو هستند. امیدوارم بی عدالتی و مشکلاتی که ناشی از زیاده خواهی استکبار جهانی است برچیده شود و سازمانها و مسئولان بین المللی به وظایف خود عمل کنند.

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت اهمیت ارتباط تغذیه و پیشرفت تکنولوژی را مورد توجه قرار داد و افزود: امروزه بسیاری از تکنولوژی‌ها به دلیل اهمیت حوزه تغذیه ایجاد شده است. بنابراین پیشرفت تکنولوژی نقش مهم و موثری در را ستای کنترل، پیشگیری و بهبود سلامت تغذیه ایفا می‌کند.

۲۳ درصد مردم کشور دچار چاقی و اضافه وزن هستند

وی بیماریها و سلامت مرتبط با تغذیه را از جمله مهمترین چالشهای این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: ۲۳ درصد مردم کشور ما دچار چاقی و اضافه وزن هستند، این عدد بالایی است و از طرفی گسترش و اشاعه فرهنگ غذایی ناسالم و ترویج استفاده از فست فودها زنگ خطر و هشدار جدی است که باید از سوی مسئولان و مردم بیش از پیش به آن توجه شود.

بیماری های غیرواگیر، مسئول ۸۲ درصد مرگ و میرها

به گفته دکتر علیرضا رییسی، طبق آمار استخراج شده تا سال ۱۳۹۵ مسئول ۷۶ درصد مرگ و میرها بیماریهای غیرواگیر بوده اند و این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۸۲ درصد در سطح کشور افزایش یافته است. ۳۸۰ هزار مرگ در سراسر کشور که ۸۲ درصد آن مربوط به بیماریهای غیر واگیر است، بسیارعدد بالایی است.

وی ادامه داد: در کشور ما ۲.۵ دصد مردم دچار دیابت و ۲۷ درصد از پرفشاری خون رنج می برند و این درحالی است که مردم ما ۲ تا ۲.۵ برابر نمک اضافه دریافت می کنند. همچنین ۵۰ درصد افراد بالای ۵۵ سال دارای بیماری فشارخون هستند که نیمی از این تعداد حتی از بیماری خود اطلاع ندارند.

اصلاح سبک زندگی مردم لازمه ارتقای سلامت در جامعه است

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به این مطلب که بهبود و اصلاح سبک زندگی مردم لازمه ارتقای سلامت در جامعه است گفت: خبر خوب این است که بیش از ۷۰ درصد از بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و دیابت تیپ دو از طریق اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری و کنترل است. ۳۰ درصد سرطانها نیز با روشهای اصلاح تغذیه قابل کنترل هستند، بنابراین تغییر ذائقه مردم در جامعه و از داخل خانه‌ها ایجاد شده و برای اصلاح آن باید سبک زندگی مردم را بهبود داد و این لازمه ارتقای سلامت در جامعه است.

وی اجرای طرح موفق غنی‌سازی آرد نانوایی‌ها به منظور رفع و کنترل کم‌خونی ناشی از فقر آهن و تامین ریزمغذی ها و همچنین غنی سازی شیر، آرد و روغن با ویتامین D در کشور را یکی از اقدامات حوزه سلامت ( phc ) ذکر کرد.

ارائه محصولات غذایی صنعتی ضمن کاهش نمک، چربی ترانس و قند، اعلام مواد غذایی آسیب رسان و ممنوعیت تبلیغات مواد غذایی مضر در رسانه ها و تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای سلامت تغذیه ای در سطح کشور بود که دکتر رییسی به آن اشاره کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از پژوهشهای موثر و علمی انجام شده در استانها و مناطق ناامن غذایی و بسیار ناامن غذایی در کشور خبر داد و تعامل و همکاری دستگاههای دولتی و غیردولتی را برای کاهش مشکلات تغذیه ای در کشور خواستار شد.

اجرای موفق طرح ارائه خدمات و مراقبت های تغذیه ای به تمامی اقشار جامعه

دکتر علیرضا رییسی در خصوص ارائه خدمات در قالب تامین عدالت در دسترسی به خدمات تغذیه ای در کل کشور اظهارکرد: در حال حاضر خدمات تغذیه ای در اقصی نقاط کشور خصوصا در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای بزرگ و کوچک و در نهایت کل کشور برای اقشار مختلف جامعه به خصوص گروه های آسیب پذیر مثل کودکان، زنان باردار و شیرده و نوجوانان از طریق کارکنان بهداشتی و کارشناسان تغذیه که در شبکه بهداشت و درمان کشور مشغول به فعالیت هستند، به صورت رایگان ارائه می شود.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که طی اجرای طرح ارائه خدمات و مراقبت های تغذیه ای به تمام افراد و اقشار جامعه، توفیقات بزرگی به دست آمده است و لازم است تا این موضوع به صورت منسجم تر و مستمر دنبال شود.

دکتر علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود هدف اصلی مجموعه بهداشت کشور در زمینه اصلاح شیوه تغذیه را ارتقاء سلامت جامعه و کنترل بیماریهای غیرواگیر با دیدگاه سیستماتیک ذکر کرد. /ایسنا

ملی پوش استقلال به جرم قتل مجرم شناخته شد

این خبر ۲۳ درصد ایرانی‌ها دچار چاقی و اضافه وزن هستند اولین بار در و مهم. پدیدار شد.

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 58



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها