ترجمه اختصاصی نوریاتو: پابلو پیکاسو به عنوان یکی از مهمترین هنرمندان قرن بیستم، سوژه کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی بوده است. این هنرمند معروف بیشترین بهره را از زندگی خودش برد و تا زمان مرگش در ۹۱ سالگی فعال و خلاق بود. پیکاسو که بیشتر به عنوان بنیانگذار سبک کوبیسم شناخته می‌شود، یک هنرمند قوی بوده است و دوره‌ها و سبک‌های متفاوتی داشته است. مانند دیگر نابغه‌ها زندگی شخصی او هم به اندازه آثار هنری وی جالب بوده است.

 

پیکاسو یک کودک نابغه بوده است و بازدهی هنری او در همان سنین جوانی نمایان شد. این هنرمند اسپانیایی که در سال ۱۸۸۱ به دنیا آمده بود به شدت تحت تاثیر دیگو والاسکز و فرانسیسکو گویا بود ولی بعدا به پاریس نقل مکان کرد. او بیشتر بزرگسالی‎‌اش را در فرانسه گذراند و تحت تاثیر هنرمندان و آثار هنری از سراسر دنیا بود. برای مثال می‌توان به کارهای پست امپرسیونیسم سزان یا مصنوعات آفریقایی که پیکاسو از آن‌ها الهام می‌گرفت اشاره کرد.

 

مطالعه بیشتر: نمادگرایی در هنر فریدا کالو

 

جزئیات محصورکننده زیادی از زندگی پیکاسو وجود دارد که به تقویت درک ما از آثار هنری او کمک می‌کند. اتفاقات زیادی در شکل‌گیری زندگی و میراث این هنرمند که شخص پیچیده‌ای بود تاثیر داشتند. برای اینکه به درک عمیق‌تری نسبت به این هنرمند برسید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با ۱۰ حقیقت از زندگی پیکاسو که تا به امروز نمی‌دانستید آشنا شوید.

 

آثار پیکاسو

پیکاسو و خواهرش لولا در سال ۱۸۸۹

 

 

۱.اسم پابلو پیکاسو طولانی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

 

پابلو پیکاسو اسم جالبی است ولی تلفظ اسم کامل این هنرمند، کار خیلی سختی است. اسم کامل او باپتایزد پابلو دیگو خوزه فرانسیسکو د پائولا خوان نپوموچنو ماریا د لوس رمدیوس کریپریانو د لا سانتیسیما ترینیداد مارتر پاتریشیو کلیتو رویز و پیکاسو است که متشکل از ۲۳ کلمه می‌باشد. این اسم‌ها اسم قدیس‌ها و افراد خانواده او هستند و نام خانوادگی او نیز از مادرش ماریا پیکاسو و لوپز گرفته شده است.

 

در توضیح انتخاب نام فامیلی مادرش او توضیح می‌دهد: “پیکاسو نسبت به رویز فامیلی عجیب‌تر و طنین‌اندازتری بود و احتمالا به همین خاطر من آن را انتخاب کرده‌ام. آیا می‌دانید من از چه چیز این فامیلی خوشم آمد؟ بدون شک دلیلش دو حرف S پشت سرهم است که در اسپانیا خیلی غیرمعمول بود. پیکاسو از ایتالیا نشات می‌گیرد و همانطور که می‌دانید اسم هر فرد از اهمیت بالایی برخوردار است. می‌توانید تصویر کنید که من خودم را رویز صدا کنم؟ پابلو رویز؟ دیگو خوزه رویز؟ یا خوان نپوموچین رویز؟”

 

مطالعه بیشتر: جادوی جنگل در تصاویر نیل بورنل

 

۲.اولین کلماتی که به زبان آورد آینده او را نشان می‌داد

 

در حالی که اولین کلمات هر بچه‌ای “مامان” یا “بابا” است، پیکاسو از بچگی یک هنرمند بود. مادر او می‌گوید اولین کلمه‌ی زندگی پیکاسو “Piz” بود که کوتاه شده کلمه اسپانیایی lápiz به معنای مداد است. جای تعجب نیست که خانواده او از بچگی آموزش هنر را برای او آغاز کردند.

 

کودکی پیکاسو
“گاوباز روی اسب” ، ۱۸۹۰

 

مطالعه بیشتر: هفتاد سال عکاسی دون مک کالین در تیت لندن

 

۳٫به عنوان یک نابغه خردسال، پیکاسو اولین نقاشی خودش را در ۹ سالگی تکمیل کرد

 

پدر پیکاسو خوزه روئیز و بلاسکو یک نقاش و معلم هنر بود که به زودی متوجه خاص بودن فرزندش شد. او آموزش هنری پیکاسو را هنگامی که او ۷ ساله بود شروع کرد. رویز یک مربی آکادمیک سخت‌گیر بود و باور داشت که هنرمندان باید با کپی کردن آثار استادان بزرگ و قالب‌های پلاستیکی و مدل‌های زنده آموزش ببینند. نقاشی‌های اولیه پیکاسو با مداد و نقاشی‌های رنگ روغن او نشان می‌دهد که او در بچگی چقدر مهارت داشته است.

 

اولین نقاشی او، گاوباز روی اسب درحالی تکمیل شد که او فقط ۹ سال سن داشت و در ۱۳ سالگی هم برای ورود به مدرسه هنرهای زیبای بارسلونا اقدام کرد. به طرز شگفت‌انگیزی او توانست آزمون ورودی سخت این مدرسه را که در حالت عادی یک ماه طول می‌کشید را در یک هفته تکمیل کند.

 

 ۴٫پدر او پس از دیدن استعداد پیکاسو نقاشی را کنار گذاشت

 

مطالعه بیشتر: نمایش چهره بازیگران توسط شهاب جعفرنژاد

 

با اینکه پدر پیکاسو یک هنرمند ماهر بود و در مدرسه هنرهای زیبای بارسلونا تدریس می‌کرد گفته می‌شود که به شدت از استعداد پسرش شگفت‌زده بود. رویز در کشیدن کبوتر و فاخته تخصص داشت و هنگامی که پیکاسو فقط ۱۳ سال سن داشت، پدرش یک روز او را دید که درحال تکمیل طرح نیمه‌تمام او از یک کبوتر است. او به اندازه‌ای تحت تاثیر قرار گرفته بود که اعلام کرد از آنجایی که پسرش از او فراتر رفته است، نقاشی را کاملا کنار می‌گذارد. البته نقاشی‌هایی از رویز وجود دارد که پس از این اعلام این موضوع کشیده است و واضح است که او به صورت کامل نقاشی را کنار نگذاشته است. این پدر و پسر بعدا یک رابطه پر افت و خیز داشته‌اند و اغلب اوقات با یکدیگر جر و بحث می‌کردند.

 

تاریخچه طراحی مد

 طراحی مد اثر پابلو پیکاسو. او در این اثر که برای اجرای Ballets Russes سرگ دیچیلوف در تئاتر شتله  طراحی کرده است از آسمان‌خراش‌ها و بلوارها الهام گرفته است.

 

 

۵٫زندگی پیکاسو فراتر از نقاشی بوده است

 

پیکاسو فقط یک نقاش نبود بلکه یک مجسمه‌ساز، سفالگر، شاعر، نمایشنامه‌نویس و طراح مجموعه هم بود. از لحاظ طراحی مجموعه، پیکاسو طی جنگ‌جهانی اول با کمپانی Ballets Russes همکاری می‌کرد. او مجموعه‌ها و لباس‌هایی به سبک کوبیسم را برای تولیدی‌های مختلف طراحی می‌کرد که با گذشت زمان استقبال بیشتری از آن‌ها می‌شد. این همکاری باعث آشنایی پیکاسو با اولین همسرش اولگا خوخلوا شد که رقاص همین کمپانی بود. شعر بعدا وارد زندگی پیکاسو شد و او پس از جدایی از همسر اولش در سال ۱۹۳۵ به صورت جدی شروع به نوشتن کرد. بین سال‌های ۱۹۳۵ و ۱۹۵۹ او بیش از ۳۰۰ شعر نوشت و در دهه ۱۹۴۰ هم دو نمایشنامه کامل با اسم‌های “تمایل به دام افتاده” و “چهار دختر بچه نوشته است. هر دو اثر، نمایشنامه‌های سورئالیستی بودند که به سبک تسلسل روانی نوشته شده‌اند.

 

 

مطالعه بیشتر: نامزدهای مسابقه عکس سونی

 

۶٫ پیکاسو یکی از مضنونین دزدیدن مونالیزا بوده است

 

در سال ۱۹۱۱ در حالی که پیکاسو ۲۹ سال سن داشت تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی دزدیده شد. در تحقیقات اولیه شاعر فرانسوی گویوم آپولینیر به عنوان مضنون دستگیر شد و او هم دوست خودش پیکاسو را درگیر کرد که به دستگیری او منجر شد. در نهایت هر دو نفر تبرئه شدند. دو سال بعد از این اتفاق، مشخص شد که یکی از کارگران ایتالیایی موزه با وینچنزو پروگیا به خاطر اینکه فکر می‌کرده است این نقاشی باید در یک موزه ایتالیایی باشد، آن را دزدیده است.

 

کلاژ پیکاسو

“بطری ویو مارک، شیشه، گیتار و روزنامه” ۱۹۱۳، کلاژ، جوهر و کاغذ

 

 

۷٫ پیکاسو به ابداع کلاژ مدرن کمک کرد

 

پیکاسو به همراه جورجس باراک یکی دیگر از بنیانگذاران کوبیسم، کلاژی که ما می‌شناسیم را ابداع کردند. در حقیقت این عبارت از کلمه فرانسوی Coller به معنی چسب زدن می‌آید. پیکاسو کاملا این تکنیک را قبول کرد و تکه‌های کاغذ دیواری و بریده‌های روزنامه را درکنار نقاشی‌های خودش می‌چسباند. او اولین هنرمندی بود که از کلاژ در کنار هنرهای زیبا استفاده می‌کرد. او این بار هم مانند همیشه قوانین دنیای هنر را شکست و متدهای جدیدی برای ابراز خلاقیت خودش معرفی کرد.

 

مطالعه بیشتر: رئالیسم در بندر دِن هِلدر

 

۸٫ او پربهره‌ترین هنرمند دنیا است

 

با دوره فعالیت بیش از ۷۵ سال، پیکاسو زمان زیادی برای خلق آثار جدید داشته است. در زندگی پیکاسو فقط کارهای هنری خلق نشده‌اند، بلکه او سرشار از خلاقیت بود و از هر فرصتی برای تولید عناصر مختلف استفاده می‌کرد. طبق کتاب رکوردهای گینس او بیش از ۱۳۵۰۰ نقاشی و طراحی، ۱۰۰ هزار پرینت و حکاکی، ۳۴ هزار تصویرسازی کتاب و ۳۰۰ مجسمه و اثر سرامیکی  را تولید کرده است. هیچ هنرمند دیگری تا به امروز نتوانسته است حتی به تعداد آثار هنری که در مدت زندگی پیکاسو توسط این هنرمند تولید شده‌اند نزدیک شود.

 

 

نقاشی های پیکاسو

“اولگا روی صندلی دسته‌دار” ، ۱۹۱۸

 

 

۹٫ رکورددار بیشترین آثار هنری دزدیده شده

 

مطالعه بیشتر: پلنگ سیاه و رویاهای روشن من

 

با توجه به آثار زیادی که در طول زندگی پیکاسو توسط او تولید شده‌اند، جای تعجب نیست که رکورد بیشترین آثار دزدیده شده، گم شده و مورد بحث نیز مربوط به خود او است. در سال ۲۰۱۲ وبسایت Art Loss Register یک لیست از ۱۱۴۷ اثر دزدیده شده پیکاسو را منتشر کرد. در سال ۲۰۱۲ در یک دزدی معروف یکی از نقاشی‌های پیکاسو به همراه آثار ۵ هنرمند دیگر از موزه هنرهای مدرن پاریس دزدیده شد. در دادگاه مربوط به این سرقت، مجرم اعلام کرد که او نقاشی را داخل سطل زباله انداخته است و به هشت سال حبس محکوم شد.

 

در سال ۲۰۱۶، کلکسیونر هنری ویلما تیش هنگامی که متوجه شد یکی از نقاشی‌های پیکاسو که در مالکیت او بوده است در یک گالری برای فروش گذاشته شده است، از یک دلال فلوریدایی شکایت کرد. کلکسیون تیش به اندازه‌ای بزرگ است که او حتی متوجه گم شدن نقاشی نشده بود. این نقاشی توسط یکی از خدمتکاران وی از دیوار پائین آورده شده بود و به این دلال فروخته شده بود. بعدا قضات دستور دادند که این نقاشی به مالک اصلی آن بازگردانده شود. متاسفانه با توجه به اینکه آثار هنری پیکاسو در مزایده‌های مختلف با قیمت‌های بالا فروخته می‌شوند، سارقان آثار وی روز به روز در حال افزایش هستند.

نوشته ۹ حقیقت جالب درمورد زندگی پیکاسو اولین بار در مجله نوریاتو | رسانه جامع هنرهای تجسمی پدیدار شد.

hotnews • دسته‌بندی نشده • 5 سال پیش • dahio.com • 628



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها