احمد شایگان اظهارداشت: جوش شیرین، جوهر قند و ویتامین C  از جمله موادی هستند که به عنوان افزودنی غیرمجاز در نان استفاده می شود و برهمین اساس نظارت بر فعالیت نانوایی های البرز تشدید شده است.
در صورتی که از نان نمونه‌برداری  و وجود  مواد افزودنی در آن اثبات شود واحد صنفی به مراجع قضایی استان معرفی خواهد شد.
شایگان با اشاره به اینکه جوهر قند یکی از مواد مضر برای سلامتی مردم شناخته شده،  اظهارداشت: در واقع کاربرد این ماده سفید کنندگی لباس و صنعتی است و درصد کمی از آن در کارخانه های استفاده می شود که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.
کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شرق کرج  گفت:  یکی از عواملی که سبب کاهش افزودنی های غیرمجاز در نانوایی ها می شود افزایش دانش واحد های صنفی نانوایی درزمینه  پخت نان سنتی  است، نحوه پخت نان‌های سنتی اجازه استفاده از مواد افزودنی غیرمجاز مانند، ‌جوش شیرین،‌ جوهر قند و یا قرض ویتامین C را نمی‌دهد.
وی افزود: امسال ۲۴۹ نمونه  از پخت واحد های صنفی نانوایی در البرز  نمونه برداری شده که ۶۱ مورد مشکل داشت که با واحد های صنفی  متخلف برخورد قضایی صورت گرفته است.
این مسوول بیان داشت: افزودنی های غیر مجاز  بیشتر در نان لواش و تافتون  به کار برده می شود، نان بربری و سپس سنگک نیز مواردی وجود داشته که  ازافزودنی های غیر مجاز مانند جوش شیرین، جوهر قند و ویتامین C استفاده شده است.
اغلب نانوایی های استان میز متحرک برای خنک کردن نان دارند
شایگان با بیان اینکه میزهای ثابت در خارج از واحد های صنفی نانوایی ممکن است  توسط حیواناتی مانند سگ،‌ گربه، موش  و..  غیر بهداشتیشود،‌افزود:  قرار دادن این میزها در خارج نانوایی ها ، احتمال آلودگی ها آنها بر اثر تماس سگ های ولگرد ، گربه ها و سایر جانوران را  افزایش می دهد.
 کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شرق کرج با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی نظارت مستمر بر بهداشت واحد های صنفی نانوایی دارد،‌گفت: اغلب نانوایی های استان میزهای متحرک برای خنک کردن نان دارند.
وی ادامه داد: در صورتی که برخی از نانوایی ها میز متحرک برای خنک کردن نان نداشته باشندو به تکریم ارباب رجوع و مشتریان توجه نکنند،‌ اخطار و تذکر خواهند گرفت.
تا کنون نیز تعدادی از واحد های صنفی به خاطر این موضوع اخطار گرفته اند.
در کلانشهر کرج حدود یک هزارو ۲۰۰ واحد صنفی نانوایی و در کل استان البرز بیش از ۲ هزار واحد صنفی نانوایی مشغول فعالیت هستند.

46

hotnewsسایر4 سال پیش • dahio.com • 7

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها