محمد کاظمی گفت: افرادی که در خانواده درجه اول یک نفر به بیماری لوپوس مبتلا باشد، شانس بیشتری برای ابتلای به این بیماری دارند.
وی ادامه داد: این بیماری اغلب افرادی را که بین 15 تا 45 سال دارند، مبتلا می‌کند، ولی می‌تواند در حین دوران کودکی یا دیرتر نیز دیده شود.
کاظمی ادامه داد: لوپوس بیماریی است که سیستم ایمنی، بافت های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض کرده و به آن ها حمله می کند، بدن ما مواد خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را تشخیص داده و به وسیله گلبول‌های سفید و پادتن‌ها با آن ها مبارزه کرده و آن ها را نابود می‌کند که گاهی سیستم ایمنی، سلول‌های بدن را با مواد خارجی اشتباه گرفته و به آن ها حمله می‌کند. این روند باعث التهاب و آسیب به بافت‌های مختلف بدن می‌شود.

این پزشک اضافه کرد: لوپوس، قسمت‌های مختلف بدن شامل مفاصل، پوست، کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها، عروق خونی و مغز تحت تاثیر قرار می گیرند و علل آن هنوز ناشناخته است.
کاظمی با بیان اینکه لوپوس به شکل های مختلف در بدن ظاهر می شود، گفت: یک نوع لوپوس اریتماتو دیسکوئید است پوست را مبتلا می‌کند، در این وضعیت، لکه‌های قرمز با حاشیه برآمده ممکن است در صورت، سر یا جاهای دیگر بدن ظاهر شود و جای این لکه ها همیشه در پوست باقی می­ماند.
وی اضافه کرد: بیماری لوپوس که در اثر دارو بوجود می آید، شکل دیگری از لوپوس است، علائم این نوع بیماری با قطع دارو از بین می رود.
کاظمی گفت: لوپوس نوزادی نوع دیگری از این بیماری است که بسیار نادر بوده و نوزادان زنان مبتلا به لوپوس را مبتلا می‌کند، بسیاری از نشانه های لوپوس شبیه نشانه های دیگر بیماری‌ها بوده و نشانه های آن، از بیماری به بیمار دیگر و در یک بیمار، از زمانی به زمان دیگر متفاوت است که همین مساله تشخیص لوپوس را مشکل می‌کند.

این پزشک افزود: خستگی مفرط ، درد و تورم مفاصل ، تب بدون دلیل، لکه‌های پوستی ، مشکلات کلیه ، درد قفسه سینه، از دست دادن موها، حساسیت به نور خورشید، رنگ پریدگی یا بنفش شدن انگشتان دست و پا در اثر سرما و استرس، سردرد، گیجی، افسردگی و غش کردن از نشانه های لوپوس است. بیشتر بیماران مبتلا به لوپوس در طول دوره بیماری چندین مرتبه وارد دوره‌هایی از علائم می‌شوند که به آن دوره فعالیت بیماری می‌گویند و بعد، دوره‌های بهبودی را که به آن دوره‌ خاموشی گفته می شود تجربه می کنند.
کاظمی تاکید کرد: بیماری لوپوس درمان قطعی ندارد و پزشک معالج با تجویز دارو و طراحی برنامه های درمانی تلاش می کند تا دوره های فعالیت بیماری را به تاخیر بیندازد و از عوارض بیماری و داروها بکاهد.بسیاری از مردم با وجود لوپوس می‌توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند.

ویافزود: فرد مبتلا به لوپوس می تواند برای پیشگیری از عود بیماری زیاد در برابر نور خورشید قرار نگیرد، در برنامه روزانه زمان کافی برای استراحت داشته باشند و با ورزش، دارودرمانی، و آرمش روانی از استرس دوری کند.
کاظمی گفت: کار زیاد یا نداشتن استراحت کافی، استرس و شرایط بحرانی روحی، بارداری و زایمان و قطع ناگهانی داروها، لوپوس را تشدید می کند.
وی به مسئله حمایت از بیماران اشاره کرد و افزود: این حمایت می تواند از طرف فامیل، دوستان، متخصصان پزشکی، سازمانهای اجتماعی و گروه های حمایتی مختلف باشد و زنان مبتلا به لوپوس که قصد بارداری دارند باید قبل و در تمام طول بارداری، زیر نظر پزشک باشد.

۴۷۲۳۸

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 43



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها