صدای شکم یا روده به صدایی که در داخل روده کوچک و روده ساخته می شود، معمولا در طی هضم، گفته می شود. این صدا شبیه به صدای آب در لوله است. صدای شکم معمولا یک اتفاق طبیعی است. با این حال، صداهای فراوان و غالبا بلند و یا عدم وجود صداهای شکم ممکن است یک وضعیت اساسی در سیستم گوارش باشد. در این مقاله درباره صدای شکم بطور کامل می خوانید:

علائم صداهای شکم چیست؟

علت صداهای شکم چیست؟

برای صداهای شکم چه آزمایشاتی باید انجام شود؟

درمان صداهای شکم چیست؟


علائم صداهای شکم چیست؟

صداهای شکم صداهایی است که توسط روده ایجاد می شود. آنها ممکن است با کلمات زیر شرح داده شوند:

  •  غرغره کردن
  •  غریدن
  •  غرغر کردن
  •  صداهای بلند 

علائم همراه با صدای شکم

صداهای شکم به تنهایی معمولا باعث نگرانی نمی شوند. با این وجود، حضور سایر علائم همراه با صداها ممکن است یک بیماری زمینه ای باشد. این علائم عبارتند از:

  •  گاز اضافی
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  •  اسهال مکرر
  • یبوست
  •  مدفوع خونین
  •  سوزش سر دل، که به درمان بدون تجویز پزشک پاسخ نمی دهد
  •  کاهش وزن ناگهانی 
  •  احساس سیری

اگر در معرض این علائم یا درد شکم هستید، با پزشک خود مشورت کنید. مراقبت های پزشکی بلافاصله می تواند به شما در اجتناب از عوارض بالقوه جدی کمک کند.


علت صداهای شکم چیست؟

صداهای شکمی که می شنوید به احتمال زیاد مربوط به حرکت مواد غذایی، مایعات، آب و هوا از طریق روده است. هنگامی که روده شما غذا را پردازش می کند، شکم شما ممکن است غرغر کند. دیواره های دستگاه گوارش اغلب از عضله تشکیل شده است. وقتی غذا می خورید، دیوارها منقبض می شوند و غذا را از طریق روده حرکت می دهند، بنابراین می توان آن را هضم کرد. این پروسه پریستالیس نامیده می شود. پریستالیس عموما مسئول صدای غرغر است که بعد از غذا می شنوید. این صدا می تواند چند ساعت پس از غذا خوردن و حتی در شب زمانی که شما در حال تلاش برای خواب هستید رخ دهد.

گرسنگی نیز می تواند باعث ایجاد صداهای شکم شود. بر اساس یک مقاله منتشر شده توسط درمانگاه های غدد درون ریز و متابولیسم آمریکای شمالی، هنگامی که گرسنه هستید، مواد مغذی شبیه به هورمون در مغز میل به غذا خوردن را فعال می کنند و سپس سیگنال هایی را به روده و معده می فرستند. در نتیجه، ماهیچه های سیستم گوارشی منقبض می شوند و باعث ایجاد صدا می شوند.

صداهای شکم به دسته طبیعی، بیش فعال یا صداهای خفیف طبقه بندی شوند. صداهای خفیف نشان دهنده فعالیت روده ای کم هستند. از سوی دیگر، صداهای بیش از حد روده به صداهای بلندتر مربوط به افزایش فعالیت روده می شود که توسط دیگران شنیده می شود. آنها اغلب پس از خوردن غذا یا زمانی که اسهال هستید، شنیده می شوند.

در حالی که صداهای خفیف و بیش فعال روده طبیعی هستند، تجربه های مکرر و وجود سایر علائم غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

سایر علل صدای شکم

اکثر صدای روده به علت هضم نرمال است، اما صداهای شکم همراه با علائم ممکن است به علت بیماری جدیتری یا استفاده از داروهای خاص باشد. صداهای بلند، خفیف و یا حرکت روده بدون صدا ممکن است به شرایط زیر مربوط باشد:

  1.  تروما
  2.  عفونت در دستگاه گوارش
  3. فتق، زمانی است که بخشی از یک عضو یا بافت دیگر از طریق یک ناحیه ضعیف عضله دیواره شکم هل داده می شود
  4.  لخته خون یا جریان خون پایین به روده
  5.  سطح پتاسیم خون غیر طبیعی
  6.  میزان کلسیم خون غیر طبیعی
  7.  تومور
  8.  انسداد روده 
  9.  کاهش موقت حرکت روده 

سایر علل صداهای بیش فعال در روده عبارتند از:

  1.  زخم خونریزی
  2. حساسیت غذایی
  3.  عفونت هایی که منجر به التهاب یا اسهال می شوند
  4.  مصرف ملین
  5.  خونریزی در دستگاه گوارش
  6.  بیماری التهابی روده، به ویژه بیماری کرون

علل صداهای ضعیف شکم یا عدم وجود صداهای روده عبارتند از:

  1. زخم های سوراخ شده
  2.  داروهای خاص، مانند کدئین
  3. بیهوشی عمومی
  4.  جراحی شکمی
  5.  آسیب رادیواکتیو
  6.  آسیب به روده
  7.  انسداد جزئی یا کامل روده ها
  8.  عفونت حفره شکمی یا پریتونیت

برای صداهای شکم چه آزمایشاتی باید انجام شود؟

اگر صداهای غیر طبیعی شکم با علائم دیگر رخ دهند، پزشک چندین آزمایش را برای تشخیص علت زمینه انجام می دهد. پزشک ممکن است با بررسی سابقه پزشکی و چند سوال در مورد فرکانس و شدت علائم شما شروع کند. آنها همچنین از استتوسکوپ برای گوش دادن به صداهای غیرطبیعی روده استفاده می کنند. انسداد روده معمولا صداهای بسیار بلند را تولید می کند. این صداها اغلب بدون استفاده از استتوسکوپ شنیده می شود. پزشک همچنین ممکن است برخی از آزمایشات زیر را انجام دهد:

۱- سی تی اسکن

برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از ناحیه شکمی مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- آندوسکوپی

یک آزمایش است که از یک دوربین متصل به یک لوله کوچک و انعطاف پذیر برای گرفتن تصاویر در معده یا روده استفاده می کند. 

۳-  آزمایش های خون

برای جلوگیری از عفونت، التهاب یا آسیب اندام استفاده می شود.


درمان صداهای شکم چیست؟

درمان به علت علائم شما بستگی دارد. صداهای طبیعی شکم نیازی به درمان ندارد. ممکن است بخواهید میزان مصرف غذاهایی که گاز تولید می کنند را محدود کنید. این غذاها عبارتند از:

  •  میوه ها
  • لوبیا
  •  شیرین کننده های مصنوعی
  • نوشیدنی های گازدار
  •  محصولات کامل دانه
  • سبزیجات خاصی مانند کلم، تخمهای بروکسل و کلم بروکلی

در صورت عدم تحمل لاکتوز از لبنیات اجتناب کنید. قورت دادن هوا با خوردن سریع غذا، نوشیدن دلستر یا آدامس جویدن نیز می تواند به تشکیل هوا بیش از حد در دستگاه گوارش شما منجر شود. پروبیوتیک ها ممکن است برای کاهش صدای روده مفید باشد اما فقط در افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند مناسب می باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که اکثر این صداها فقط می توانند توسط شما شنیده شوند. اکثر افراد دیگر از آنها بی اطلاع هستند.

صداهای شکم و بیماری های اورژانسی پزشکی

اگر نشانه هایی از یک مشکل اورژانس پزشکی مانند خونریزی، آسیب روده یا انسداد شدید داشته باشید، باید برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شوید. در بیمارستان، یک لوله از طریق دهان یا بینی وارد معده یا روده می شود. معمولا قادر به خوردن یا نوشیدن چیزی نخواهید بود تا اجازه دهید روده شما استراحت کند.

برای برخی از افراد، دریافت مایعات توسط رگ و اجازه دادن به سیستم روده برای استراحت به اندازه کافی برای درمان مشکل خواهد بود. سایر افراد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر شما یک عفونت جدی یا آسیب روده دارید یا اگر روده کاملا مسدود شده باشد، ممکن است به منظور جبران مشکل و درمان هر گونه آسیب، به عمل جراحی نیاز داشته باشید. داروهایی برای بیماری های معینی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو وجود دارد. اگر یکی از این بیماری ها تشخیص داده شده باشد، پزشک دارو تجویز می کند.

خلاصه

صداهای شکم به شدت مشکل بستگی دارد. در اغلب موارد، صداهای سیستم گوارش شما طبیعی هستند و نباید باعث نگرانی شوند. اگر صداهای شکم شما به نظر غیرعادی یا همراه با نشانه های دیگر باشند، به مراقبت های پزشکی به منظور کاهش خطر عوارض نیاز دارید.

در موارد نادر، عوارض خاصی درمان نشده ممکن است خطرناک باشد. انسداد روده ای، به ویژه، می تواند خطرناک باشد. اگر انسداد باعث شود خون به بخشی از روده نرسد، انسداد می تواند به مرگ بافت منجر شود. هر گونه پارگی در معده یا دیواره روده می تواند منجر به عفونت در حفره شکم شود. این حالت می تواند مرگبار باشد. سایر شرایط و بیماریها مانند تومور یا بیماری کرون ممکن است نیاز به درمان و نظارت طولانی مدت داشته باشد.

www.healthline.com

drsalamat • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 4,980



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها