زهره نوروزپور: یک ماه پیش وزارت خزانه داری آمریکا پس از تحریم نهاد رهبری وعده تحریم ظریف را داد. ظریف نمادی از صدای ملت ایران است،آیا این صدا خاموش می شود؟ سردار دیپلماسی کشورمان که با حربه دیپلماسی لبخند و توئیتری به جنگ دشمنان رفته است این بار هم کمر خم نمی کند و استوارتر از همیشه صدای ملت مظلوم ایران را به گوش جهان می رساند. آمریکا با این اقدام به زعم خود قصد دارد درهای فضای مجازی به روی ظریف بسته شود. اینکه این اقدام تا چه حد عملی است در آینده مشخص خواهد شد. چرا که هدف صدای ظریف است نه شخص ظریف!

صدور بیانیه

وزرات خزانه داری آمریکا تحریم ظریف را ارتباط خاص او با رهبری عنوان کرده است. در بیانیه این وزارت خانه آمده است :

ظریف نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد و مستقیم یا غیرمستقیم برای او کار می‌کند.

استیو منوشن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، محمدجواد ظریف را مجری رویکرد رهبر معظم انقلاب  و سخنگوی اصلی ایران در سراسر دنیا توصیف کرده که با وجود ممنوعیت دسترسی ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی، در حال پروپاگاندا و ارائه اطلاعات غلط در همان شبکه‌ها است.

سلاح برنده ظریف؛ ماجرا از کجا آغاز شد؟

سردار دیپلماسی در اردیبهشت ماه سال جاری به نیویورک رفت؛ سفری که از همان روز اول همراه با حاشیه بود و طبق معمول از داخل کشور سر چشمه می گرفت.

ظریف کجا رفته است؟ چرا رفته است؟ آیا برای مذاکره رفته است؟ آیا به دلیل تحریم نفتی رفته است؟ آیا به خاطر تروریستی خواندن سپاه پاسداران رفته است؟ ایا قرار است با جان کری دیدار کند؟ سوالاتی از این دست که از منتقدین وزیر خارجه در افکار عمومی کشور پمپاژ شد.

سکانس اول؛ سفر اول، اردیبهشت 98

در هایپر لینک فوق جنجال های سفر اول مشروح ذکر شده است. اما این سفر جنجالی از جنس فاکس نیوزی هم داشت.

روز هفتم اردیبهشت جنجال دیگری از جنس فاکس نیوزی، در ایران به پا شد با این عنوان : ظریف با رسانه محبوبت ترامپ گفتگو کرده است! حتی برخی از کاربران خبرگزاری خبرآنلاین در کامنتهای این خبر نوشتند که بوی مذاکره می آید!

اما ظریف تنها یک دیپلمات حقوقدان نیست! او کسی است که دیپلماسی عمومی را به خوبی می شناسد. ظریف به این فن مهارت و ایمان دارد که پیشبرد راهبرد جمهوری اسلامی ایران از افکار عمومی می گذرد.آنهم در دل دشمن! آنهم در رسانه وابسته به دشمن!

وزیر امور خارجه کشورمان با سلاحی تیز و برنده به جنگ واشنگتن رفت. او در شبکه خبری سراسر وابسته به دونالد ترامپ نشست و از حوزه قدرت، مصاحبه شونده فاکس نیوز را آچمز کرد. افشاگری های او از این شبکه، واکنش های بسیاری به همراه داشته است. حتی جان بولتون (اینجا) نیز به اظهارات وزیر خارجه واکنش نشان داد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز صراحتا اعلام کرد که نگران تاثیر صحبت های ظریف هستیم!(اینجا)

این نشان از هوش بالای دیپلماسی وزیر خارجه دارد، کما اینکه او قبل از سفر به نیویورک اعلام کرد که اهداف او صرفا رسانه ای است، و همین اتفاق هم افتاد، گفتگوی های او با سه شبکه بسیار مهم و پر مخاطب نه تنها آمریکا بلکه کل جهان، دست سیاست کثیف واشنگتن را حداقل برای مردم آمریکا رو کرد با این تعریف که مالیات های مردم آمریکا دقیقا صرف چه کاری می شود؟

مشروح مصاحبه پر چالش ظریف با فاکس نیوز را اینجا بخوانید.

سکانس دوم؛ سفر دوم، تیر 98

در هفته ای که گذشت دو بازوی دیپلماسی و نظامی ایران یکی در جنوب و دیگری در غرب مشغول دشمن زدایی به سبک و سیاق خود بودند. ظریف  با آرامش،قدرت دیپلماسی و لبخند همیشگی افکار عمومی دنیا را به نفع ایران اقناع می کرد و سپاه پاسدارن حساب دشمن را به زبان نظامی کف دستش می گذاشت.

پیام نظامی این بود که فکر کوتاه آمدن تهران را از سر دور کنید و پیام شاخه دیپلماسی صلح بود.  پیامی که به دنیا اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در هردو امر متبحر است پس از موضع قدرت پاسخ داد.

در این میان که دو طرف مشغول به حل و فصل تنش میان ایران وغرب هستند و برخی نیز درداخل و خارج از کشور مشغول ماهیگیری. جان بولتون مشغول حقه زدن به بریتانیا است و برخی تندروهای داخلی مشغول شعله ور کردن جنگ! در حالی که راهبرد دیپلماسی و نظامی به کار خود مشغول و موفق است.

در بحبوحه اعتراضات به سفر ظریف، داد دلواپسان زمانی درآمد که اخباری منتشر شد مبنی بر دیدار ظریف با سناتورهای آمریکا. این درحالی است که هم وزیر خارجه هم رئیس جمهور آمریکا هردو اعلام کردند آنها نماینده دولت نیستند بلکه در جایگاه خودشان می خواهند با ظریف دیدارداشته باشند.

سکانس سوم؛ تهران مرداد 98

در هر دو سفر، ظریف از طریق دیپلماسی عمومی دنیا را متوجه اقدامات پلید دولت آمریکا و تیم بی کرد. ظریف طی یک سال اخیر که بدترین تحریم ها از سوی دولت ترامپ علیه کشورمان اعمال شده است به هر طریقی صدای ملت ایران را به گوش جهانیان رسانده است. آیا واقعا این عجز آمریکا نسبت به توانایی وزیر خارجه کشورمان نیست؟ آمریکا صاحب یک چهارم رسانه های جهان است او صدای ملت ایران تاب نیاورد و تحریم کرد.

طی دو سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان با رسانه های خبری دوست و دشمن دولت ترامپ مصاحبه کرد از فاکس نیوز که فدایی ترامپ است تا سی ان ان که دشمن خونی او!

در این دوسال ظریف حتی مصاحبه هایی در داخل کشور با شبکه های خارجی داشته است که همه آنها پیام اور صلح طلبی ایرانیان بوده است. رئیس دستگاه دیپلماسی در توئیتی به این مساله اشاره کرد و نوشت:

«دلیل اینکه آمریکا مرا تحریم کرده این است که من «سخنگوی اول ایران در سراسر جهان هستم.این حقیقت واقعا دردناک است؟ این اقدام تاثیر روی من یا خانواده‌ام ندارد. چون من دارایی یا منافعی خارج از ایران ندارم. از شما تشکر می‌کنم که مرا به عنوان چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان محسوب می‌کنید.

ظریف در توئیت دیگری نوشت: «ما می‌دانیم که دعوت به گفتمان و صلح برای موجودیت تیم “ب” یک تهدید به حساب می‌آید. از آن‌جا که دلیل تحریم شدن من کلماتم هستند، آیا «اشخاص آمریکایی» برای «سروکار داشتن» با من از طریق خواندن نوشته‌هایم و گوش کردن به مصاحبه‌هایم به مجوز اوفک احتیاج خواهند داشت؟»

اقدام دولت ترامپ علیه ظریف با واکنش های بسیاری رو به رو شد. عمده سیاسمتدان آمریکایی تحریم ظریف را نابخردانه و کم عقلی توصیف کردند. سیاستمداران ایرانی و آمریکایی در واکنش به این اقدام متفق القول هستند که راه مذاکره بسته شده است.

مقامات ایران، از رئیس جمور کشورمان تا نیروهای مسلح کشورمان این اقدام سخیف آمریکا را محکوم کرده اند. مقامات و چهره های سیاسی این اقدام را از سر انفعال دانسته و تاکید کردند: دولت آمریکا با تحریم ظریف عملا نشان داد در برابر قدرت زبان منطق و استدلال او کم آورده است.

سرت را بالا بگیر سردار! لبخند بزن…

کسینجر در وصف او گفت: تقدیم به دشمن قابل احترام؛ ظریف!؛  اما در داخل برخی او را خائن نامیدند. در مجلس بر سرش داد زدند و گفتند که او به کشور خیانت کرده است. به نیویورک رفت برای تبلیغ صلح طلبی کشورمان برای دفاع از بازدارندگی کشورمان، ساعت ها در کنفرانس های سالانه امنیتی مونیخ سخنرانی کرد. او هشت سال جنگ ایران و عراق را طی سخنرانی ها به نسل جدید دنیا یادآوری کرد و از کشورهای خودشان انها را به نقض حقوق بشر متهم کرد. بار دیگر به آنها گفت که طی هشت سال جنگ چه کسانی صدام را سیراب سلاح های میکروبی و تهاجمی می کردند. چه کسانی باعث فاجعه حلبچه شدند. او تاریخ قربانی شدن کشورمان در برابر تروریسم را به رهبران جدید دنیا به افکار عمومی جدید دنیا و حتی رسانه های خبری تازه ظهور دنیا یادآوری کرد.

اما در داخل همچنان برخی بر سر تحریم ظریف کف و سوت می زنند و می گویند نتیجه دلبستن به کدخدا این است! ایا ظریف به کدخدا دلبسته است؟ ایا مخالفان کمی تعقل و تفکر نمی کنند که اگر ظریف زد و بند و یا دلبستگی به آمریکا داشت چرا باید تحریم شود؟ انهم با چه بهانه ای؟ اینکه ظریف سخنگوی رهبر معظم انقلاب در دنیا است. همان کسی که رهبری او را فرزند انقلاب خواند. اگر ظریف خائن است اگر او منافع کشور را بر باد داده است چرا پس نام سخنگوی رهبری بر او نهاده شده است؟ آیا مخالفان برای سخنگوی رهبر معظم انقلاب کف می زنند؟

ظریف به واقع تنهاست. شاید بتوان گفت ایران به واقع تنهاست. ایرانی که تندروهای داخلی با گروگان گرفتن سیاست خارجی کشور را به ورطه ناکامی برده اند. از زمان آغاز مذاکرات هسته ای هر نوع مدل سنگی بر سر راه وزارت خارجه انداخته شد. در هر امری دخالت شد. حال که وضعیت به این مرحله رسیده است می گویند کار ظریف است. نتیجه دلبستن به کدخداست!

امیر مومنان علی بن ابی طالب (ع) در نهج البلاغه می فرماید: دوستان تو سه گروهند و دشمنانت نیز سه گروه؛ دوستانت عبارتند از: دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن تو. دشمنانت عبارتند از: دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن تو.

به هر جهت اکنون ثابت شده که ظریف خاموش شدنی نیست. او همچنان به دیپلماسی عمومی فعالانه ادامه می دهد تا حق ایران را از جهان دادخواهی کند، قطعا نام او در تاریخ به نیکی ثبت خواهد شد. سرت سلامت سردار! پرچمت استوار و صدایت مانند همیشه رسا….

310 310

hotnewsسایر5 سال پیش • dahio.com • 56



دیدگاهتان را بنویسید



مطالب پیشنهادی

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش سوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۱۰ حقیقت جالب که احتمالا نمی‌دانستید! – بخش دوم

در دنیای اطراف ما بی‌شمار حقیقت جالب در حال رخ دادن وجود دارد که از آن‌ها خبر نداریم. این حقایق در زمینه‌های حیات‌وحش، انسان، معماری، غذا و … هستند که [...]

۸ راهکار برای بیشتر مثبت فکر کردن

مثبت اندیشی از رویکردهای سالم در زندگی است و توسط بسیاری از روانشناسان توصیه می‌شود. در این مطلب از لیست‌میکس ۸ راه مثبت اندیشی را با هم مرور می‌کنیم. با [...]

با این ده کتاب، خواندن رمان تاریخی را شروع کنید!

تاریخ شاید برای خیلی از ماها موضوع موردعلاقه نباشد و میل زیادی به خواندن رمان تاریخی نشان ندهیم؛ اما کتاب‌هایی در این حوزه وجود دارند که به‌قدری هیجان‌انگیزند که ممکن [...]

واقعیت های نگران‌کننده‌ای که از آن بی‌خبرید

می‌دانستید کبد با یک ضربه ممکن است از کار بیفتد؟ یا مغز بدون جمجمه آن‌قدر نرم است که از هم می‌پاشد؟ در این لیست ده واقعیت را که هر کدام [...]




ترندها