گاهی اوقات درد کمر در سمت راست به علت درد عضلانی ایجاد می شود. گاهی نیز این درد هیچ ارتباطی با کمر ندارد. به استثنای کلیه ها، اکثر اندام های داخلی در جلوی بدن قرار می گیرند، اما این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند باعث درد در کمر شوند. برخی از این ساختارهای داخلی، از جمله تخمدان، روده و آپاندیس، انتهای عصب را با بافت و رباط پشت به اشتراک می گذارند. هنگامی که در یکی از این اندامها درد دارید، این درد می توانید به یکی از بافت ها یا رباط ها که سر یک عصب را به اشتراک می گذارد، اشاره داشته باشد. اگر ساختار در قسمت پایین بدن واقع شده باشد، ممکن است درد در سمت راست پایین کمر نیز وجود داشته باشد.

آیا درد پهلو سمت راست یک مشکل اورژانسی است؟

در اکثر موارد درد پهلو سمت راست اورژانسی نیست. با این وجود، اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، برای دریافت کمک فوری به پزشک مراجعه کنید:

  •  درد بسیار شدید که زندگی روزمره شما را مختل می کند
  •  درد شدید و ناگهانی
  •  درد شدید همراه با علائم دیگر مانند بی اختیاری، تب، حالت تهوع یا استفراغ

علت درد پهلو سمت راست چیست؟

۱- مشکلات عضله پشت یا ستون فقرات

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ( NINDS)،  درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در برخی موارد در زندگی خود دچار کمردرد خواهند شد. بیشتر این درد ناشی از مشکلات مکانیکی است، مانند:

  •  کشش بیش از حد و یا پاره شدن رباط به علت برداشتن سنگینی
  •  دژنراسیون دیسک نخاعی به علت پیری و یا سایش طبیعی و پارگی
  •  تنگی عضلات ناشی از وضعیت نامناسب

درمان بستگی به علت و شدت بیماری شما دارد. پزشک ممکن است ابتدا فیزیوتراپی یا دارو برای کاهش التهاب توصیه کند. اگر این روش ها موثر نباشد یا وضعیت شما بدتر شود، پزشک عمل جراحی را توصیه می کند.

۲- مشکلات کلیوی

کلیه ها در هر دو طرف ستون فقرات، زیر رگها قرار دارند. کلیه سمت راست کمی پایین تر از چپ است، و این باعث می شود در صورت عفونت بیشتر منجر به کمر درد و التهاب شود. مشکلات کلیوی کلیه شامل سنگ کلیه و عفونت کلیه است.

۳- سنگ کلیه

علت درد پهلو سمت راست

سنگهای کلیه، ساختارهای جامد و حباب مانند ساخته شده از مواد معدنی و نمک های اضافی هستند که معمولا در ادرار یافت می شوند. هنگامی که این سنگ ها در مثانه قرار می گیرند باعث درد شدید و گرفتگی در ناحیه کمر، شکم و کشاله ران می شوند. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند.

با حرکت سنگ کلیه، درد ایجاد می شود. علائم دیگر شامل درد همراه با ادرار است. همچنین ممکن است به طور کامل نتوانید مثانه را تخلیه کنید، و یا مقدار کمی ادرار در هنگام ادرار تولید شود. ادرار ممکن است به علت برش بافت مجاری ادرار در اثر حرکت سنگ همراه با خونریزی باشد. برای درمان، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  •  داروهایی که به شل شدن عضلات مجاری ادراری کمک می کنند باعث می شود سنگ آسان تر عبور کند و دفع شود
  •  امواج لایت تریپسی (SWL)، که از امواج اشعه ایکس یا سونوگرافی برای شکستن سنگ استفاده می کند
  •  روش های جراحی برای برداشتن یا شکستن سنگ

۴- عفونت کلیه

شایع ترین علت عفونت های کلیه (برای عفونت کلیه چی بخوریم؟)، باکتری هایی مانند E.coli است که در روده شما زندگی می کند و از طریق مجاری ادرار به مثانه و کلیه ها منتقل می شود. علائم شبیه به عفونت های دیگر دستگاه ادراری هستند و عبارتند از:

  •  درد پشت و شکم
  •  سوزش ادرار
  •  احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  •  ادرار مات، تیره و یا بوی بد ادرار

هنگام عفونت کلیه خیلی بیمار می شوید و ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • تب
  •  لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ

آسیب دائمی کلیه و عفونت تهدید کننده حیات می تواند ناشی از عفونت کلیوی درمان نشده باشد، بنابراین اگر در معرض عفونت کلیوی هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک آنتی بیوتیک ها را برای مبارزه با باکتری ها تجویز می کند.

۵- آپاندیسی

آپاندیس شما یک لوله کوچک است که به روده بزرگ متصل است و در سمت راست پایین بدن قرار دارد. در حدود ۵ درصد از افراد، معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ سال، دچار آلودگی آپاندیس می شوند. این مشکل آپاندیسیت نامیده می شود.
این عفونت سبب آپاندیس می شود. شما ممکن است در شکم احساس پری داشته باشید یا شکم شما حساس باشد. این درد تا نزدیکی ناف گسترش می یابد و به تدریج به سمت راست منتقل می شود. درد اغلب با حرکت و یا با فشار دادن مناطق حساس بدتر می شود. درد همچنین می تواند به پشت و یا کشاله ران گسترش یابد.

علائم دیگر شامل حالت تهوع و استفراغ است.

اگر هر کدام از علائم آپاندیسیت را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر آپاندیس همچنان متورم شود (آپاندیس کدام سمت است؟)، ممکن است در نهایت سوراخ شده و محتوای آلوده آن در سراسر شکم گسترش یابد و این وضعیت تهدید کننده زندگی است.

درمان متعارف شامل جراحی برای برداشتن آپاندیس است. این درمان آپاندکتومی نامیده می شود و می توان آن را از طریق جراحی لاپاروسکوپی با حداقل عوارض انجام داد. در برخی موارد ممکن است آپاندیسیت را تنها با آنتی بیوتیک درمان کنید و ممکن است نیازی به عمل جراحی نداشته باشید. 

 www.healthline.com

منبع

شاید دیگر مطالب راهم دوست داشته باشید

نوشته ۵ علت درد پهلو سمت راست بهمراه درمان اولین بار در آموزش ، سلامت، مطالب سینما و فناوری. پدیدار شد.

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 27,732



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها