در گذشته ای نه چندان دور، سرورها چه از نظر ابعاد و چه از نظر قدرت پردازشی با تکنولوژی های امروزی قابل قیاس نبودند ولی امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در زمینه هایی مثل تولید ترانزیستورهای نانومتری، مسأله صورت دیگری به خود گرفته و اغلب با افزایش قدرت پردازش، ابعاد فیزیکی سخت افزارها نیز کاهش یافته است.

یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه تولید سرور، کمپانی اچ پی HP است. از بزرگترین مزایای سرور اچ پی ، تنوع زیاد مدل های آن بر مبنای نیازهای مختلف کاربران است. بنابراین یکی از مهمترین معیارها در تعیین قیمت سرور اچ پی، انتخاب نوع سرور مناسب و مطابق نیازتان است. این تنوع موجب می شود که مشتریان با توجه به نیازهایشان، سروری متناسب با بودجه خود را تهیه نموده و اگر لازم باشد در آینده هم بتوانند آن را ارتقا دهند. در کنار این تنوع محصول، تنوع در شخصی سازی و پیکر بندی آن ها نیز یکی دیگر از مزایای مهم و البته اثرگذار در قیمت سرور اچ پی است.

برای خرید سرور اچ پی ای HP باید بسته به نیاز خود یکی از سه نوعTower ،Rack ، Blade را انتخاب نمود. مدل های Blade و Rack بیشتر در محیط ‌ها و شبکه ‌های بزرگ استفاده می ‌شوند. سرورهای Blade شبیه به سرورهای رکمونت (Rack) هستند که در یک محفظه با حافظه و سیستم خنک کننده قرار می ‌گیرند. اما اگر شرایط داشتن رک مانند اتاق و سیستم خنک کننده مناسب را ندارید، باید از سرورهای ایستاده یا Tower استفاده کنید. در ادامه هر یک از این سه مدل را معرفی می کنیم، تا بهتر با آن ها آشنا شوید.

سرور Tower یا ایستاده

 این سرورها به صورت ایستاده و مجزا هستند و می توانند در صورت نیاز به سرور خوابیده در رک نیز تبدیل شوند. این نوع از سرور ها با نام ML هم شناخته می شوند و در کارایی چیزی کمتر از سری های خوابیده یا DL ندارند.

 بهترین مزیت این سری از سرورها عدم وابستگی به رک است. همین قابلیت باعث شده که سرور ML برای شرکت های معمولی و کوچک مناسب باشد.

سرور Rackmount یا خوابیده

این نوع از سرورهای HP به صورت خوابیده و برای قرارگیری در رک ها تولید شده و هر یک به تنهایی دارای ابعاد متوسطی هستند، ولی با ترکیب آنها می توان کسب و کارهای متوسط تا بزرگ را پشتیبانی کرد. تمامی اجزاء‌ این سرورها بر روی یک برد قرار دارد و برای سرویس دهی در حجم و ظرفیت های بالای ذخیره سازی و پردازشی کاربرد دارند. چندین منبع پردازشی را می توان به این سرورها متصل نموده و تمام آنها را از طریق یک مدار کنترل کننده واحد،‌ مدیریت نمود. لازم به ذکر است که هرچه نسل (Gen) این سرور ها بالاتر باشد، قابلیت انعطاف پذیری آن بیشتر است.

این گروه از سرورها در سری های  DL500 ، DL300 ، DL100 روانه بازار شده اند. البته سرور DL380 یکی از پرفروش ترین مدل ها در بازار ایران است.

سرور Blade یا تیغه ای

در سرورهای تیغه ای یا Blade، بسیاری از قطعات به منظور کاهش فضا و انرژی مصرفی حذف شده اند، ولی با اینحال کارایی آن ها بسیار بالاست. به مجموعه ای که شامل تعدادی سرور تیغه ای، منبع تغذیه، سیستم خنک کننده ، ارتباطات شبکه و غیره باشد، سیستم تیغه ای (Blade System)  می گویند.

این سرورها اغلب دارای دسترسی پذیری فوق العاده بالایی بوده و برای کسب و کارهایی با ابعاد سازمانی و پایگاه داده ها مناسب هستند. شکل قرارگیری این سرورها در تیغه ها به صورت مجموعه های هشت و شانزده عددی بوده و در درون محفظه هایی بنام Enclosure با مدل های BL C3000 و BL C7000 قرار داده می شوند. سرورهای تیغه ای در واقع کامپیوتر هایی هستند که به صورت ماژولار طراحی شده اند.

سرورهای ایستاده و خوابیده اچ پی در سری های ساخت متفاوتی ارائه شده اند و فاکتورهایی نظیر تعداد و قدرت پردازنده در تعیین نام سری آنها تاثیرگذار است. سرورهای سری 100، 300 دارای 1 یا 2 سوکت پردازنده هستند. از طرفی سرورهای سری 500  قابلیت پشتیبانی از 4 سوکت پردازنده و سرورهای سری 700 و 900 قابلیت پشتیبانی از 8 سوکت پردازنده را دارند.

لازم به ذکر است که سرورهای سری 900 قابلیت پشتیبانی از 80 هسته پردازشی را دارند و حافظه رم آن ها تا 4 ترابایت قابل افزایش است. در سری ساخت سرورها اگر رقم نهایی سری عدد 0 باشد، نشانگر پردازنده های شرکت Intel بوده و اگر این عدد به 5 باشد، یعنی پردازنده تعبیه شده در سرور، برای شرکت AMD است.

نسل (Gen)

براساس پیشرفت تکنولوژی و ارتقا کارایی و عملکرد، نسل‌ های هشتم، نهم و دهم سرور اچ پی بیش از سایر نسل‌ ها مورد توجه قرار گرفته است. در سال ‌های اخیر سرورهای Gen10 که اخیرا به بازار عرضه شده‌ اند، به دلیل برخورداری از امنیت و سرعت بالا و همچنین قیمت مناسب، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند. نسل دهم سرورهای HP از تکنولوژی ISC و پردازنده ‌های نسل جدید اینتل زئون  (Xeon)بهره می برند.

مزایای خرید سرور اچ پی

همانطور که گفتیم، به دلیل وجود مدل های متنوع و همچنین کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب سرورهای اچ پی، کاربران زیادی برای مدیریت کسب و کار خود به سراغ آن ها می رود. اگر به فکر خرید سرور هستید، ولی هنوز به خرید سرور اچ پی شک دارید، دلایل زیر می تواند شما را مجاب کند:

– قیمت سرور HP نسبت به سایر برند ها مناسب تر است.

– دارای سیستم‌ های پیشرفته و مدرن همراه با فناوری و تکنولوژی‌ روز هستند.

– اطمینان بالا و ریسک پایین

– انعطاف پذیر، قدرتمند، سرعت و کارایی بالا

– قابلیت ارتقا همراه با توسعه کسب و کار شما

– استفاده از نرم ‌افزارهای جدید و سیستم‌ عامل‌ های متن ‌باز

– مناسب و سازگار با تمام محیط ‌ها و کاربری آسان

– کاهش زمان پاسخگویی به مشتری، در نتیجه تجربه خوشایند کارمند و مشتری

– کاهش هزینه و پیچیدگی مجازی سازی در مقیاس بالا

– کاهش هزینه های مصرف برق

– قابلیت مدیریت از راه دور

– امنیت بیشتر در پایگاه داده

سرور اچ پی به دلیل برخورداری از قابلیت ‌های خاص، کارایی بالا، قیمت مناسب ، دسترسی آسان به قطعات یدکی سرور، طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. همین ویژگی ها نیز باعث شده تا مدیران کسب و کارهای ایرانی هم برای خرید سرور به محصولات شرکت HP توجه کنند. اگر شما هم به دنبال یک سرور مناسب برای کسب و کارتان می گردید، قیمت سرور اچ پی در کنار قابلیت ها و ویژگی های جذابش، انتخابی عالی برای شما می باشد.

2121

hotnewsخبر3 سال پیش • dahio.com • 17

برچسب‌ها



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها