هنگامی که درد پشت کمر و معده همزمان اتفاق می افتد تجربه ترسناکی است. با این حال، شایع ترین علل درد پشت کمر و معده معمولا به خاطر بیماری بی ضرر و بی خطری است. اگر چه درد معده و پشت کمر علائم نسبتا رایجی هستند، اگر بیشتر از چند روز طول بکشد بهتر است به پزشک مراجعه شود.

اگر چه شایع ترین علل درد پشت کمر و معده نسبتا بی ضرر هستند، بعضی از دلایل معمول ممکن است تهدید کننده حیات باشند.

علل شایع درد پشت کمر و معده چیست؟

درد پشت کمر و معده ممکن است با هم رخ دهد، اما ممکن است همیشه با هم ارتباط نداشته باشد. علل شایع عبارتند از:

  1.  تغییرات هورمونی
  2. بارداری
  3.  صدمات پشت
  4.  مشکلات نفخ و دستگاه گوارش
  5. استرس
  6.  عفونت ادراری (UTI)

قبل از اینکه هر چیزی جدی شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۱- تغییرات هورمونی

هورمون ها پیام های شیمیایی بدن هستند. نوسانات سطح هورمون می توانند بر رفتار بدن تاثیر بگذارند. مرد و زن به تغییر هورمون آسیب پذیر هستند. بسیاری از زنان در طول یا بلافاصله قبل از پریودی، درد و یا گرفتگی عضلانی را تجربه می کنند. اگر علائم یک الگوی قابل پیش بینی را دنبال کنند و مشکلات جدی ایجاد نکنند، نگران کننده نیستند.

افرادی که از درمان هورمون جایگزین (HRT) استفاده می کنند نیز ممکن است نفخ و درد را تجربه کنند (تفسیر آزمایش خون هورمونی + زمان انجام آن). آنها باید با یک پزشک در مورد این علائم صحبت کنند.

۲- بارداری

گاهی اوقات بارداری باعث التهاب، یبوست و نفخ می شود. این مسئله به خصوص در اواخر بارداری که رحم شروع به فشردن اندام می کند دیده می شود. وزن اضافی در جلوی بدن نیز می تواند بر روی پشت و کمر تاثیر بگذارد. هر فردی که باردار است، باید به پزشک در مورد هر گونه علائمی که تجربه می کند، بگوید، زیرا هر گونه شرایط یا مشکلاتی که زنان باردار تجربه می کنند، ممکن است بر کودک تاثیر بگذارد.

اغلب علل نفخ و درد کمر در بارداری بی ضرر هستند و معمولا پس از زایمان برطرف می شوند.

۳- آسیب های پشت 

طیف وسیعی از آسیب های پشت، از درد و گرفتگی عضلانی جزئی و تنش ها تا آسیب های جدی مانند دیسک های فتق ممکن است باعث درد کمر شود. گاهی اوقات درد ناحیه دیسک به قسمت های دیگر بدن، از جمله شکم می رسد و می تواند احساسات غیر معمولی مانند نفخ را ایجاد کند.

۴- مشکلات نفخ و گوارشی (GI)

اغلب اوقات، نفخ بیش از یک ناراحتی جزئی است. با این حال، گاهی اوقات نفخ درد شدیدی ایجاد می کند که کل شکم را دربرمی گیرد. این درد می تواند به پشت منتقل شود و باعث درد کمر و نفخ شود. مشکلات جزئی گوارشی مثل ویروس معده ممکن است باعث درد شدید ناشی از نفخ شود.

گاهی، مسائل GI می تواند درد عضلانی ایجاد کند. این درد می تواند پس از تنش و فشاره وارده به روده یا استفراغ مکرر رخ دهد.

۵- استرس

استرس بدن فقط ذهن را تغییر نمی دهد. استرس شدید یا اضطراب میتواند باعث درد ناگهانی و ناراحتی معده، از جمله نفخ شود. اغلب درد پشت به علت استرس رخ می دهد. استرس ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. درد و نفخ معده در افراد مبتلا به استرس و همچنین افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع تر است.

۶- عفونت ادراری

 عفونت ادراری زمانی که به کلیه ها گسترش می یابد، می تواند درد کمر را ایجاد کند. UTI ها باعث تکرر ادرار می شود (نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری).  این احساس ممکن است مانند نفخ شکم، درد یا فشار احساس شود. عفونت شدید کلیه همچنین می تواند باعث استفراغ شود که منجر به نفخ می شود.

علل درد کمر و نفخ چیست؟

مسائل زیر نیز ممکن است باعث درد کمر و نفخ شود، اما بسیار کمتر معمول است:

علت درد کمر و معده درد

  •  صدمات و اختلالات ستون فقرات
  • سرطان پانکراس
  • اختلالات کبدی
  • آنوریسم آئورت شکمی
  •  اختلالات جدی دستگاه گوارش، مانند پریتونیت و انسداد روده

اگرچه این علل نادر هستند اما نیاز به درمان سریع دارند. هر کسی که درد شدیدی را تجربه می کند یا فکر می کند که در معرض خطر نادری قرار دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی برای درد معده و پشت کمر  باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد درد شدید داشته باشد یا چندین روز دردش طول بکشد، باید با پزشک مشورت کند. نفخ شکمی و درد کمر اغلب ناراحتی های جزئی است که به خودی خود برطرف می شود. در بسیاری از موارد، دو علامت غیر مرتبط هستند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به درد مزمن در ناحیه کمر به طور دوره ای نفخ را تجربه می کنند که شکم آنها را آسیب می زند و درد پشتشان بدتر می شود. اگر بعد از چند روز درد، درد برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. اگر موارد زیر را تجربه کردید باید به اورژانس مراجعه کنید:

  •  درد غیر قابل تحمل است و ناگهان می آید
  •  درد با خونریزی از رکتوم همراه است
  •  درد شدید مانند نارسایی کبدی وجود دارد
  •  به تازگی از آسیب جدی مانند آسیب نخاعی رنج برده اید
  •  تب همراه با درد دارید
  • درد بدتر می شود
  •  درد با درد پشت و یا معده متفاوت است

گزینه های درمان برای درد معده و پشت کمر

درمان بستگی به علت دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان عفونت ها و سایر علل

عفونت های باکتریایی، مانند UTIs و عفونت های کلیه، نیاز به آنتی بیوتیک دارند. آپاندیسیت و برخی دیگر علل تورم در حفره شکم ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. اگر حاملگی خارج رحمی علت ایجاد علائم باشد، حاملگی باید خارج شود.

درمان یک بیماری اساسی

درمان هر بیماری اساسی ضروری است. افراد مبتلا به نارسایی کبدی ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به داروهای انسولین یا دیابت داشته باشند.

اگر علت ناشناخته باشد چه می شود

قبل از اینکه پزشک بتواند درد را درمان کند، باید علت را تعیین کند. برای انجام این کار، پزشک سابقه کامل پزشکی را بررسی می کند، شکم را فشار می دهد، تست خون یا اسکن از پشت یا معده انجام میدهد.

درمانهای خانگی برای  درد معده و پشت کمر

نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است برای درمان نفخ مفید باشد. برخی از درمان های خانگی وجود دارد که فرد می تواند استفاده کند و درد و نفخ را کاهش دهد. با این حال، اگر علائم ناشی از یک وضعیت جدی مانند نارسایی کبدی باشد، قبل از تلاش برای هر گونه درمان خانگی، با پزشک صحبت کنید.  اگر مشکل جزئی باشد، مانند گاز یا ویروس معده، باید علائم در خانه مدیریت شود. استراتژی هایی که ممکن است کمک کنند عبارتند از:

  • مصرف داروهای ضد نفخ
  •  استفاده از پد گرم برای کمر یا معده
  •  نوشیدن مقدار زیادی آب
  • استراحت 
  •  تنفس عمیق
  •  ضد عفونی کننده بدون درد

اغلب موارد نفخ و دردکمر به خودی خود ناپدید می شوند. بعضی از مشکلات مانند عفونت کلیوی یا آپاندیسیت نیاز به درمان دارند، اما به راحتی می توانند با مراقبت های پزشکی درمان شوند. در بعضی موارد علائم مدیریتی نیاز به رویکرد مداوم دارد. سرطان، نارسایی کبدی و سایر اختلالات جدی سخت تر درمان می شوند. درمان در اوایل بیماری و مراقبت های پزشکی سریع، باعث بهبود سریع بیماری می شود.

 www.healthline.com

hotnewsسلامت5 سال پیش • dahio.com • 101



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها