نازک شدن مو به ریزش کم تا متوسط موها اشاره دارد. بر خلاف ریزش مو، نازک شدن مو لزوما باعث کچلی نمی شود. با این وجود، باعث ایجاد لکه های نازک مو روی سر شما می شود. نازک شدن مو به تدریج اتفاق می افتد، به این معنی که وقت دارید علل را دقیقا مشخص کنید و بهترین روش های درمان را بیابید.

چه چیزی باعث نازک شدن مو می شود؟

نازک شدن مو ممکن است از عادت های شیوه زندگی، ژنتیک یا هر دو ناشی شود. برخی از بیماری ها نیز ممکن است منجر به نازک شدن مو شود. به گفته آکادمی آمریکایی پوست (AAD)، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ مو در روز کاملا طبیعی است. بیشتر از این ریزش به این معنی است که بیشتر از آنچه باید ریزش مو دارید. عادت های زندگی کلیدی برای کنترل نازک شدن مو است. این عادت عبارتند از:

علت نازک شدن موی سر

۱-  درمان بیش از حد مو

این درمان ها شامل استفاده بیش از حد از رنگ، نرم کننده ها و موارد دیگر است.

۲- استفاده از محصولات نامناسب مو، مانند اسپری های مو و ژل های نگهدارنده

رنگ موقت نیز می تواند برای موهای شما نامناسب باشد.

۳-  محکم بستن موها

محکم بستن مو باعث شکستن مو از فولیکول و ایجاد نقاط نازک با گذشت زمان می شود.

۴- ویتامین ها

آهن، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی در رژیم غذایی به اندازه کافی دریافت نکنید. این مواد به تولید طبیعی فولیکول های کمک می کنند.

۵-  تجربه استرس کنترل نشده

استرس به هورمون هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون استرس بیش از حد موهای جدید که در حال تلاش برای رشد از فولیکول های مو هستند را از بین می برد.

موهای نازک نیز ممکن است ارثی باشد. موارد زیر می تواند منجر به موهای نازک شود:

  •  زایمان 
  •  اجتناب از مصرف قرصهای ضدبارداری
  •  تغییرات هورمونی 
  • در زمان کوتاهی بیش از ۹ کیلوگرم از دست داده اید
  • برای یک بیماری خود ایمنی درمان شده اید
  •  کمبود سیستم ایمنی بدن داشته باشید
  •  اختلال پوستی یا عفونت داشته باشید

به ندرت، نازک شدن موها به دلیل موارد زیر است:

  •  کشیدن موها
  • اختلالات اشتها
  •  تب بالا

نازک شدن موها گاهی اوقات با آلوپسیا، که ریزش موی گسترده می باشد، اشتباه گرفته می شود. در حالی که نازک شدن مو در نهایت منجر به ریزش مو می شود، این دو موضوع لزوما یکسان نیستند. 

درمان خانگی نازک شدن موی سر

اغلب موارد نازک شدن مو در خانه قابل درمان است. ۱۲ گزینه زیر را در نظر بگیرید و قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک خود صحبت کنید.

۱٫ ماساژ پوستی

شاید ارزانترین روش ضخیم شدن موها ماساژ پوست سر باشد. این روش هیچ هزینه ای ندارد و عوارض جانبی نیز ندارد. هنگامی که موهای خود را شستید، به آرامی با نوک انگشتان خود پوست سر را فشار دهید تا جریان خون افزایش یابد. برای نتایج بهتر میتوانید از یک ماساژور پوست دستی استفاده کنید تا سلولهای مرده پوست نیز حذف شوند.

۲٫ روغن های اسانس

روغنهای اساسی مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی استخراج می شوند و عمدتا در آروماتراپی و به عنوان داروی جایگزین استفاده می شود. مطابق با تحقیقات درمانگاه Mayo، استفاده از روغن اسطوخودوس در برخی از افراد مبتلا به الگوی کچلی موفقیت آمیز بوده است. این روغن اغلب با روغن های دیگر همراه است، مانند رزماری و آویشن.

با این حال، شواهد کافی وجود ندارد که روغنهای ضروری بتوانند کچلی یا نازک شدن مو را درمان کنند. اگر تصمیم دارید از این درمان استفاده کنید، ابتدا مقدار کمی از روغن را بر روی بازو تست کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببیند واکنش بدن به روغن چگونه است. در صورت قرمزی، کهیر یا بثورات بدن واکنش آلرژیک نشان داده است.

۳٫ شامپوی نازک شدن مو

شامپوی نازک شدن مو به دو صورت عمل می کند. اول، چنین محصولاتی حجم موها را افزایش می دهند و باعث می شوند مو ضخیم تر به نظر برسد. این شامپو می تواند برای افرادی که دچار نازک شدن مو هستند یا به صورت طبیعی موهای نازکی دارند مفید باشد.

شامپو برای نازک شدن مو یا ریزش مو حاوی ویتامین ها و اسیدهای آمینه است که باعث می شود پوست سالم تر باشد و موهای بیشتری در طول زمان تولید کند. برای بدست آوردن بهترین نتایج، از این محصولات به صورت روزانه استفاده کنید. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد یک نسخه قوی از شامپوها بپرسید.

۴٫ مولتی ویتامین ها

موهای سالم به سلامت عمومی شما بستگی دارد. در موارد سوء تغذیه یا اختلالات غذایی، موهای جدید از فولیکول ها تولید نمی شوند. آزمایش خون به پزشک کمک می کند تشخیص دهد آیا دچار کمبود مواد مغذی هستید یا خیر.
اگر در چندین حوزه کلیدی دچار کمبود باشید، پزشک مولتی ویتامین روزانه تجویز می کند. موهای سالم نیاز به آهن، اسید فولیک و روی برای رشد و ضخامت و قوت دارند.

در صورت مصرف مواد مغذی، از مصرف هر گونه ویتامین اضافی بپرهیزید. این به این دلیل است که هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف مولتی ویتامین روند نازک شدن مو را معکوس می کند. علاوه بر این، دریافت بیش از حد مواد مغذی خاص باعث آسیب بیشتر می شود.

درمان نازک شدن موی سر

۵٫ مکمل اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای تولید سلول های جدید مهم است. در هنگام نازک شدن مو، اسید فولیک به فولیکول ها کمک می کند در مناطق کم مو، موهای جدید تولید کنند (بهترین زمان مصرف فولیک اسید در روز). با این حال، همانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی وجود ندارد که اسید فولیک باعث افزایش ضخامت موها می شود.

۶٫ بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7، یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در موادغذایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر یک رژیم متعادل داشته باشید، خیلی بعید است که کمبود بیوتین داشته باشید. با این حال، فرم های مکمل بیوتین در سال های اخیر افزایش یافته است.

در حالی که بیوتین باعث تجزیه آنزیم ها در بدن می شود، شواهد کمی وجود دارد که می تواند باعث کاهش نازک شدن مو شود. در صورت مصرف مکمل های ویتامین B-5 نباید بیوتین مصرف کنید. در صورتی که این مواد با هم مصرف شوند، می توانند اثر بخشی یکدیگر را کاهش دهند.

۷٫ اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ اسیدهای چرب ضروری هستند. این اسیدها توسط بدن انسان ساخته نمی شوند. مکمل امگا ۳ به بدن کمک می کند با التهاب مبارزه کند. ریزش موی دائمی ممکن است به التهاب مربوط باشد. از سوی دیگر، امگا ۶ برای سلامتی کلی پوست مهم است بنابراین برای پوست سر نیز مفید است.

روغنهای گیاهی اساسا منبع امگا ۶ هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی یافت می شوند. اگر به طور معمول این غذاها را مصرف نمی کنید، با پزشک خود صحبت کنید تا این مواد مغذی را از طریق مصرف مکمل کسب کنید.

۸٫ مینوکسیدیل

محلول مینوکسیدیل یا  Rogaine ، یک درمان ریزش مو است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. هنگامی که این ماده دوبار در روز به طور مستقیم بر روی پوست اعمال می شود، باعث افزایش ضخامت موها در نقاط کم مو یا کچل می شود. این محصول بسته به ترجیح شما به صورت مایع یا فوم در دسترس است.

طبق گفته پزشکان ظرف ۱۶ هفته تاثیر کامل خود را نشان میدهد. استفاده پیوسته این محصول برای دریافت نتایج مطلوب بسیار مهم است. تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن برخی از عوارض جانبی احتمالی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۹٫ اسپیرنولاکتون

قرص اسپیرنولاکتون  (Aldactone)برای افرادی که نازک شدن مو مرتبط با تولید آندروژن دارند، تجویز می شود. آلدکتون یک داروی ضد آندروژن نیز است. در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و ریزش موی مرتبط با نوسانات هورمونی کمک کند. برای تعیین این مورد، آزمایش خون لازم است.

۱۰٫ فیناستراید

فیناستراید (Propecia) یک داروی ریزش مو است. این دارو فقط برای مردان است. بر خلاف درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل، Propecia به عنوان یک قرص روزانه برای ریزش مو برای مردان می باشد. به علت عوارض جانبی جدی، زنان باید از این داروها اجتناب کنند، مخصوصا اگر حامله هستید یا شیردهی می کنید.

۱۱٫ کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها درمان های نسخه ای هستند که برای بیماری های مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، شرایط التهابی می تواند علائم مختلفی از قبیل ریزش مو را ایجاد کند.

۱۲٫ لیزر درمانی خانگی

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصین امراض پوست و سایر متخصصان پوست استفاده می شود. لیزر درمانی در خانه برای رشد دوباره مو در نظر گرفته شده است تا به افزایش ضخامت مو کمک کند. نتایج ممکن است چند ماه طول بکشد تا اثر کند.

بزرگترین معایب لیزر درمانی در خانه هزینه آن است. برخی از دستگاه ها صدها دلار فروخته می شوند و ممکن است کار نکنند. پیش از انجام چنین سرمایه گذاری بزرگی، با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه مقاله

در حالی که روند نازک شدن مو در ابتدا می تواند نگران کننده باشد، موضوعی قابل درمان است. طبق AAD، درمان می تواند ۶ تا ۹ ماه طول بکشد. با این حال، اگر همچنان ریزش مو را تجربه کردید، زمان آن رسیده است که با پزشک صحبت کنید. این مسئله به خصوص با افزایش نقاط و لکه های کچلی دیده می شود. پزشک می تواند به شما در تشخیص هر گونه بیماری ها و همچنین ارائه هر گونه دارو های مرتبط کمک کند. پیوند مو ممکن است گزینه دیگری برای آلوپسی پیشرفته باشد.

 www.healthline.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 94



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها